Xiaomi, a nie Apple. Chińczycy będą robić nie tylko smartfony, ale i auta na prąd

Bardzo możliwe, że chiński gigant z branży elektroniki wyprzedzi amerykańskiego. W przyszłym tygodniu Xiaomi ma ogłosić plany rozpoczęcia produkcji własnego samochodu elektrycznego. Będzie powstawał w chińskiej fabryce koncernu motoryzacyjnego Great Wall.

O planach chińskiego koncernu zawiadomiła agencja Reuters. Xiaomi chce zróżnicować swoje źródła dochodów, żeby być firmą bardziej odporną na wszelkie kryzysy i wahania rynku. Marże w branży elektronicznej są znacznie niższe od motoryzacyjnych. A przy okazji wypełni niszę, która tylko na to czeka: nowoczesnych elektrycznych aut dla osób ery informacyjnej. Podobno schemat działania ma być taki sam, o jakim plotkuje się już od kilku lat w kontekście Apple.

Zobacz wideo

Xiaomi chce wkroczyć na motoryzacyjny rynek z impetem równym temu, z którym debiutowała przed dekadą w branży elektroniki użytkowej. Według Reuters oba koncerny - motoryzacyjny Great Wall i komputerowy Xiaomi - wspólnie zaprojektują elektryczny samochód dla fanów nowych technologii. Będzie produkowany w zakładach Great Wall, ale firmowany przez Xiaomi. Markę, której renoma rośnie na całym świecie.

Brabus 92R - Smart EQ ForTwo CabrioletElektryczny Smart w ostrej odmianie. Brabus wziął elektrycznego ForTwo i lekko zmodyfikował

W 2021 roku Xiaomi jest jednym z największym producentów smartfonów na świecie. Już w 2018 roku zajmowała czwarte miejsce za: Apple, Samsungiem oraz Huwaeiem. Od kilku lat koncern rozszerza swoją działalność na kolejne branże: laptopów, oprogramowania, ale również domowych i osobistych gadżetów, a nawet ubrań oraz plecaków. Firma Xiaomi zatrudnia ponad 22 tys. pracowników.

Elektryczny Great Wall Ora iQElektryczny Great Wall Ora iQ fot. Great Wall

Xiaomi szturmem zdobyło rynek smartfonów. Teraz kolej na samochody

Zdobycie dominującej pozycji na chińskim rynku telefonów zajęło koncernowi Xiaomi zaledwie trzy lata. Korzystając z wypracowanego potencjału marketingowego i, tak samo jak dotychczas, oferując dobry produkt za konkurencyjną cenę, chiński producent mógłby wywołać spore zamieszenie na kształtującym się rynku samochodów elektrycznych.

Great Wall Motors jest chińskim koncernem motoryzacyjnym nazwanym na cześć jednego z siedmiu cudów świata: Wielkiego Muru Chińskiego. Firma powstała w 1984 roku i na początku specjalizowała się w produkcji samochodów użytkowych i pikapów. Dopiero po dziesięciu latach wkroczyła na rynek aut osobowych.

Great Wall jest pierwszym chińskim producentem samochodów znajdującym się w prywatnych rękach, który zadebiutował na giełdzie. Było to w 2003 roku. W 2017 r. firma zaprezentowała pierwszy elektryczny samochód Great Wall C30EV. W kolejnych latach zawiązała partnerstwa joint-venture z BMW oraz General Motors polegające na produkcji samochodów tych koncernów na potrzeby chińskiego rynku.

Chiński producent samochodów ma dominującą pozycję na krajowym rynku pikapów. Sprzedaje auta pod kilkoma markami: Great Wall, WEY (marka premium), Havai (SUV-y) i Ora (samochody elektryczne). W 2020 roku wyprodukowała 1,11 mln sztuk.

Od 2006 roku firma próbuje sprzedawać swoje samochody w krajach rozwiniętych Europy oraz w Australii. Lepiej idzie jej zdobywanie rynku w krajach rozwijających się gdzie ma swoje montownie: Bułgarii, Ekwadorze, Egipcie, Etiopii i innych. Great Wall ma również fabryki w Rosji i Ukrainie.

Samochód autonomiczny AppleProjekt Tytan. Samochód autonomiczny Apple. Najwyższa pora na iCar [MOTO 2030]

Reuters twierdzi, że przedsiębiorstwa oficjalnie zawiadomią o swojej współpracy nad nowym elektrycznym samochodem w ciągu najbliższych dni. Produkcyjna wersja pierwszego elektrycznego auta marki Xiaomi miałaby ujrzeć światło dzienne w 2023 roku. Oba przedsiębiorstwa odmówiły agencji informacyjnej skomentowania tych doniesień.

Elektryczny Great Wall Ora R2Elektryczny Great Wall Ora R2 fot. Great Wall