Ioniq 5 to oczywiście Hyundai, ale tak nie do końca. Wraz z tym modelem koreański producent postanowił stworzyć w ramach swojego portfolio submarkę, właśnie o nazwie IONIQ. Piątka to pierwszy model z nowej rodziny. Z czasem Hyundai rozszerzy swoją gamę pojazdów bezemisyjnych o elektrycznego sedana IONIQ 6 i dużego SUV-a IONIQ 7. Podczas dzisiejszej prezentacji o nowym modelu mówiono głównie "Ioniq 5", a zapisywano go w oficjalnych materiałach wielkimi literami "IONIQ 5". Słowo "Hyundai" jest używane przez samego producenta sporadycznie. Z początku może to dziwić, ale bliższe przyjrzenie się Ioniqowi 5 sprawi, że szybko zrozumiecie tę decyzję. To zupełnie nowe otwarcie w segmencie samochodów elektrycznych.
Na drogi wyjedzie w połowie tego roku. Polskie ceny i oferta to jeszcze tajemnica, ale bardzo dużo wiemy już o samym samochodzie. Zebraliśmy najciekawsze informacje z dzisiejszej prezentacji.
Ioniq 5 został zbudowany w oparciu o dedykowaną platformę Hyundai Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Hyundai zapewnia, że to dzięki tej platformie udało się zaproponować auto o wyjątkowych proporcjach z wydłużonym rozstawem osi, innowacyjnym wnętrzem oraz wysoką wydajnością połączoną z możliwością szybkiego ładowania i funkcją Vehicle-to-Load (V2L), a także zaawansowanymi funkcjami łączności i wspomagania kierowcy. Ioniq 5 mierzy 4 635 mm długości, 1 890 mm szerokości, 1 605 mm wysokości, a rozstaw osi to imponujące 3 000 mm. Tylny bagażnik pomieści od 531 do 1591 l. Z kolei z przodu w wariancie 2WD wygospodarowano dodatkowe 57 l, a w wersji z napędem AWD - 24 l.
Oferta Ioniqa 5 ma być dość szeroka. Wiemy już, że klienci będą mogli wybrać z dwóch opcji akumulatorów, 58 kWh (Standard Range) lub 72,6 kWh (Long Range) oraz dwóch układów silników elektrycznych: podstawowego z silnikiem tylko z tyłu albo opcjonalnego z silnikami z przodu i z tyłu. Niezależnie od wybranej wersji prędkość maksymalna to 185 km/h. Podano też, że dla wersji z napędem na dwa koła (2WD) i akumulatorem 72,6 kWh zasięg IONIQ-a 5 na jednym ładowaniu wyniesie około 470–480 km, zgodnie z cyklem WLTP. Zasięgów innych odmian jeszcze nie podano, ale znamy już osiągi. Wersje AWD mają oczywiście dwa silniki.
Platforma E-GMP może obsługiwać zarówno infrastrukturę ładowania 400 V, jak i 800 V. Oferuje standardowo możliwość ładowania 800 V wraz z ładowaniem 400 V bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Co to oznacza dla kierowcy? Dzięki ładowarce 350 kW Ioniq 5 może być naładowany od 10 do 80 proc. w zaledwie 18 minut. Wystarczy pięć minut ładowania, aby uzupełnić energię wystarczającą na przejechania 100 km.
Jako reprezentant zupełnie nowej rodziny Ioniq 5 proponuje także nowy język stylistyczny. Wzrok przyciągają zwłaszcza nowoczesne światła Parametric Pixel, ostre i czyste linie, grill, ciekawie wyprofilowane powierzchnie i 20-calowe obręcze kół. Projektanci chcieli stworzyć coś unikatowego, ale nie zapomnieli o korzeniach submarki - w wyglądzie Ioniqa 5 odnajdziemy i Hyundaia 45 (koncept), i nawiązania do modelu Pony sprzed lat.
Rozstaw osi wynoszący równe 3 m jest rekordowy dla samochodów tych rozmiarów. Hyundai podaje, że to nawet więcej niż we flagowym SUV-ie marki, modelu Palisade. Ma być w nim równie przestronnie, co w znacznie większych autach. Samochód widzieliśmy na razie tylko na zdjęciach i podczas wirtualnej prezentacji, ale wszystko wskazuje, że dokładnie tak jest. Sporo miejsca poświęcono też ekologicznym materiałom użytym we wnętrzu oraz eleganckiemu i nowoczesnemu projektowi kabiny, ale my chcemy zwrócić waszą uwagę przede wszystkim na kilka ciekawych rozwiązań.
Przykład? Universal Island, czyli ruchoma konsola środkowa, którą można cofnąć nawet o 14 cm. Pozwala pasażerom nie tylko cieszyć się większą elastycznością, ale także swobodnie wchodzić i wychodzić z kabiny po obu stronach, gdy zaparkują w wąskim miejscu. Pasażerowie w drugim rzędzie mogą również korzystać z funkcji konsoli środkowej, takich jak uchwyty na kubki, szybka, bezprzewodowa ładowarka do telefonu o mocy 15 W czy porty USB.
Universal Island wraz z całkowicie płaską podłogą, pod którą umieszczono akumulatory, pozwala na większą swobodę ruchu wewnątrz pojazdu. Ioniq 5 został również wyposażony w elektronicznie sterowane przednie siedzenia. Fotele są odchylane pod optymalnym kątem, zapewniając pasażerowi poczucie nieważkości. Hyundai zmniejszył grubość przednich siedzeń o 30 proc. w celu zwiększenia miejsca dla osób siedzących w drugim rzędzie.
Ioniq 5 został wyposażony w funkcję V2L, która umożliwia używanie lub ładowanie dowolnych urządzeń elektrycznych, takich jak rowery elektryczne, skutery lub sprzęt kempingowy - w ruchu lub stacjonarnie. Funkcja V2L może dostarczyć do 3,6 kW mocy. Port V2L znajduje się pod siedzeniami w drugim rzędzie i można go używać, gdy pojazd jest włączony. Drugi port V2L znajduje się przy porcie ładowania na zewnątrz pojazdu. Za pomocą konwertera można ładować sprzęt elektryczny dużej mocy. Port zewnętrzny zapewnia zasilanie nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony.
ONIQ 5 został również wyposażony w Hyundai SmartSense, pakiet zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa i wygody w drodze. Ioniq 5 to pierwszy model Hyundaia, który oferuje asystenta jazdy autostradowej - poziom 2 (HDA 2). Inne systemy wspomagające jazdę obejmują asystenta unikania kolizji czołowych (FCA), asystenta monitorowania martwego pola (BCA), inteligentnego asystenta ograniczenia prędkości (ISLA), system monitorowania uwagi kierowcy (DAW) czy asystenta świateł drogowych (HBA).
Ioniq 5 zapowiada się na jeden z najciekawszych samochodów elektrycznych na rynku. Trudno pozbyć się wrażenia, że wielu producentów dużo mówi o rewolucji, jakiej dokonają elektryki, ale to Hyundai jako jeden z pierwszych podszedł do zaprojektowania popularnego auta na nowo. Ioniq 5 będzie się wyróżniał nie tylko wyglądem. Do zaoferowania ma znacznie więcej.