Naszą wycieczkę po Hawkins zaczynamy od niekwestionowanej gwiazdy drugiego sezonu "Stranger Things" i chyba jednego z najciekawszych samochodów w całym serialu. Przyrodni brat Max jeździ przepięknym Chevroletem Camaro z lat 1978-82. Trzeba przyznać, że bezkompromisowy muscle car z głośną, warczącą V-ósemką pod maską idealnie pasuje do charakteru Billy'ego.
Zobacz także: Chevrolet Camaro ZL1- najszybsze Camaro w historii!
fot. Netflix (zrzut ekranu z drugiego sezonu Stranger Things)
Obok Forda Mustanga Chevrolet Camaro to jeden z najbardziej kultowych samochodów amerykańskich. Auto należy do segmentów pony oraz muscle car. Zostało zaprojektowane jako bezpośredni konkurent Forda Mustanga i do sprzedaży weszło w 1966 roku. Rywalizacja Forda i Chevroleta rozpala fanów amerykańskiej motoryzacji od samego początku. W zeszłym roku GM hucznie obchodził urodziny modelu i z tej okazji przygotowano kilka okolicznościowych filmów:
A poniżej zdjęcia drugiej generacji Chevroleta Camaro z lat, z których pochodzi samochód serialowego Billa.
fot. Chevrolet
fot. Chevrolet
fot. Chevrolet
fot. Chevrolet
Komendant policji w Hawkins, Jim Hopper, na służbie jeździ dużym SUV-em Chevroleta. Model K5 Blazer również świetnie pasuje do swojego kierowcy. To znakomity wybór na policyjny samochód w takim miejscu jak Hawkins, gdyż auto poradzi sobie nie tylko na asfaltowych drogach, ale także na bezdrożach. A jak widzieliśmy w serialu, Jim Hopper nie raz zapuszcza się w mniej przyjazne rejony swojego miasta. Komendant jeździ K5 Blazerem z roku 1980.
Zobacz także: Amerykański sen cz. 2. Jeep Wagoneer, czyli ojciec wszystkich SUV-ów
fot. Netflix (zrzut ekranu z pierwszego sezonu Stranger Things)
Chevrolet Blazer to duży SUV Chevroleta (tzw. Full-size SUV), który wszedł do produkcji w 1969 roku, jako najmniejszy członek rodziny Chevrolet C/K. Blazera w 1995 r. zastąpił wciąż oferowany przez Amerykanów model Tahoe. Na służbę w Hawkins została powołana druga generacja Chevroleta K5 Blazera. Jim Hopper jeździ SUV-em z 1980 roku. Auto mierzyło prawie 4,7 m długości, 2,7 m rozstawu osi, 2,02 m szerokości oraz 1,87 m wysokości. Pod maską z pewnością pracuje jedna z V-ósemek.
fot. Chevrolet
fot. Chevrolet
fot. Chevrolet
W naszym zestawieniu siedmiu najciekawszych samochodów "Stranger Things" znalazło się tylko jedno auto z Europy. Ale za to jakie! Steve Harrington jeździ luksusowym BMW serii 7 w wersji 733i. Tak drogie auto akurat u tego nastolatka nie powinno dziwić - Steve pochodził z bardzo bogatej rodziny.
Zobacz także: Imponujące BMW X7 iPerformance Concept bez tajemnic
fot. Netflix (zrzut ekranu z pierwszego sezonu Stranger Things)
BMW serii 7 to flagowa limuzyna z Bawarii. Steve Harrington od ojca dostał pierwszą generację modelu E23 (1977-1987) z rocznika 1981. W Stanach Zjednoczonych BMW oferowało tylko trzy wersje swojego najbardziej luksusowego samochodu: 733i, 735i oraz L7. Steve jeździ 733i. Pod maską tej wersji pracuje rzędowa szóstka o pojemności 3,2 litra. Moc to 173 lub 181 KM.
Poniżej zdjęcia "siódemki" z tamtego okresu. Znawcy tematu z pewnością zauważą, że to nie wersja 733i Steve'a, a jedna z wyższych odmian.
fot. BMW
fot. BMW
fot. BMW
Mniej imponującym samochodem jeździ za to Jonathan Byers. Choć Ford LTD to piękne i luksusowe auto, to egzemplarz, którym jeździ starszy brat Willa swoje najlepsze czasy ma już dawno za sobą. Ford jest zdezelowany, a karoserię pożera rdza.
Zobacz także: Amerykański sen cz.1. Ford Mustang, czyli najpopularniejsze sportowe auto świata
fot. Netflix (zrzut ekranu z drugiego sezonu Stranger Things)
Ford LTD to bardzo ciekawy samochód. Ford wprowadził go na rynek w 1965 r. jako topowy model w swojej ofercie. LTD miał oferować kierowcom luksus i wyposażenie, jakie znano do tej pory tylko z wyżej pozycjonowanych marek, przykładowo Lincolna. Do 1982 r. LTD był jednym z największych modeli oferowanych przez Forda (zaliczał się do tzw. klasy Full-size), później auto zostało zmniejszone i trafiło do segmentu Mid-size. Karierę LTD zakończył w 1986 r. i został zastąpiony przez Forda Taurusa.
Zdezelowany Ford LTD Jonathana to druga generacja modelu z lat 1969-1978. Starszy brat Willa jeździ egzemplarzem z 1971 lub 1972 roku. Wymiary auta robią wrażenie - rozstaw osi to 3070 mm, a długość 5690 mm w wersji coupe i 5730 mm w kombi. Pod maską Forda LTD z tych lat pracowały tylko klasyczne, amerykańskie jednostki V8.
fot. Ford
fot. Ford
Rodzina Byers najwyraźniej lubuje się w Fordach. Grana przez Winonę Ryders matka Willa i Jonathana jeździ Fordem Pinto. To znakomity wybór dla tej postaci. W serialu kilkukrotnie podkreślane jest, że Joyce, samotna matka wychowująca dwóch synów, ma kiepsko płatną pracę, a Ford Pinto był jednym z najtańszych samochodów w tamtych czasach.
Zobacz także: Poradnik | Na te silniki Forda warto postawić
fot. Netflix (zrzut ekranu z pierwszego sezonu Stranger Things)
Ford Pinto to mały i tani samochód produkowany przez amerykańską markę w latach 1971-1980. Pinto debiutował na rynku jako dwudrzwiowy fastback, a z czasem do oferty dołączyły wersje hatchback oraz kombi. Auto cieszyło się sporą popularnością, a kierowców kusiło przystępną ceną i niskim spalaniem. Forda napędzały małe silniki R4, a w 1976 na szczycie oferty pojawiła się 104-konna wersja 2.8 V6.
Ford Pinto zapisał się jednak w historii motoryzacji głośną aferą. Już podczas projektowania budżetowego auta okazało się, że inżynierowie źle umiejscowili zbiornik paliwa, a podczas uderzenia w tył mogło dojść do wycieku paliwa, a stąd już niedaleka droga do pożaru lub nawet wybuchu. Ford podjął kontrowersyjną decyzję i wprowadził auto do sprzedaży. Amerykanie stwierdzili, że bardziej opłaca się zmagać z ewentualnymi odszkodowaniami, niż projektować samochód od nowa. Zwłaszcza, że japońska konkurencja naciskała coraz mocniej. Cała sprawa zakończyła się głośną aferą, która wstrząsnęła opinią publiczną w USA. W 1977 r. Ford został zmuszony do przeprowadzenia szeroko zakrojonej akcji serwisowej.
Co ciekawe, w późniejszych badaniach wyszło, że Pinto wcale nie był bardziej niebezpieczny od konkurentów. Podczas wypadków w Fordzie Pinto - także z powodu pożarów - ginęło mniej ludzi niż w VW Beetle, Toyocie Corolli czy Datsunie 1200/210. W całej aferze chodziło przede wszystkim o bulwersujący fakt, że Ford wiedział o usterce i po przeprowadzeniu wewnętrznych wyliczeń postanowił nie naprawiać wady fabrycznej. Afera z Pinto stała się symbolem krwiożerczej korporacji.
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Kolejne znakomicie dobrane auto do postaci, która nim jeździ w serialu to samochód Boba Newby, postaci, która pojawia się w drugim sezonie i z miejsca kradnie serca widzów. Grzeczny, poukładany i poczciwy Bob po prostu musiał jeździć Toyotą Camry. Do niego nie pasowałby żaden amerykański klasyk.
Zobacz także: Nowa Toyota Camry - czas na ósmą generację
fot. Toyota
Toyoty Camry nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Japońska marka wprowadziła ten model do sprzedaży w 1982 roku i z miejsca podbiła światowe rynki. Zwłaszcza Stany Zjednoczone i Australię, gdzie do dzisiaj jest to jeden z najpopularniejszych samochodów w swojej klasie. Toyota Camry początkowo była klasyfikowana jako kompakt, ale auto szybko urosło i stało się pełnoprawnym przedstawicielem klasy średniej. Bohater "Stranger Things" jeździ liftbackiem (w ofercie był jeszcze sedan) generacji V10, prawdopodobnie jest to rocznik 1984. Na początku obecności modelu w Stanach Toyota oferowała dwulitrowy silnik R4 o mocy 92 KM. Do wyboru był 4-biegowy automat lub skrzynia ręczna o 5 przełożeniach. Z czasem ofertę uzupełniano o nowe jednostki napędowe, w tym turbodiesla 1.8 o mocy 73 KM.
Toyota Camry od wielu lat jest najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Stanach Zjednoczonych. W rankingach sprzedaży wyprzedzają ją tylko trzy pickupy - Ram, Chevrolet Silverado oraz Ford serii F.
fot. Toyota
Chevrolety Chevy Van pojawiały się już w pierwszym sezonie "Stranger Things", ale to ten konkretny egzemplarz zapisze się w pamięci fanów na dłużej. Chevy Vanem z 1978 roku jeździ Kali (nie zdradzamy, kim jest ta postać) oraz jej ekipa wyrzutków.
ChevyVan był produkowany od 1964 roku. W serialu możemy zaobserwować Chevrolety trzeciej generacji, którą produkowano bardzo długo, bo od 1971 do 1995 roku. W pierwszym sezonie sporo ChevyVanów należało do laboratorium w Hawkins, a z drugiego sezonu zapamiętamy przede wszystkim egzemplarz z rocznika 1978, którym jeździła ekipa Kali. Pod maską mógł pracować jeden z kilku silników. W ofercie znajdowały się i rzędowa szóstka i jednostki w układzie V o 6 i 8 cylindrach. W 1982 r. do sprzedaży weszła również wysokoprężna odmiana z silnikiem 6.2 V8.
fot. Chevrolet
fot. Chevrolet