BMW serii 3 (E21) zadebiutowało w 1975 roku. Pierwsza publiczna prezentacja odbyła się w lipcu na Stadionie Olimpijskim w Monachium. Nowy model dostał bardzo ambitne zadanie - w ofercie bawarskiego producenta miał po części zastąpić BMW E114 (modele z serii 02, m.in. kultowe 2002tii).
BMW E21 zostało bardzo ciepło przyjęte. Już rok po premierze auto było bliskie zdobycia tytułu Europejskiego Samochodu Roku. Uległo jedynie Simce 1307. Również komercyjnie seria 3 okazała się sukcesem. Początkowo niektórzy narzekali na słabe silniki i brak charakteru w nowym aucie, ale po bardzo szybkim dodaniu przez BMW mocniejszych jednostek, E21 wywalczyło dla siebie duży kawałek tortu o nazwie segment D.
Pierwsze BMW serii 3 było dwudrzwiowym coupe. Nie licząc niewielkiej liczby kabrioletów (wyprodukowane przez firmę Baur w 4500 egzemplarzach), Bawarczycy nie zdecydowali się na inne rodzaje nadwozia. Na te trzeba było poczekać do kolejnych generacji.
Nowe coupe miało mieć sportowe zacięcie. Świadczy o tym nie tylko dynamiczna sylwetka, ale też benzyniaki, jakie trafiły na pokład. Pojemność silników wahała się od 1,6 do 2,3 litra, a moc od 76 do 145 KM. Podstawowe wersje E21 ważyły lekko ponad tonę. Każdy mógł więc znaleźć coś dla siebie. Spokojniejsi kierowcy byli zadowoleni ze słabszych, oszczędniejszych i tańszych jednostek, a ci lubiący szybszą jazdę mogli zamówić wersję z 2,3-litrowym motorem o mocy 145 KM (w tamtych czasach to było dużo). Będąc przy silnikach należy wspomnieć, że to w "trójce" po raz pierwszy w aucie tej klasy zastosowano silnik o 6 cylindrach ustawionych w rzędzie. Moc trafiała oczywiście na tylną oś.
BMW E21 doczekało się pierwszej modernizacji w 1979 roku (zmieniono przedni pas, tylne lampy, przeprojektowano konsolę centralną i dodano elektrycznie regulowane lusterka). Rok później BMW znowu lekko poprawiło swój model, ale tym razem zmiany były dosłownie kosmetyczne.
Ostatnie "trójki", oznaczone jako E21, wyjechały na drogi w 1982 roku, a licznik fabryk BMW zatrzymał się na około 1,3 miliona wyprodukowanych aut. Dzisiaj premierowa seria 3 doczekała się statusu klasyka.
fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)
Druga generacja "trójki" zawitała na rynek w 1982 roku. Wizualnie samochód nie zmienił się radykalnie. Wygląd oczywiście unowocześniono oraz dopracowano pod względem aerodynamiki i bezpieczeństwa. Samochód odchudzono, dokładnie udało się zbić 30 kg. BMW zmieniło także odrobinę proporcje - auto stało się krótsze o 3 centymetry, ale szersze o 3,5 centymetra.
Największą zmianą względem pierwszej generacji było wprowadzenie wielu wersji nadwoziowych. Do premierowego coupe bardzo szybko dołączyły: czterodrzwiowy sedan, wersja cabrio oraz całkiem przestronne pięciodrzwiowe kombi. No i nie można zapomnieć, że to właśnie podczas panowania BMW E30 po raz pierwszy pojawiło się kultowe BMW M3 (o nim więcej za chwilę).
Dwójka BMW serii 3 mogła pochwalić się jeszcze innymi nowościami. Do tradycyjnego napędu na tylną oś dołączył napęd 4x4 (dostępny w wersji 325iX) oraz pierwszy w "trójce" silnik wysokoprężny. Przypomnijmy, w pierwszej generacji odnaleźliby się tylko miłośnicy benzyniaków. Teraz wybór stał się większy.
Ofertę silników benzynowych otwierał 1,8-litrowy R4 o mocy 89 KM z wersji 316. Z najsłabszym silnikiem BMW serii 3 mogło rozpędzić się do 175 km/h. Dla szukających sportowych wrażeń przyszykowano znacznie większą, bo 2,3-litrową i 220-konną jednostkę z M3. Tam osiągi to już 6,7 do setki i 237 km/h prędkości maksymalnej. Silniki Diesla to R6 o pojemności 2,4-2,5 litra i mocy 86-118 KM.
Druga generacja doczekała się liftingu w 1985 roku - zmieniono przedni pas, zmodernizowano tylny zderzak i unowocześniono wnętrze (przykładowo w opcjach pojawiły się nowe obicia tapicerskie). Kolejne zmiany to rok 1987 i nowe zderzaki oraz powiększone tylne lampy.
Ze sceny E30 zszedł zostawiając dla nowej generacji ugruntowaną, mocną pozycję w segmencie. Klienci kupili ponad 2,3 miliona "trójek" drugiej generacji. Zarząd BMW mógł być zadowolony i zacierać ręce przed premierą kolejnego wcielenia serii 3.
fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)
Wszyscy narzekający na niemiecką powściągliwość w zmienianiu swoich aut, powinni być zadowoleni trzecią generację "trójki". W porównaniu z E30, E36 zmienił się bardzo wyraźnie. BMW serii 3 otrzymało zupełnie nową stylizację (starano się, by "trójka" była dynamiczna, stylowa i opływowa) i stało się znacznie nowocześniejsze i masywniejsze.
Auto debiutowało w 1990 roku jako czterodrzwiowy sedan. W 1992 roku do oferty dołączyło coupe, a rok później kabriolet. Na kombi klienci musieli poczekać aż pięć lat, ponieważ najpraktyczniejsza "trójka" zawitała do salonów dopiero w 1995 roku. BMW wprowadziło też zupełną nowość - rok 94 to debiut wersji Compact, czyli "trójki" ze skróconym o 20 cm trzydrzwiowym nadwoziem.
Przy okazji premiery E36, BMW podkreślało swoje osiągnięcia w zakresie bezpieczeństwa samochodu. Auto było świetnie wyposażone i śpiewająco zdawało testy zderzeniowe.
Paletę silników oczywiście unowocześniono. Najsłabszym podstawowym benzyniakiem był 1,6-litrowy R4 o mocy 102 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Osiągi "trójki" z takim silnikiem to 12,7 sekundy do pierwszej setki i prawie 200 km/h prędkości maksymalnej. W ofercie znajdowały się oczywiście znacznie mocniejsze motory. Topowa jednostka pochodziła oczywiście z M3 - 3,2-litrowy R6 (321 KM i 350 Nm) i pozwalała wskazówce prędkościomierza minąć pierwszą setkę po 5,5 sekundy. Ze względów bezpieczeństwa Vmax oscylowała wokół 250 km/h.
Dla zwolenników silników wysokoprężnych przygotowano tylko 3 propozycje. Najsłabszy 1,7-litrowy R4 oferował kierowcy 90 KM i 190 Nm momentu. Mocniejsze były R6 o mocy 118 KM lub 143 KM. Topowy Diesel zapewniał pierwszą setkę w 10,4 sekundy i 214 km/h prędkości maksymalnej.
W Europie E36 zakończyło karierę w 1998 roku, na świecie produkowano je jeszcze dwa lata dłużej. Oprócz zakładów BMW w Monachium do pracy zaprzęgnięto także fabryki w Meksyku, Kairze i południowej Kalifornii. Trzecia generacja pobiła kolejne rekordy popularności - BMW sprzedało 2,7 miliona "trójek".
fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)
W Europie nowa, czwarta już generacja, BMW serii 3 debiutowała w 1998 roku. Podobnie jak poprzednik pierwsze egzemplarze to czterodrzwiowe sedany. Dopiero później do oferty dołączyły inne wersje nadwoziowe: 1999 to czas debiutu coupe oraz kombi (Touring), rok później zajechał kabriolet i sportowa M3 (podrasowana "trójka" stała się wielkim hitem). W 2001 roku pojawiła się jeszcze skrócona wersja Compact. BMW postanowiło trzymać się zasady "dla każdego coś miłego" - seria 3 trafiała w gusta miłośnika sportowego coupe, jak i kogoś kto potrzebował dużego, wygodnego kombi.
"Trójka" stawała się coraz mocniejszym graczem nie tylko na rynku europejskim. Oprócz Europy i Ameryki Północnej, BMW serii 3 ruszyło na podbój Rosji, Egiptu, RPA oraz paru rynków azjatyckich (m.in. Indonezja, Malezja, Filipiny, Tajlandia, czy Wietnam). Z globalną ekspansją musiało łączyć się dołączenie kolejnych fabryk - E46 wyjeżdżało na drogi z dwóch zakładów w Niemczech, Meksyku, RPA, Kaliningradzie, Chinach oraz Indonezji. W klasie premium BMW serii 3 stało się światowym potentatem.
Jak to bywa w przypadku kolejnych generacji, E46 trochę urosło w porównaniu z poprzednikiem. Raz jeszcze wizualne zmiany nie były radykalne, ale zauważalne. Nowa "trójka" nabrała nowocześniejszego, bardziej eleganckiego i sportowego stylu. BMW chwaliło się całą masą nowinek technicznych. Choćby systemem kontroli trakcji (ASC+T), elektronicznym rozdziałem siły hamowania, zestawem poduszek powietrznych, asystentem hamulców, czy układem stabilizacji toru jazdy DSC.
Oferta benzyniaków obejmowała silniki o pojemnościach od 1,8 do 4,0 litra (mowa tu o potężnej "V-ósemce" z M3 GTR). Zakres mocy to 105 KM w wersji 316i do znacznie ponad 300 KM w topowych "M-trójkach". Dostępne w serii 3 Diesle cały czas nabierały na znaczeniu. Najsłabszy silnik wysokoprężny to R4 (1951 cm3 i 116 KM). Znacznie większą popularnością cieszyła się wersja 320d ze 136-konnym Dieslem. Najmocniejszy to trzylitrowy R6 o mocy 204 KM.
Już w 2001 roku Bawarczycy zdecydowali się na delikatny facelifting sedana i kombi (przednie światła, tylne lampy, parę mniejszy detali). W 2003 postanowiono odświeżyć również wersje coupe i kabriolet. E46 to jeszcze większy sukces w historii modelu. Czwarta generacja znalazła 3,27 miliona nabywców.
fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)
Piąta odsłona BMW klasy średniej po raz pierwszy pojawiła się na salonie samochodowym w Genewie w 2005 roku. W tym samym roku pierwsze egzemplarze trafiły także na drogi. W porównaniu z poprzednikiem E90 stało się dłuższe o 5 i szersze o 8 cm. Stylistycznie nowa "trójka" przeszła kolejną metamorfozę. W E90 widzimy już samochód, który aktualnie znajduje się w ofercie Bawarczyków. BMW może pochwalić się tytułem Światowego Samochodu Roku, który to "trójka" zdobyła w 2006, zostawiając za plecami Mazdę MX-5 i Porsche Caymana S.
Niemcy oczywiście nie zamierzali rezygnować z wielu wersji nadwoziowych. Można rzec, że tradycyjnie "trójka" debiutowała jako sedan. Z biegiem lat rodzina serii 3 sukcesywnie się powiększała - chwilę później, jeszcze w 2005, dołączyło do niej kombi, w 2006 coupe, a w 2007 roku kabriolet i rozpalające zmysły M3.
Wybór silników, jaki zaoferowało BMW może przyprawić o zawrót głowy, dlatego tutaj nie będziemy wypisywać wszystkich wersji. Pojemność benzyniaków wahała się między 1,6 do 4,0 litra, a moc zaczynała się od spokojnych 115 KM, przez 306 KM w wersji 335i (3,0 l R6) po 420-konnego potwora V8 z M-trójki. Diesle to silniki od 2 do 3 litrów pojemności i 115-286 KM mocy.
Jakie nowinki techniczne debiutowały w piątej generacji? System informacyjny iDrive (rządził nawigacją, radiem, czy klimatyzacją), innowacyjny układ napędowy xDrive (napęd 4x4), bezpośredni wtrysk benzyny oraz adaptacyjny tempomat. Nie można też zapomnieć o pierwszy zielonych "trójkach" - to w tej generacji debiutowały wersje Efficient Dynamics, które starały się być jak najbardziej przyjazne środowisku naturalnemu (m.in. za pomocą systemu Start-Stop).
BMW odwołało E90 ze służby w 2011 roku. Do tej chwili fabryki marki opuściły ponad 2 miliony egzemplarzy.
fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)
fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)
I tak oto dojechaliśmy do aktualnej oferty BMW. Całkiem niedawno Monachijczycy pochwalili się najnowszym wcieleniem "trójki". Współczesna generacja F30 debiutowała pod koniec 2011 roku, teraz doczekała się drobnego faceliftingu. BMW wyszło z założenia, że ich sedan z klasy średniej wciąż może się podobać i zastosowało jedynie kosmetyczne zmiany - zderzaki, drobne motywy, lampy w technologii LED, czy dodanie nowych lakierów i wzorów kół. W środku, trochę przemodelowano konsolę centralną i dodano więcej chromowanych akcentów.
Z silników nowością będzie trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 136 KM (318i). Z kolei turbodoładowany silnik 3.0 R6 zostanie podkręcony do 326 KM. Oczywiście wszystkie silniki zostaną ulepszone - mają teraz cechować się mniejszym apetytem na paliwo. Za rok do salonów BMW ma zajechać 252-konna hybryda typu plug-in (330e).
Fot. BMW
Fot. BMW
Fot. BMW
Fot. BMW
Fot. BMW
Fot. BMW
Jeżeli chcecie wiedzieć więcej o nowościach, jakie przywiozła ze sobą najnowsza generacja, to zapraszamy do naszego obszernego artykułu. Tam znajdziecie wszystko co najważniejsze.
Tak wyglądało BMW F30 przed liftingiem:
BMW serii 3 (F30)
fot. BMW | BMW serii 3 (F30)
BMW serii 3 (F30)
BMW M3 to samochód legenda. Najnowsza generacja odeszła od koncepcji pierwowzoru. Porzucono silniki wolnossące na rzecz trzylitrowych, sześciocylindrowych jednostek TwinPower Turbo. Nowy silnik generuje moc 431 KM i osiąga 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie jest najlepsze w historii - sprint do pierwszej setki trwa teraz tylko 4,1 sekundy. Kolejna to nazwa. Zrezygnowanie z "M-trójki" coupe. W ofercie BMW pojawiło się BMW M4, czyli usportowione coupe serii 3.
Jeżeli chcecie zapoznać się z dokładną historią BMW M3 to zapraszamy TU. Dzisiaj tylko przypomnimy krótko, jak M3 wyglądało i jak zmieniało się na przestrzeni lat.
fot. BMW | BMW M3
fot. BMW | BMW M4
fot. BMW | BMW M4
Pierwsze BMW M3 to rok 1986 i sportowe auto zbudowane na bazie BMW E30. Pod maską pracował czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 litra (moc od 195 do 220 KM), z biegiem lat pojemność silnika wzrosła do 2,5 litrów. Premierowa M-trójka występowała w dwóch wersjach nadwozia: coupe oraz kabrio (od 1988). Wersja z 220 konnym silnikiem przyspieszała do pierwszej setki w zaledwie 6,7 sekundy i osiągała 241 km/h prędkości maksymalnej.
BMW M3 E30
fot. bmw | BMW M3 E30
Dział M zaprezentował drugą M-trójkę w 1992 roku. Zaczęto od coupe z 3 litrową, rzędową szóstką o mocy 286 KM. Później do oferty dołączyła limuzyna i kabriolet. Po czterech latach silnik zmieniono na 3,2 litrowy silnik R6 o mocy 321 KM. Prędkość maksymalną elektronicznie ograniczono do 250 km/h, a pierwsza setka to kwestia 5,5 sekundy (w wersji z 3,2 litrowym silnikiem).
fot. BMW | BMW M3 E36
fot. BMW | BMW M3 E36
Kolejne M3 powstało na bazie generacji E46 i było produkowane w latach 2000 - 2007. Pod maskę trafił rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra i mocy 343 KM. Elektroniczny kaganiec znowu ograniczał prędkość maksymalną do 250 km/h, ale BMW M urwało ze sprintu do setki parę dziesiątych, teraz trwał tylko 5,1 sekundy.
BMW M3 E46
BMW M3 E46 Competition Paket
Przedostatnie M3 otrzymało potężny silnik o mocy 420 KM. Dzięki takiej mocy pierwsza setka pojawiała się na liczniku po zaledwie 4,8 sekundy. BMW M3 E90 występowało w trzech wersjach: coupe, limuzyna i kabriolet.
BMW M3 E90
BMW M3 E90