Volvo S60 (2000-2009) - opinie Moto.pl

Volvo to nie tylko kanciaste, bardzo przestronne krążowniki. To także mniej funkcjonalne limuzyny o sportowej linii, takie jak S60

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Volvo zaczęło zmieniać wizerunek swych samochodów, wprowadzając łagodniejsze linie nadwozia i tworząc bardziej dynamiczne kształty karoserii. Według tej koncepcji powstał między innymi S60, zbudowany na skróconej płycie podłogowej S80. Samochód z założenia skierowany był do młodszej klienteli, którą firma chciała pozyskać niebanalnym projektem limuzyny przypominającej w tylnej części sportowe coupe. Ciekawa estetycznie "sześćdziesiątka" w założeniu wciąż miała być jednak przestronną, wygodną limuzyną, nie odbiegającą komfortem jazdy, wyposażeniem i poziomem bezpieczeństwa od innych modeli Volvo. Mierzący 458 cm S60 rzeczywiście zapewnia bardzo przyjemną jazdę w bardzo starannie wykończonym wnętrzu, jest świetnie wyposażony i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego. Ale z przestronnością wcale nie jest w nim tak dobrze. Za pierwszym rzędem siedzeń brakuje miejsca a nisko przebiegający dach to kłopot dla wyższych pasażerów. Jak na tę klasę auta mały jest również bagażnik (425 l).

Volvo S60 Polestar. Jest moc!

Techniczna strona S60 to prawdziwy majstersztyk. Podwozie spisuje się świetnie, każdy z silników zapewnia dobre osiągi. Szczególne predyspozycje do dynamicznej jazdy ma sportowa wersja R, ale zaawansowaniem technicznym odbiega ona od standardowych wersji równie mocno jak ceną. Decydując się na "sześćdziesiątkę" trzeba zdawać sobie sprawę z wysokich kosztów utrzymania. Wydatki można obniżyć omijając szerokim łukiem autoryzowane stacje obsługi i decydując się na wizyty w prywatnych, ale wyspecjalizowanych w marce Volvo warsztatach. Nie ma mowy, by odwiedzać przypadkowe, słabo wyposażone placówki, bo szwedzkie samochody są zaawansowane technologicznie. Przeglądy i naprawy nawet poza ASO nie będą tanie. Na wysokie ceny części zamiennych też trudno coś zaradzić, podobnie jak na wysokie zużycie paliwa mocnych silników S60.

Historia modelu

2000 - premiera modelu, nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 2.4 (140 KM), 2.4 (170 KM), 2.4 Turbo (200 KM), 2.4 Turbo T5 (250 KM) 2001 - silnik benzynowy 2.0 Turbo (180 KM), turbodiesle 2.4D (130 KM), 2.4D5 (163 KM), wersje z napędem 4x4 (AWD) 2002 - silnik benzynowy 2.5 Turbo (210 KM), silnik na benzynę i gaz ziemny 2.4 BiFuel CNG 2003 - sportowa wersja R z silnikiem 2.5 Turbo (300 KM) 2004 - niewielka modernizacja (modyfikacje przedniego i tylnego pasa, bogatsze wyposażenie), wersja T5 mocniejsza o 10 KM (260 KM) 2005 - turbodiesle 2.4D (163 KM), 2.4D5 (185 KM) 2006 - niewielka modernizacja (modyfikacje przedniego i tylnego pasa, bogatsze wyposażenie) 2009 - zakończenie produkcji 2010 - premiera drugiej generacji S60

Awaryjność

Volvo S60 nie jest klasyfikowany w rankingu niezawodności samochodów TÜV. Uchodzi za samochód mało awaryjny, z niezwykle solidnymi silnikami. W historii modelu było kilka serwisowych akcji nawrotowych. Pierwszą ogłoszono jesienią 2003 r. ze względu na możliwość wycieków w przewodach paliwowych. Na początku 2004 r. wdrożono dwie kolejne akcje. Jedna z nich dotyczyła ponownie możliwości wycieków na przewodach paliwowych, druga wadliwych nakrętek przy kolumnach zawieszenia. Pod koniec 2004 r. kolejna akcja serwisowa miała na celu usunięcie wad wentylatora chłodnicy. Problemy z wentylatorem powtórzyły się wiosną 2007 r. i ponownie objęte zostały akcją nawrotową.

Nadwozie

Jakość wykonania S60 nie jest wzorowa. Można dopatrzeć się problemów montażowych i elementów z tanich tworzyw sztucznych. Trzeba się z tym pogodzić. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na wygniecione lub wywinięte uszczelki przy drzwiach. Jeśli są w kiepskim stanie mogą powodować przeciekanie wody. Podobny problem dotyczy szyberdachu. Trzeba dbać o filtry układu klimatyzacji. Jeśli są zanieczyszczone to wydajność klimatyzatora będzie znacznie mniejsza. Po latach eksploatacji przestają spełniać swoją funkcję gazowe sprężyny podpierające pokrywę bagażnika.

Volvo V40 Cross Country - test | Pierwsza jazda

Podwozie

Elementy zawieszenia zaprojektowano pod kątem dobrych jakościowo dróg. W polskich warunkach wymiana niektórych części jest niezbędna już po 20-30 tys km. Dotyczy to głównie łączników stabilizatora i silentbloków wahaczy. Lepiej szybko usunąć wybite elementy, by nie dopuścić do powstawania luzów w innych punktach podwozia, zwłaszcza w układzie kierowniczym. W mocniejszych wersjach silnikowych trzeba liczyć się z przyśpieszonym zużyciem hamulców, co dodatkowo podwyższa koszty eksploatacji.

Silniki

Silniki S60 to niemal wzór niezawodności. Nie występują w nich typowe, stale powtarzające się usterki. W wersjach doładowanych warto jednak pamiętać o wystudzeniu turbiny przed wyłączeniem silnika (dwie minuty pracy na biegu jałowym). W ten sposób można znacząco wydłużyć żywotność drogich w naprawie turbosprężarek.

Instalacja elektryczna

Problemy elektryczne nie są nagminne, ale trzeba się liczyć z awariami niektórych podzespołów. Najczęściej zawodzą silniki napędzające wycieraczki reflektorów oraz sterowniki szyb w drzwiach. Czasami kaprysi elektronika, powodując przypadkowe włączanie się niektórych kontrolek na desce rozdzielczej. Zazwyczaj wystarczy w takich przypadkach reset komputera.

Co wybrać ?

W przypadku S6 nawet najsłabszy silnik spisuje się naprawdę dobrze. Im mocniejsza jednostka napędowa tym wyższe zużycie paliwa i wyższe koszty serwisu. Warto więc dobrze przemyśleć, jaki poziom dynamiki będzie nam naprawdę potrzebny. Godne polecenia są wersje z napędem 4x4, pozwalające efektywnie wykorzystać możliwości silnika w każdych warunkach.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej.

http://www.motoverse.com/tools/vin/volvo.asp Dekoder numerów VIN dla samochodów Volvo

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volvo,s60/

Linki

http://www.volvoklub.pl/ Strona Polskiego Klubu Volvo

http://www.klubvolvo.com.pl/ Strona Polskiego Klubu Użytkowników Pojazdów Volvo

Więcej o: