Jeep Wrangler YJ/TJ (1986-2006) - opinie Moto.pl

Spadkobierca legendarnego Willysa pozostał prawdziwą terenówką. To solidny, ale drogi samochód, kupno używanego egzemplarza przyniesie spore oszczędności. Rama, sztywne osie, krótkie i wąskie nadwozie, mocny silnik, reduktor, napęd na koła tylne, dołączany napęd przedniej osi to stara recepta na auto terenowe, która sprawdza się do dzisiaj.

Jazda po bezdrożach rządzi się swoimi prawami, żadne rekreacyjne bulwarówki mimo napędu 4x4 nie mają wstępu na trudny teren. Do tego potrzebny jest samochód pokroju Jeepa Wranglera. To jedno z nielicznych już aut na świecie, które w seryjnej wersji mogłoby przejechać trasę ekstremalnego rajdu. Po prostu klasyka gatunku. Ale Wranglerem niektórzy jeżdżą też po szosie. A na niej Jeep nie spisuje się zbyt dobrze. Jest niestabilny przy wyższych prędkościach, paliwożerny, głośny, ciasny (zwłaszcza na tylnej, skromnej kanapie), mało komfortowy. Na bagaże przeznaczono mniej miejsca niż w niektórych autach miejskich (315/1565 l). To nie jest auto dla nowicjuszy. Ale nie tylko w tym przejawia się oryginalność Wranglera. Ten samochód można poddawać tak licznym przeróbkom, że odejście od pierwotnego wizerunku może być naprawdę dalekie. Zapewnia to przebogata oferta fabrycznych części, niestety dość drogich. Części zamienne też nie są tanie, ale można korzystać z wielu tańszych zamienników. Są dość często potrzebne, bo awaryjność tego modelu jest spora. Przy rozwiązywaniu problemów warto zwrócić się do prężnie działających klubów Jeepa, których członkowie doskonale znają wszystkie słabości Wranglera i sposoby na ich usuwanie.

Historia modelu

1986, styczeń - debiut Wranglera (seria YJ);

1996, styczeń - modernizacja (seria TJ, okrągłe reflektory w miejsce prostokątnych, nowe wnętrze, zawieszenie ze sprężynami śrubowymi zamiast resorów piórowych). Silniki 2.5 (czterocylindrowy, rzędowy 121 KM) i 4.0 (sześciocylindrowy, rzędowy,170 KM);

2002, luty - wersja Rubicon (lepsze zdolności terenowe, silnik 4.0 193 KM);

2002, jesień - nowy silnik 2.4 (czterocylindrowy, 142 KM);

2004, styczeń - wersja Unlimited (silnik 4.0 V6 190 KM, napęd 4x4 lub 4x2);

2006, styczeń - modernizacja (seria JK, zmiana stylizacji przedniego pasa, nowe silniki)

Przeniesienie napędu

Układ napędowy bez kłopotów wytrzymuje współpracę z silnikami 2.5 oraz 2.4. Nie radzą sobie jednak ze znacznie wyższym momentem obrotowym rzędowego sześciocylindrowca. Zwłaszcza w terenie. Trzeba liczyć się z awariami przegubów napędowych, półosi, przekładni w mostach napędowych, mechanizmu dołączania napędu przedniej osi. Może dochodzić nawet do pęknięć obudowy przekładni redukcyjnej. Nietrwałe są łożyska w piastach kół. Podczas eksploatacji w terenie trzeba uważać na przeprawy wodne. Automatyczna skrzynia biegów może zassać wodę poprzez układ odpowietrzający.

Silnik

Czterocylindrowy silnik 2.5 nie jest jednostką nowoczesną (2 zawory na cylinder, wałek rozrządu w bloku silnika), ale trwałą i niezawodną. Jego słabymi punktami są tylko pompa cieczy chłodzącej i czujnik ciśnienia oleju. Podobną konstrukcję ma rzędowy sześciocylindrowiec 4.0. W nim można spodziewać się niedomagań alternatora albo pękania kolektora wydechowego. Czasami pojawiają się nieszczelności w układzie chłodzenia. Najnowocześniejszy w stawce jest silnik 2.4, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy i czterema zaworami na cylinder.

Zawieszenie

Szybkiemu zużyciu ulegają przede wszystkim końcówki drążków kierowniczych. Podczas zakupu trzeba zwrócić uwagę na to, czy w układzie kierowniczym nie pojawiają się stuki i nadmierne luzy. W jeździe terenowej dochodzi często do pękania resorów.

Nadwozie

O solidność konstrukcji dba potężna rama. Ślady po uderzeniach i wygięcia muszą budzić podejrzenia. Kraksy mogły wpłynąć niekorzystnie na geometrię podwozia. Wersje z miękkim dachem mogą być kłopotliwe w eksploatacji. Podczas deszczu nierzadko przeciekają, a zimą nie zapewniają dobrej izolacji wnętrza.

Awaryjność

Wrangler serii TJ nie jest klasyfikowany w rankingach awaryjności TÜV i DEKRA. Dla tego modelu ogłoszono zaledwie dwie serwisowe akcje nawrotowe, przy czym tylko pierwsza z nich, ogłoszona latem 1998 r., dotyczyła poważnej usterki wpływającej na bezpieczeństwo (mogła pękać membrana w układzie wspomagania hamulców). Podczas drugiej akcji nawrotowej, na początku 1999 r., poprawiano wadliwy wskaźnik poziomu paliwa.

Internet

jeep.org.pl - Obszerne forum użytkowników samochodów spod znaku Jeep z podziałem na modele. Liczne informacje użytkowe i warsztatowe dotyczą również Wranglera.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa mocowana jest na podłodze przedziału pasażerskiego między prawym przednim fotelem a prawym progiem nadwozia. Numer VIN wybito na bocznej powierzchni prawej podłużnicy ramy, na wysokości tylnej części drzwi (widoczny z boku po prawej stronie). Numer VIN umieszczono również na górnej powierzchni deski rozdzielczej po stronie lewej (widoczny jest w lewym, dolnym narożniku przedniej szyby).

Ceny

Polski rynek wtórny nie jest mocno nasycony używanymi Wranglerami. Wiele egzemplarzy zmienia właściciela na zasadzie kontaktów między znajomymi albo między członkami rozmaitych klubów spod znaku off-road. Mimo wszystko kupno najmniejszego z Jeepów nie powinno sprawić problemów, przy czym największy wybór daje wersja 2.5 (od 33,0 do 44,5 tys. zł za roczniki 1997 - 2001). Znacznie skromniej prezentuje się oferta sprzedaży odmian 2.4 (ceny zaczynają się od 50 tys. zł) i 4.0 (od 40 do 57 tys. zł za roczniki 1996 - 2001).

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Co wybrać?

Wrangler nie daje wielkich możliwości w doborze silnika, decyzja nie powinna być zatem trudna. Odmiany z czterocylindrowcami pod maską (2.5 lub nowocześniejszy i bardziej dynamiczny 2.4) mają przeciętne osiągi na szosie, ale znacznie niższe zużycie paliwa (średnio 12,0 i 10,4 l/100 km). Nie demolują też układu napędowego tak jak mocny i bardziej paliwożerny sześciocylindrowiec 4.0 (średnio 13,2 l/100 km). W terenie wersje 2.5 i 2.4 wcale nie są wiele gorsze niż 4.0. Moc silnika do powolnej jazdy na niskich biegach lub z reduktorem w zupełności wystarcza. Miłośnicy ekstremalnej jazdy terenowej powinni sięgnąć po wersję Rubicon, która ma nie tylko najmocniejszy silnik, ale też wzmocnione elementy przeniesienia napędu. Sprawdza się także automatyczna skrzynia biegów, która bardzo ułatwia powolną jazdę w warunkach ekstremalnych. Warto dodać, że zużycie paliwa podczas trudnej jazdy po bezdrożach może przekraczać nawet 20 l/100 km. Do całorocznej eksploatacji nie polecamy Wranglera z miękkim dachem. Sztywna konstrukcja z tworzywa sztucznego jest bardziej funkcjonalna. Ze względu na wyższy komfort jazdy warto wybrać wersję TJ produkowaną od 1996 r. (zawieszenie ze sprężynami śrubowymi).

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA