Nissan Micra (1992-2002) - opinie Moto.pl

Micra drugiej generacji (K11) to samochód japońskiej firmy, ale znakomicie trafiający w gusta Europejczyków.

Drugą jej ojczyzną stała się Wielka Brytania, gdzie ruszyła jedna z wytwórni nowego auta. Ale Micra miała coś więcej niż tylko brytyjskie pochodzenie. Nissan zaprojektował samochód nawiązujący nieco do legendarnego pojazdu wyspiarzy - Mini.

Choć na początku lat 90. Mini żyło jedynie w wyobraźni ludzi - wciąż kojarzyło się z wielkim motoryzacyjnym sukcesem. Posunięcie Nissana okazał się strzałem w dziesiątkę. Można było odnieść wrażenie, że czas się cofnął i znowu jesteśmy świadkami niesamowitego powodzenia słynnego "diabelskiego pudełka" sir Aleca Issigonisa.

Micra drugiej generacji zasługiwała na sukces, a jej zalety dostrzegli również dziennikarze głosujący w konkursie Car Of The Year (Samochód Roku 1993). Łatwe prowadzenie, zwrotność, sympatyczny wystrój przedziału pasażerskiego, wysokiej jakości wykończenie i świetna widoczność przekonały do niej młodych i starych, mężczyzn i kobiety, niedoświadczonych i wytrawnych kierowców.

Tak jak wygodne fotele, przestrzeń nad głowami ceniona przez wysokie osoby, lekko pracująca dźwignia zmiany biegów, precyzyjny układ kierowniczy, dostępność bezstopniowej przekładni automatycznej w każdej wersji.

Auto oczywiście ma też ewidentne wady - m.in. bardzo mały bagażnik (206 l) oraz niedostatek schowków i wnęk we wnętrzu. Skromna paleta silników też nie zachwyca, choć trzeba przyznać, że jak na swój wiek są nowoczesne, dynamiczne i oszczędne.

Trudno jednoznacznie ocenić niezawodność auta tak dobrze odpowiadającego potrzebom rynku, ale niepozbawionego słabostek, przez które musi czasem trafić do warsztatu. To ostatnie potwierdzają rankingi niezawodności. Jednak mimo nie najlepszych lokat Micra drugiej generacji uchodzi za pojazd mało kłopotliwy, tani w eksploatacji i łatwy w odsprzedaży. Trzeba jedynie przestrzegać zaleceń obsługowych i nie zaniedbywać serwisu.

Silnik

Wszystkie silniki benzynowe mają w napędzie rozrządu łańcuch, ale nie jest on zbyt trwały. Zwłaszcza w wersji 1.0 16V. Nie lubi ostrej nerwowej jazdy, nie przepada też za wolną jazdą na wysokim biegu. W takich warunkach jego wymiana może być konieczna już po 50 tys. km. Przy normalnej eksploatacji łańcuch rozrządu wytrzymuje zalecone przez producenta 90 tys. km, a nawet więcej. Podejrzane brzęczenie w pracującym silniku może świadczyć o zbyt mocnym rozciągnięciu łańcucha (konieczność wymiany). Dokładnych oględzin wymaga pasek klinowy. Ten element także nie jest szczególnie trwały. Piszczący albo rozwarstwiony pasek będzie wymagał rychłej wymiany

Nadwozie

Nieprzyjemne trzeszczenie przy opuszczaniu i podnoszeniu bocznych szyb świadczy o zbyt dużym zużyciu prowadnic. Problemy z blokowaniem niektórych drzwi przez centralny zamek to przypadłość centralnego systemu ryglowania montowanego u polskich dilerów. Zawodzą siłowniki

Układ wydechowy

Micra to auto miejskie, często eksploatowane na krótkich dystansach. Nie wytrzymuje tego układ wydechowy, który szybko koroduje (zwłaszcza końcowy tłumik). Sprawdźmy, w jakim stanie jest wydech i czy nie był łatany domowymi sposobami

Zawieszenie

Najmniej trwałe są metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy. Jeśli ulegną wybiciu, trzeba wymienić kompletne wahacze

Układ hamulcowy

Hamulce nie należą do mocnych punktów auta, ich skuteczność jest raczej przeciętna. Małe tarcze hamulcowe pracują pod dużym obciążeniem i dlatego zużywają się dość szybko

Instalacja elektryczna

Instalacja zapłonowa jest wrażliwa na wilgoć, zwłaszcza aparat zapłonowy. Pojawiają się problemy z rozruchem, silnik może pracować nierównomiernie. Problem dotyczy głównie starszych egzemplarzy. Niekiedy zawodzi także immobiliser

Awaryjność

Produkowana w Wielkiej Brytanii Micra ma znacznie gorsze notowania w raportach awaryjności niż modele produkowane w Japonii. Najnowszy raport niemieckiego TÜV stawia ją na 69. (4-5 lat), 58. (6-7 lat), 46. (8-9 lat) i 37. (10-11 lat) pozycji. Według DEKRA wśród aut w wieku 5 lat Micra zajmuje 85. lokatę, a wśród 7-latków 66. Jedyna akcja nawrotowa dotyczyła prawie 35 500 egzemplarzy wyprodukowanych między 1.02.2002 a 30.09.2002. Serwisy poprawiały wadliwe zamki w drzwiach (istniała możliwość samoczynnego otwarcia się drzwi podczas jazdy).

Ceny

Na naszym rynku dominują Micry wyprodukowane w Wielkiej Brytanii. Egzemplarze z Japonii to rzadkość. Samochody kupione w polskich salonach są zazwyczaj słabo wyposażone. Z kolei "zachodnie" są atrakcyjniej wyposażone, ale często mają powypadkową przeszłość. Zdarzają się naprawy niefachowo przeprowadzone, których skutkiem jest przyśpieszona korozja nadwozia.

Na rynku wtórnym najłatwiej można u nas kupić podstawową wersję silnikową 1.0 16V. Sporadycznie pojawiają się oferty sprzedaży odmian 1.3 16V oraz 1.4 16V. Wersja z dieslem 1.5 D to prawdziwa rzadkość.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

LPG - Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu:

Nissan Micra nie jest samochodem często przerabianym na zasilanie gazowe. Częściowo wynika to z problemów dotyczących modeli z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Można do nich montować jedynie instalacje sekwencyjnego wtrysku autogazu, bowiem przepływomierz zintegrowany z obudową przepustnicy może ulec uszkodzeniu przy zasilaniu tradycyjną instalacją LPG drugiej generacji. przepływomierza jest dodatkowo zakłócana przez zastosowanie mieszalnika gazu. Pozostałe wersje silnikowe Micry pracują z instalacjami tradycyjnymi.

Znaki identyfikacyjne

Zarówno tabliczka znamionowa, jak i numer VIN znajdują się w komorze silnika, na przegrodzie czołowej (tabliczka po stronie prawej, numer identyfikacyjny w części centralnej)

Internet

Dwukropek.pl Oferty używanych samochodów Nissan.

www.nissanklub.pl Na stronie Nissan Klub Polska znajdziemy liczne porady eksploatacyjne z bardzo dokładnymi opisami i zdjęciami, sprawy związane z działalnością Nissana w Polsce i współpracą Nissana z Renault, a także opisy modeli produkcyjnych i koncepcyjnych, forum oraz linki do ciekawych stron.

www.micra.pl Strona o modelu Micra: forum, opisy modeli, tuning, galeria, historia i sklep.

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA