Historia Pojazdu to jedna z przydatnych dla kierowców, jakie przygotowało Ministerstwo Cyfryzacji. Na specjalnej stronie możemy sprawdzić historię danego pojazdu i zapoznać się z jego przyszłością. Raport jest całkowicie bezpłatny i znajdziecie go na stronie https://historiapojazdu.gov.pl. Oczywiście zamieszczamy w tym miejscu link do usługi. Wystarczy, że klikniecie w adres i przeniesie was na stronę. Skąd pochodzą dane? Z Centralnej Ewidencji Pojazdów. To oznacza, że narzędzie będzie podawać dane z polskiej historii pojazdu. Jeśli samochód większość swojego życia jeździł poza naszym krajem, to Historia Pojazdu nie będzie aż tak przydatna, jak w przypadku auta zarejestrowanego od nowości w Polsce.
Do skorzystania z usługi potrzebujemy trzech danych, które bez problemu znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym samochodu lub karcie pojazdu. Również sprzedawca samochodu powinien je wam od razu udostępnić, jeśli spytacie. Kiedy odmówi, to od razu powinna zapalić się lampka ostrzegawcza, że może chcieć coś ukryć. Do skorzystania z usługi potrzeba:
Tak jak wspomnieliśmy na początku, dane pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane do Ewidencji przekazywane są od 2004 r. przez kilka tysięcy niezależnych od Ministra Cyfryzacji podmiotów, korzystających z różnych narzędzi teleinformatycznych, co w niektórych przypadkach może powodować niezgodności danych.
Informacje zaprezentowane w sekcji „Dane zagraniczne" pochodzą z systemów zewnętrznych i opierają się na danych uzyskiwanych przez te systemy z terenu USA, Kanady i niektórych krajów europejskich. Jest więc możliwość sprawdzenia, jak wyglądała historia samochodu poza Polską, choć to dane z CEP w takim darmowym raporcie są najpewniejsze.
W raporcie wygenerowanym na https://historiapojazdu.gov.pl/ poznamy m.in.:
Oczywiście rządowa strona Historia Pojazdu nie daje pełni odpowiedzi i ze względu na opieranie się o CEPiK ma swoje braki. Gdzie jeszcze kierowcy szukają informacji o samochodzie, który ich interesuje? Popularne są firmy, które przygotowują specjalne raporty. W Polsce najpopularniejsze są chyba AutoDNA i CarVertical. Najważniejsze jest i tak obejrzenie samego samochodu i sprawdzenie, jak prezentuje się w rzeczywistości. Jeśli sami się nie znacie, to warto na jazdę próbną wziąć znajomego lub wynająć specjalistę, który będzie potrafił wykryć ewentualne wady auta.
Jest również opcja opłacenia specjalisty, który sam pojedzie na miejsce i sprawdzi samochód z każdej strony. Klient dostaje potem szczegółowy raport ze zdjęciami i komentarzami eksperta. Przydatne, jeśli interesujący nas samochód znajduje się daleko od naszego miejsca zamieszkania.