Fiat Doblo (2001 - 2010) - opinie Moto.pl

Wielofunkcyjne auto o kształtach furgonetki nie jest może szczególnie urodziwe, ale kusi ceną i przestronnym wnętrzem

Fiat Doblo Panorama | Za kierownicą

Fiat nie wymyślił niczego nowego tworząc osobową wersję małego dostawczaka, ale trzeba przyznać, że taki rodzaj pojazdu w wykonaniu turyńskiego koncernu prazentuje się naprawdę korzystnie. Uwagę zwraca przede wszystkim wygodne i funkcjonalne wnętrze. Przepastny bagażnik o pojemności 700 l można powiększyć do 1000 litrów po złożeniu oparcia tylnej kanapy. Wykończenie przedziału pasażerskiego w podstawowych wersjach nie jest najwyższych lotów. Królują przeciętnej jakości tworzywa sztuczne, do spasowania elementów producent zbytnio się nie przykładał.

Jeśli ktoś poszukuje lepszych wrażeń estetycznych musi sięgnąć po droższe wersje Panorama lub Malibu. W ich przypadku można cieszyć się również znacznie bogatszym wyposażeniem. Doblo nie gwarantuje wysokiego komfortu jazdy, ale cóż można wymagać od auta z resorami piórowymi przy tylnej osi. Jak na tak prostą konstrukcję i tak wypada nieźle pod względem wygody jazdy. A jeszcze lepiej pod względem kosztów eksploatacji. To samochód nieskomplikowany od strony technicznej i pozbawiony nowatorskich technologii. Łatwo go utrzymać i naprawiać. Części zamienne są niedrogie a obsługą może zająć się niemal każdy warsztat mechaniczny. To ważne, bo Doblo potrafi sprawić wiele problemów. Trzeba jednak pamiętać, że delikatna jazda i stały dozór serwisowy może zapobiec wielu kłopotom i awariom.

Historia modelu

2001 - premiera modelu, nadwozie MPV 5d, silniki benzynowe 1.2 (65 KM), diesel 1.9 D (63 KM), turbodiesel 1.9 JTD (100 KM).

2002 - silnik benzynowy 1.6 (103 KM).

2004 - turbodiesle 1.3 Multijet (70 KM) i 1.9 JTD (105 KM), silnik 1.6 Natural Power (gaz ziemny, 103 KM).

2005 - niewielka modernizacja (modyfikacje przedniego i tylnego pasa oraz wnętrza), silnik benzynowy 1.4 (77 KM), turbodiesle 1.3 Multijet (90 KM), 1.9 Multijet (105 KM i 120 KM).

2007 - wersja rekreacyjna Malibu.

2009 - premiera Doblo drugiej generacji.

2010 - zakończenie produkcji Doblo pierwszej generacji.

Awaryjność

Dwie pierwsze serwisowe akcje przywoławcze dla Doblo pierwszej generacji ogłoszono w tym samym czasie - wiosną 2002 r. Eliminowano wówczas problem z zacinającym się pedałem gazu i wiązką przewodów elektrycznych przy kolumnie kierownicy. Wiosną 2009 r. przeprowadzono jeszcze jedną akcję nawrotową, ale w tym przypadku wymieniano jedynie wadliwe tabliczki znamionowe ze względu na zawarte na nich, mylne informacje.

Nadwozie

Złą opinią cieszą się zamki w tylnych drzwiach dzielonych. Psują się notorycznie. Poza tym nadwozie nie sprawia problemów. Zabezpieczenie antykorozyjne dobrze spełnia swoją funkcję

Podwozie

Niektóre elementy zawieszeń Doblo nie są szczególnie trwałe. Z przodu najszybciej wybijają się łączniki stabilizatora, sygnalizując swoje zużycie glośnymi stukami. Tylna belka może wymagać ingerencji warsztatu już po 50 000 km. Sporo zależy od jakości dróg, na jakich eksploatowany jest Doblo. Naprawdę wytrzymałe są wahacze przedniej osi, które osiągają przebiegi przekraczające nawet 100 000 km.

Fiat Ducato | Za kierownicą

Silniki

Benzynowe silniki Doblo mają podobne przypadłości jak w innych modelach Fiata. Wersja 1.4 specjalizuje się w wypalaniu uszczelki pod głowicą. Z kolei 1.2 potrafi mieć bardzo duży rozrzut zużycia paliwa w zależności od sposobu jazdy. Najmocniejszy 1.6 ma kapryśny napęd rozrządu, w którym pasek zębaty może samoczynnie zsunąć się z kół zębatych. Taka awaria kończy się zazwyczaj kompletnym zdemolowaniem silnika i niezwykle kosztowną naprawą. Dlatego mimo zaleceń producenta pasek powinno się wymieniać w nim nie co 120 000 km, a co 60 000 km (wedle rad mechaników), a kontrolę paska warto przeprowadzać nawet co 30 000 km. Turbodiesle 1.3 Multijet nie tolerują ostrej jazdy. Niestety, często pracują na 100 % możliwości, bowiem z tych niezbyt mocnych jednostek użytkownicy chcą "wycisnąć" maksimum osiągów. Nie wytrzymuje tego łańcuch rozrządu i szybko się zużywa. Można spodziewać się także zapchania zaworu EGR, a po dłuższych przebiegach również kłopotów z turbosprężarką. Zdarzają się także problemy z przepływomierzami powietrza. Delikatną konstrukcję ma miska olejowa, trzeba zwracać uwagę na ewentualne uszkodzenia. Wycieki oleju mogą doprowadzić do zatarcia silnika. Sterowane elektronicznie pompy wtryskowe w silnikach 1.9D nie są wzorem niezawodności. Niektórzy użytkownicy decydują się nawet na wymianę pompy elektronicznej na zwykłą, by oszczędzić sobie kolejnych problemów.

Instalacja elektryczna

W niektórych egzemplarzach Doblo pojawia się problem przepalających się żarówek H7. Zdarza się, że wytrzymują zaledwie kilka dni. Użytkownicy winią żarówki i stosują produkty różnych producentów, by znaleźć trwalsze rozwiązanie. Niewiele to pomaga, żywotność wydłuża się co najwyżej do kilku tygodni. Tymczasem sprawdzenia wymaga alternator, ponoszący zazwyczaj winę za destrukcję żarówek.

Co wybrać?

Doblo prezentuje dobrą dynamikę jedynie z silnikami 1.9 JTD. Akceptowalna pod tym względem jest również wersja benzynowa 1.6. Te jednostki powinni wybierać ci, którzy chcą jeździć naprawdę sprawnie albo przy dużych obciążeniach samochodu. Inne silniki to propozycje dla cierpliwych.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, przy prawym przednim fotelu. Został umieszczony pod specjalną, odchylaną klapką. W celu pełnego rozkodowania numeru VIN trzeba zgłosić się do dealera firmy Fiat. Najlepiej do placówki, która sprzedawała konkretny, sprawdzany egzemplarz. Jedyna informacja powszechnie dostępna w numerze VIN to kod modelu 223000, przypisany do modelu Doblo

Ceny

Sprawdź średnie ceny używanych egzemplarzy

Linki

Forum użytkowników Fiata Doblo

Zobacz zabawną reklamę Fiata Doblo

Zobacz wideo

ZOBACZ TAKŻE:

Auta dostawcze dla firm | Przegląd rynku

Fot. Fiat

Więcej o: