Następca produkowanego przez wiele lat Rekorda odziedziczył po poprzedniku klasyczny układ napędowy, czyli montowany z przodu silnik i napęd tylnych kół. Samochód jest przez to dość ciężki (1275-1490 kg), ale przeniesienie napędu tego typu odznacza się dużą trwałością. Silniki również maje tę cechę, dlatego Omega A mimo zaawansowanego wieku wciąż jest jest godnym zainteresowania samochodem rodzinnym. Kolejny jego mocny punkt stanowi obszerne nadwozie, które w przypadku sedana ma długość 4,68 m a w przypadku kombi aż 4,73 m. Miejsca jest aż nadto, a bagażniki wręcz przepastne (sedan 520/870 l, kombi 540/1850 l). Wygodzie jazdy sprzyja też komfortowo zestrojone podwozie. Drażnić może kiepskie wykonanie wnętrza i przeciętne materiały wykończeniowe. Szeroka gama silników Omegi A jest wyjątkowo różnorodna. Są w niej jednostki napędowe o bardzo przeciętnej dynamice, dla wyjątkowo spokojnych kierowców, są też takie, które nawet u amatorów mocnych wrażeń wywołuja dreszcz emocji. Istotną zaletą Omegi A jest prostota konstrukcji, która niesie ze sobą łatwość obsługi i napraw. Rynek pełen jest tanich części i zamienników, praktycznie każdy warsztat może zając się tym modelem. Nie oznacza to, że oględziny kupowanego egzemplarza można zbagatelizować. Warto wychwycić każdy słaby punkt choćby po to, by obniżyć cenę zakupu. Ale nawet jeśli nowy nabytek będzie miał pewne niedomagania, nie trzeba się tym specjalnie przejmować. Omegę A można łatwo i tanio doprowadzić do pełnej sprawności.
1986 - premiera modelu, nadwozie sedan 4d i kombi 5d, silniki benzynowe 1.8 (82 KM lub 115 KM), 2.0 (115 KM lub 122 KM), diesel 2.3 D (73 KM), turbodiesel 2.3 D Turbo (90 KM) 1987 - silniki benzynowe 1.8 (88 KM), 3.0 V6 (156 lub 177 KM) 1988 - silnik benzynowy 2.5 (125 KM), turbodiesel 2.3 D Turbo (100 KM) 1989 - silnik benzynowy 3.0V6 24V (204 KM) 1990 - niewielka modernizacja (nowa osłona chłodnicy i kierunkowskazy, bogatsze wyposażenie), silnik benzynowy 2.6 (150 KM) 1992 - silnik benzynowy 3.0V6 24V (200 KM) 1994 - premiera Omegi B
Podstawowym problemem Omegi A jest korozja, zwłaszcza tylnych błotników. Kupując ten model trzeba się pogodzić z koniecznością przeprowadzenia napraw blacharskich albo z faktem, że takie naprawy samochód już przechodził w swojej historii. Na oryginalną blacharkę i lakier nie ma co liczyć. We wnętrzu trzeba przygotować się na podniszczone obicia tapicerskie, trzeszczące plastiki a czasami nawet na popękane elementy z tworzyw sztucznych.
Elementy zawieszeń są trwałe i nie wymagają częstych ingerencji warsztatu. Nawet, jeśli trzeba coś wymienić to można to zrobić łatwo i tanio. Podczas oględzin szczególną uwagę trzeba zwrócić na luzy w układzie kierowniczym. Gdy są zbyt duże mogą zwiastować poważne zużycie przekładni kierowniczej. Warto sprawdzić też działanie pompy hamulcowej.
Jednostki napędowe Omegi A należą do trwałych i mało awaryjnych. W silnikach benzynowych trzeba się jednak liczyć z niedomaganiami pompy cieczy chłodzącej, pękaniem paska klinowego i wyciekami oleju. Sprawdzając wycieki trzeba zerknąć też na skrzynię biegów i przekładnię główną w tylnym moście napędowym. W turbodieslach trzeba z kolei uważać na mocno wyeksploatowane turbosprężarki.
Omega A nie ma szczególnie rozbudowanej instalacji elektrycznej i elektroniki, ale niektóre podzespoły lubią co jakiś czas pokaprysić. Awariom ulegają głównie elektryczne sterowniki szyb w drzwiach, centralny zamek i przekaźnik pompy paliwa.
Godną polecenia wersją Omegi A jest benzynowa dwulitrówka o mocy 115 KM. Nie ma co prawda rewelacyjnej dynamiki, ale zużywa rozsądne ilości paliwa (9-10 l/100 km) i najłatwiej można kupić ją na rynku wtórnym. Świetnie jeździ się wersjami sześciocylindrowymi, bowiem znacznie lepiej radzą sobie one z dużą i ciężką Omegą. Są one jednak znacznie droższe w utrzymaniu ze względu na wysokie zużycie paliwa i wyższe wymagania serwisowe. Dynamika wersji wysokoprężnych wypada dość blado, nawet w wersjach doładowanych. To propozycja dla oszczędnych, ale wyjątkowo spokojnych kierowców.
Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między prawym przednim fotelem a prawym progiem drzwiowym
http://www.vin-opel.eu/ Dekoder numerów VIN dla samochodów marki Opel
http://opel.dixi-car.pl/vin.htm Opis znaków identyfikacyjnych dla samochodów marki Opel
http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/opel,omega/
http://www.omegaklub.eu/ Strona Omega Klub Polska
http://www.opelklub.pl/old/klub/zloty.htm Strona Opel Klub Polska
http://opel.auto.com.pl/start/index.php Strona dla fanów marki Opel z podziałem na konkretne modele
http://forum.opel24.com Forum właścicieli samochodów marki Opel
http://opelklub.net/ Strona Polskiego Klubu Opla
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: