Nie każdy lubi hatchbacki, które bardziej kojarzą się z funkcjonalnością niż z elegancją. Dlatego wiele firm decyduje się na opracowanie odmian z nadwoziem typu sedan, bazujących od strony technicznej na popularnych hatchbackach. Tak stało się również z Golfem pod koniec lat 70-tych. Zmiana nazwy (Jetta) miała wyróżnić nowy model i podkreślić jego odrębność. Był większy od Golfa, bardziej prestiżowy i nieco droższy. Stanowił swoisty łącznik między segmentem C (Golf) i D (Passat). Trójbryłowe nadwozie było może mniej praktyczne, ale za to bardziej eleganckie. Dwie pierwsze generacje Jetty mocno się już zestarzały i z punktu widzenia klientów rynku wtórnego są interesujące głównie ze względu na niską cenę. Trzy kolejne prezentują się dużo lepiej i mają znacznie wyższy status. Przy okazji warto jednak przypomnieć, że generacja wprowadzona w 1991 r. została nazwana Vento, a czwarta generacja od 1998 r. zyskała miano Bora. Dopiero podczas premiery piątej generacji w 2005 r. powrócono do nazwy Jetta.
Różnice między Jettą, Borą czy Vento a Golfem sprowadzają się głównie do kształtu karoserii i pojemności bagażnika. Podczas gdy Golf III ma kufer o pojemności 320 l (kombi 465 l) to Vento dysponuje 550-litrową przestrzenią na pakunki. Bagażnik Golfa IV ma pojemność 330 l (kombi 460 l) a w przypadku sedana Bora kufer mieści 455 l bagażu (wersja kombi 460 l). Przestrzeń we wnętrzu we wszystkich przypadkach jest porównywalna z Golfem. Podobnie jak poziom wykończenia i wyposażenia. W praktyce nie ma też wielkich różnic eksploatacyjnych. Rozwiązania techniczne Golfa, Jetty, Bory i Vento mało się różnią.
Istotny jest tylko fakt, że Bora ma wielowahaczowe zawieszenie, podczas gdy Golf czwartej generacji dysponował przy tylnej osi belką skrętną. W innych przypadkach nawet podwozie ma te same rozwiązania. Właściciele sedanów korzystają co prawda z innego zestawu części blacharskich, ale ich zdobycie nie stanowi problemu. Podobnie jak w przypadku Golfa nie brakuje tanich zamienników i części używanych. Utrzymanie samochodu nie wymaga wielkich nakładów.
1979 - premiera pierwszej generacji (Jetta) 1984 - premiera drugiej generacji (Jetta) 1991 - premiera trzeciej generacji (Vento), nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 1.6 (75 KM), 1.8 (75 KM), 1.8 (90 KM), 2.0 (115 KM), 2.8 VR6 (174 KM), diesel 1.9 D (64 KM), turbodiesel 1.9 TD (75 KM) 1993 - turbodiesel 1.9 TDI (90 KM) 1995 - diesel 1.9 SDI (64 KM) 1996 - silnik benzynowy 1.6 (100 KM), turbodiesel 1.9 TDI (110 KM) 1998 - premiera czwartej generacji (Bora), nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 1.6 (100 KM), 2.0 (115 KM), 2.3 (150 KM), turbodiesle 1.9 TDI (90 KM), 1.9 TDI (110 KM) 1999 - silniki benzynowe 1.8 (125 KM), 2.8 V6 (204 KM), wersje z napędem 4x4 (4Motion), wersja kombi (Variant) 5d 2000 - silniki benzynowe 1.4 (75 KM), 1.6 (102 KM), 1.8 Turbo (150 KM), 2.3 (170 KM), turbodiesle 1.9 TDI (100 KM), 1.9 TDI (150 KM) 2001 - turbodiesel 1.9 TDI (130 KM) 2002 - silniki benzynowe 1.6 FSI (110 KM), 1.8 Turbo (180 KM), 2005 - premiera piątej generacji (Jetta), nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM), 2.0 TFSI (200 KM), turbodiesle 1.9 TDI (105 KM), 2.0 TDI (140 KM) 2006 - silniki benzynowe 1.4 TSI (140 KM), 1.4 TSI (170 KM), turbodiesel 2.0 TDI (170 KM) 2007 - silnik benzynowy 1.4 TSI (122 KM), turbodiesel 1.9 TDI BlueMotion (105 KM) 2008 - silnik benzynowy 1.4 TSI (160 KM) 2009 - turbodiesel 1.6 TDI (105 KM)
Przeniesienie napędu Niska jest trwałość przegubów napędowych, zwłaszcza w mocnych wersjach silnikowych. Mogą wymagać wymiany nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Zwiastunem kłopotów z przegubami są wyraźne stuki lub trzaski w kołach podczas przyśpieszania w zakręcie. Dodatkowy problem stanowią wycieki oleju ze skrzyni biegów.
Podwozie Zawieszenia to jeden z mocnych punktów Vento. Jest trwałe i niezawodne. Ewentualne naprawy zużywających się elementów są tanie i niekłopotliwe. Gorzej z hamulcami. Korozja atakuje hamulec pomocniczy, którego mechanizm zaciera się i przestaje działać. Często prowadzi to do zerwania linki. Typowym niedomaganiem jest również nierównomierna siła hamowania tylnych kół.
Instalacja elektryczna Często występują drobne awarie osprzętu elektrycznego. Zawodzą przede wszystkim elektryczne sterowniki bocznych szyb, wentylator chłodnicy, wentylator systemu przewietrzania wnętrza i centralny zamek.
Podwozie Borę różni od Golfa IV wielowahaczowe zawieszenie tylne. Zapewnia ono lepsze własności jezdne, ale wymaga częstej ingerencji warsztatu. Trzeba przede wszystkim pilnować zbieżności, która łatwo ulega przestawieniu. Rozregulowanie zbiezności prowadzi do szybkiego zużycia opon.
Silnik Mało trwałym elementem silników benzynowych jest pompa cieczy chłodzącej. W silnikach wysokoprężnych trzeba pilnować wyznaczonych przez serwis przebiegów dla pasków zębatych rozrządu. Zwłaszcza w egzemplarzach z lat 1997-1998 są one wyjątkowo delikatne. Lepiej wymieniać je nieco wcześniej, dokładnych wskazówek dla konkretnych wersji udzieli każdy wyspecjalizowany warsztat. Przy niskich temperaturach w silnikach 1.4 może zamarzać magistrala do pobierania oleju z miski olejowej.
Przeniesienie napędu Po kilkudziesięciu tysiącach przebiegu mogą pojawić się trudności z przełączaniem biegów. Zmiana przełożeń przestaje być płynna. Konieczna jest naprawa zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów
Instalacja elektryczna Wymiana żarówek w przednich reflektorach jest skomplikowana. Mniej doświadczeni kierowcy mogą mieć problemy z założeniem nowej żarówki. Wówczas trzeba skorzystać z pomocy warsztatu. Mankamentem Bory, tak jak i Golfa IV, są również korodujące styki elektryczne, szczególnie w komorze silnika. Nierzadko dochodzi do samoczynnego rozładowania akumulatora.
Podwozie Podwozie Jetty nie toleruje zbyt dobrze dziurawych, polskich dróg. Trzeba liczyć się z częstymi wymianami łączników stabilizatora i sworzni wahaczy. Sworznie są przykręcane do wahaczy, więc ich wymiana jest łatwa i szybka. Doglądania wymagają punkty mocowania wahaczy do nadwozia. Chociaż wszystkie potrzebne części są powszechnie dostępne i niedrogie to jednak koszty obsługi podwozia nie są niskie. Szybko zużywają się tarcze hamulcowe a wielowahaczowe zawieszenie tylne, podatne na zmianę geometrii, wymaga stałej kontroli zbieżności kół. Zaniedbanie tego obowiązku prowadzi do szybkiego zużywania się opon i generuje dodatkowe wydatki.
Instalacja elektryczna Największa liczba powtarzających się awarii występuje w podzespołach elektrycznych, ale raczej tych mało istotnych. Zawodzą sterowniki szyb w drzwiach oraz centralny zamek, dość często przepalają się żarówki.
Vento można polecić nabywcom, szukającym wygodnego, a przy tym niedrogiego i mało zaawansowanego technicznie auta łatwego w obsłudze. Znajdziemy w nim nieskomplikowane silniki benzynowe, diesle bez doładowania oraz znanego z trwałości turbodiesla TDI o mocy 90 KM. W przypadku Vento koszty utrzymania będą najniższe ze względu na łatwość obsługi. Bora jest dużo bardziej zaawansowana technologicznie, a przez to droższa w utrzymaniu. Oferuje jednak benzynowce z pięcioma zaworami na cylinder, benzynowy silnik z wtryskiem bezpośrednim, napęd 4x4 oraz bardzo mocne turbodiesle. Jetta produkowana od 2005 r. to najnowsze rozwiązania techniczne, ale najbardziej kosztowne w zakupie i eksploatacji. Ma najnowocześniejsze i najbardziej oszczędne silniki, w sam raz na dzisiejsze czasy z wysokimi cenami paliw.
W modelach Vento i Bora numer VIN wybito w centralnej części podszybia. Jest widoczny po otwarciu pokrywy silnika. W modelu Jetta produkowanym od 2005 r. numer VIN wybito w komorze silnika, na prawym nadkolu, w okolicy prawego kielicha kolumny przedniego zawieszenia, a także na górnej powierzchni deski rozdzielczej po stronie lewej (widoczny w lewym dolnym narożniku przedniej szyby).
dubnetworks.net/vw-vin-decoder.htm - dekoder numerów VIN samochodów marki Volkswagen
http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volkswagen,vento/ http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volkswagen,bora/ http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volkswagen,jetta/
vwvento.org - strona Volkswagen Vento Klub Polska
volksmaniak.prv.pl - strona miłośników marki Volkswagen
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE:
Kulczyk rozstaje się z Volkswagenem