Volkswagen Jetta (1979-2010) - opinie Moto.pl

Golf w wersji sedan dorobił się już ponad 30-letniej historii. Przez trzy dekady świetnie uzupełniał ofertę Volkswagena w klasie kompaktów

Nie każdy lubi hatchbacki, które bardziej kojarzą się z funkcjonalnością niż z elegancją. Dlatego wiele firm decyduje się na opracowanie odmian z nadwoziem typu sedan, bazujących od strony technicznej na popularnych hatchbackach. Tak stało się również z Golfem pod koniec lat 70-tych. Zmiana nazwy (Jetta) miała wyróżnić nowy model i podkreślić jego odrębność. Był większy od Golfa, bardziej prestiżowy i nieco droższy. Stanowił swoisty łącznik między segmentem C (Golf) i D (Passat). Trójbryłowe nadwozie było może mniej praktyczne, ale za to bardziej eleganckie. Dwie pierwsze generacje Jetty mocno się już zestarzały i z punktu widzenia klientów rynku wtórnego są interesujące głównie ze względu na niską cenę. Trzy kolejne prezentują się dużo lepiej i mają znacznie wyższy status. Przy okazji warto jednak przypomnieć, że generacja wprowadzona w 1991 r. została nazwana Vento, a czwarta generacja od 1998 r. zyskała miano Bora. Dopiero podczas premiery piątej generacji w 2005 r. powrócono do nazwy Jetta.

Różnice między Jettą, Borą czy Vento a Golfem sprowadzają się głównie do kształtu karoserii i pojemności bagażnika. Podczas gdy Golf III ma kufer o pojemności 320 l (kombi 465 l) to Vento dysponuje 550-litrową przestrzenią na pakunki. Bagażnik Golfa IV ma pojemność 330 l (kombi 460 l) a w przypadku sedana Bora kufer mieści 455 l bagażu (wersja kombi 460 l). Przestrzeń we wnętrzu we wszystkich przypadkach jest porównywalna z Golfem. Podobnie jak poziom wykończenia i wyposażenia. W praktyce nie ma też wielkich różnic eksploatacyjnych. Rozwiązania techniczne Golfa, Jetty, Bory i Vento mało się różnią.

Istotny jest tylko fakt, że Bora ma wielowahaczowe zawieszenie, podczas gdy Golf czwartej generacji dysponował przy tylnej osi belką skrętną. W innych przypadkach nawet podwozie ma te same rozwiązania. Właściciele sedanów korzystają co prawda z innego zestawu części blacharskich, ale ich zdobycie nie stanowi problemu. Podobnie jak w przypadku Golfa nie brakuje tanich zamienników i części używanych. Utrzymanie samochodu nie wymaga wielkich nakładów.

Historia modelu

1979 - premiera pierwszej generacji (Jetta) 1984 - premiera drugiej generacji (Jetta) 1991 - premiera trzeciej generacji (Vento), nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 1.6 (75 KM), 1.8 (75 KM), 1.8 (90 KM), 2.0 (115 KM), 2.8 VR6 (174 KM), diesel 1.9 D (64 KM), turbodiesel 1.9 TD (75 KM) 1993 - turbodiesel 1.9 TDI (90 KM) 1995 - diesel 1.9 SDI (64 KM) 1996 - silnik benzynowy 1.6 (100 KM), turbodiesel 1.9 TDI (110 KM) 1998 - premiera czwartej generacji (Bora), nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 1.6 (100 KM), 2.0 (115 KM), 2.3 (150 KM), turbodiesle 1.9 TDI (90 KM), 1.9 TDI (110 KM) 1999 - silniki benzynowe 1.8 (125 KM), 2.8 V6 (204 KM), wersje z napędem 4x4 (4Motion), wersja kombi (Variant) 5d 2000 - silniki benzynowe 1.4 (75 KM), 1.6 (102 KM), 1.8 Turbo (150 KM), 2.3 (170 KM), turbodiesle 1.9 TDI (100 KM), 1.9 TDI (150 KM) 2001 - turbodiesel 1.9 TDI (130 KM) 2002 - silniki benzynowe 1.6 FSI (110 KM), 1.8 Turbo (180 KM), 2005 - premiera piątej generacji (Jetta), nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM), 2.0 TFSI (200 KM), turbodiesle 1.9 TDI (105 KM), 2.0 TDI (140 KM) 2006 - silniki benzynowe 1.4 TSI (140 KM), 1.4 TSI (170 KM), turbodiesel 2.0 TDI (170 KM) 2007 - silnik benzynowy 1.4 TSI (122 KM), turbodiesel 1.9 TDI BlueMotion (105 KM) 2008 - silnik benzynowy 1.4 TSI (160 KM) 2009 - turbodiesel 1.6 TDI (105 KM)

Awaryjność

Vento, Bora i Jetta nie są uwzględniane jako oddzielne modele w rankingach awaryjności samochodów TÜV. W przypadku modelu Vento przeprowadzono dwie serwisowe akcje przywoławcze. Obie ogłoszono na początku 1997 r. i obie dotyczyły instalacji elektrycznej. W pierwszym przypadku eliminowano wady kabli zasilających sterowniki szyb w drzwiach, w drugim wiązki przewodów przy przełączniku świateł. Serwisowe akcje przywoławcze dla modelu Bora rozpoczęto na początku 2001 r., gdy w autoryzowanych serwisach zajmowano się poduszką powietrzną pasażera. Pod koniec 2001 r. do wizyt w ASO zaproszeni zostali właściciele niektórych egzemplarzy z napędem 4x4, ze względu na możliwość wnikania wilgoci i korodowania przegubów napędowych przy tylnej osi. Wiosną 2002 r. zajęto się wadami systemu ABS a wiosną 2003 r. sprawdzano przewód zasilający układ wspomagania hamulców (możliwość pęknięcia). Wiosną 2005 r. zajęto się niektórymi turbodieslami, stwierdzając możliwość pękania pokrywy pompy wtryskowej. W przypadku modelu Jetta produkowanego w latach 2005-2010 przeprowadzono dwie serwisowe akcje przywoławcze. Pierwsza, zorganizowana na początku 2008 r. objęła przewód masowy w wersjach z silnikami wysokoprężnymi. Druga, ogłoszona pod koniec 2009 r. dotyczyła problemów ze sprzęgłem.

Vento

Silnik Przede wszystkim trzeba się liczyć z wyciekami oleju. Pojawiają się one przy pokrywie zaworów, na uszczelniaczach wału korbowego oraz w okolicach miski olejowej. Podczas oględzin koniecznie trzeba spojrzeć pod samochód. W osprzęcie silników złą reputacją cieszą się pompa paliwa i pompa cieczy chłodzącej. W silnikach wysokoprężnych trzeba zwrócić uwagę na kondycję świec żarowych (gdy przestają działać, winę może ponosić jedynie bezpiecznik) i turbosprężarki. W dynamicznie eksploatowanych turbodieslach, gdy użytkownik nie przestrzega pewnych zasad (rozgrzewanie silnika po rozruchu, kilka minut pracy na wolnych obrotach przed wyłączeniem), kosztowna w naprawie turbosprężarka może wymagać ingerencji serwisu już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Z kolei w silnikach VR6, które zazwyczaj są eksploatowane bardzo ostro, często wypalają się uszczelki pod głowicą.

Przeniesienie napędu Niska jest trwałość przegubów napędowych, zwłaszcza w mocnych wersjach silnikowych. Mogą wymagać wymiany nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Zwiastunem kłopotów z przegubami są wyraźne stuki lub trzaski w kołach podczas przyśpieszania w zakręcie. Dodatkowy problem stanowią wycieki oleju ze skrzyni biegów.

Podwozie Zawieszenia to jeden z mocnych punktów Vento. Jest trwałe i niezawodne. Ewentualne naprawy zużywających się elementów są tanie i niekłopotliwe. Gorzej z hamulcami. Korozja atakuje hamulec pomocniczy, którego mechanizm zaciera się i przestaje działać. Często prowadzi to do zerwania linki. Typowym niedomaganiem jest również nierównomierna siła hamowania tylnych kół.

Instalacja elektryczna Często występują drobne awarie osprzętu elektrycznego. Zawodzą przede wszystkim elektryczne sterowniki bocznych szyb, wentylator chłodnicy, wentylator systemu przewietrzania wnętrza i centralny zamek.

Bora

Nadwozie W modelu Bora, podobnie jak w Golfie czwartej generacji trzeba liczyć się z trzeszczeniem i skrzypieniem stelaży foteli przednich. Zawodne są są podnośniki szyb.

Podwozie Borę różni od Golfa IV wielowahaczowe zawieszenie tylne. Zapewnia ono lepsze własności jezdne, ale wymaga częstej ingerencji warsztatu. Trzeba przede wszystkim pilnować zbieżności, która łatwo ulega przestawieniu. Rozregulowanie zbiezności prowadzi do szybkiego zużycia opon.

Silnik Mało trwałym elementem silników benzynowych jest pompa cieczy chłodzącej. W silnikach wysokoprężnych trzeba pilnować wyznaczonych przez serwis przebiegów dla pasków zębatych rozrządu. Zwłaszcza w egzemplarzach z lat 1997-1998 są one wyjątkowo delikatne. Lepiej wymieniać je nieco wcześniej, dokładnych wskazówek dla konkretnych wersji udzieli każdy wyspecjalizowany warsztat. Przy niskich temperaturach w silnikach 1.4 może zamarzać magistrala do pobierania oleju z miski olejowej.

Przeniesienie napędu Po kilkudziesięciu tysiącach przebiegu mogą pojawić się trudności z przełączaniem biegów. Zmiana przełożeń przestaje być płynna. Konieczna jest naprawa zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów

Instalacja elektryczna Wymiana żarówek w przednich reflektorach jest skomplikowana. Mniej doświadczeni kierowcy mogą mieć problemy z założeniem nowej żarówki. Wówczas trzeba skorzystać z pomocy warsztatu. Mankamentem Bory, tak jak i Golfa IV, są również korodujące styki elektryczne, szczególnie w komorze silnika. Nierzadko dochodzi do samoczynnego rozładowania akumulatora.

Jetta 2005-2010

Silniki Jednostki napędowe Volkswagena są oceniane bardzo wysoko za dynamikę i oszczędne obchodzenie się z paliwem. Nie tolerują jednak materiałów eksploatacyjnych kiepskiej jakości i zaniedbań serwisowych. Dotyczy to zwłaszcza benzynowców z bezpośrednim wtryskiem (FSI, TSI, TFSI), niezwykle wrażliwych na jakość paliwa, oraz turbodiesli TDI, wymagających drogiego oleju i stałego nadzoru nad paskiem rozrządu. Najlepiej wymieniać go wcześniej, niż zaleca producent (np. przy 60 000 km zamiast przy 90 000 km). Rezygnacja z regularnych wizyt w warsztacie przy odpowiednim przebiegu i sięganie po tani olej prowadzi do awarii, których usunięcie będzie wiązało się z ogromnymi wydatkami. Najsłabszymi punktami w osprzęcie silników są pompy cieczy chłodzącej i pompy paliwa, ale ich awarie nie są nagminne. Częściej można mieć do czynienia z rozmaitymi kłopotami w turbodieslach - od zapieczenia się kierownicy w turbosprężarkach o zmiennej geometrii, przez awarie przepływomierzy powietrza aż po wycieki oleju z turbosprężarek, grożące zniszczeniem całego silnika. Stały dozór doświadczonego warsztatu pomoże tanio i szybko eliminować usterki. Gorzej wygląda eksploatacja silnika 2.0 16V TDI. Przy większych przebiegach pojawiają w nim pęknięcia głowicy, powodujące dostawanie się oleju do cieczy chłodzącej (biała emulsja na wewnętrznej stronie korka wlewu oleju) oraz awarie układu napędowego pompy oleju, prowadzące nawet do zatarcia silnika. Napęd pompy poprawiono dopiero w 2007 r. (koła zębate zamiast łańcucha).

Podwozie Podwozie Jetty nie toleruje zbyt dobrze dziurawych, polskich dróg. Trzeba liczyć się z częstymi wymianami łączników stabilizatora i sworzni wahaczy. Sworznie są przykręcane do wahaczy, więc ich wymiana jest łatwa i szybka. Doglądania wymagają punkty mocowania wahaczy do nadwozia. Chociaż wszystkie potrzebne części są powszechnie dostępne i niedrogie to jednak koszty obsługi podwozia nie są niskie. Szybko zużywają się tarcze hamulcowe a wielowahaczowe zawieszenie tylne, podatne na zmianę geometrii, wymaga stałej kontroli zbieżności kół. Zaniedbanie tego obowiązku prowadzi do szybkiego zużywania się opon i generuje dodatkowe wydatki.

Instalacja elektryczna Największa liczba powtarzających się awarii występuje w podzespołach elektrycznych, ale raczej tych mało istotnych. Zawodzą sterowniki szyb w drzwiach oraz centralny zamek, dość często przepalają się żarówki.

Co wybrać?

Vento można polecić nabywcom, szukającym wygodnego, a przy tym niedrogiego i mało zaawansowanego technicznie auta łatwego w obsłudze. Znajdziemy w nim nieskomplikowane silniki benzynowe, diesle bez doładowania oraz znanego z trwałości turbodiesla TDI o mocy 90 KM. W przypadku Vento koszty utrzymania będą najniższe ze względu na łatwość obsługi. Bora jest dużo bardziej zaawansowana technologicznie, a przez to droższa w utrzymaniu. Oferuje jednak benzynowce z pięcioma zaworami na cylinder, benzynowy silnik z wtryskiem bezpośrednim, napęd 4x4 oraz bardzo mocne turbodiesle. Jetta produkowana od 2005 r. to najnowsze rozwiązania techniczne, ale najbardziej kosztowne w zakupie i eksploatacji. Ma najnowocześniejsze i najbardziej oszczędne silniki, w sam raz na dzisiejsze czasy z wysokimi cenami paliw.

VIN

W modelach Vento i Bora numer VIN wybito w centralnej części podszybia. Jest widoczny po otwarciu pokrywy silnika. W modelu Jetta produkowanym od 2005 r. numer VIN wybito w komorze silnika, na prawym nadkolu, w okolicy prawego kielicha kolumny przedniego zawieszenia, a także na górnej powierzchni deski rozdzielczej po stronie lewej (widoczny w lewym dolnym narożniku przedniej szyby).

dubnetworks.net/vw-vin-decoder.htm - dekoder numerów VIN samochodów marki Volkswagen

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volkswagen,vento/ http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volkswagen,bora/ http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volkswagen,jetta/

Linki

vwvento.org - strona Volkswagen Vento Klub Polska

volksmaniak.prv.pl - strona miłośników marki Volkswagen

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Kulczyk rozstaje się z Volkswagenem

Volkswagen Jetta na cenzurowanym

Volkswagen Passat - ogłoszenia

Więcej o: