Po krótkiej prezentacji statycznej trudno wyrobić sobie o samochodzie zdanie, ale i tak jestem pewien, że Honda Civic 11. generacji będzie jedną z najciekawszych rynkowych premier drugiej połowy roku. I najważniejszą w segmencie C. Miłośnicy japońskiej myśli technicznej mogą zacierać ręce. Nowa Honda Civic e:HEV jest zupełnie inna w porównaniu z resztą kompaktów. Wygląda inaczej, ma inaczej narysowane wnętrze, no i napędza ją inny układ hybrydowy, niż ten, do którego przyzwyczajeni są Polacy.
Więcej o nowych samochodach przeczytasz na stronie głównej gazety.pl
Nowa Honda Civic będzie w Europie oferowana tylko jako pełna hybryda. Napęd e:HEV łączy on 72-ogniwowy zespół akumulatorów litowo-jonowych i dwa niewielkie, ale mocne silniki elektryczne. Zostały one sprzężone z nowoopracowanym 2-litrowym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracującym w cyklu Atkinsona. Honda podkreśla, że udało jej się osiągnąć sprawność energetyczną jednostki spalinowej na poziomie 41 proc. To imponujący wynik dla seryjnie produkowanego silnika.
Dokładne osiągi poznamy trochę bliżej premiery, ale wiemy już nowy Civic e:HEV ma osiągać emisję CO2 poniżej 110 g/km oraz zużycie paliwa poniżej 5 l/100 km wg WLTP w cyklu mieszanym. Kierowca dostanie do wyboru cztery tryby jazdy (Eco, Normal, Sport oraz Individual), nie będzie więc problemu z dostosowaniem pracy napędu do swoich potrzeb.
Na prezentacji powiedziano nam, że Civic e:HEV powinien złamać osiem sekund do setki.
Jeśli mieliście okazję jeździć nową Hondą HR-V e:HEV, to dokładnie już wiecie. To inny rodzaj hybrydy niż te najpopularniejsze w Polsce, z których korzysta Toyota. Sam producent tłumaczy to następująco.
Podstawową siłę napędową nowego Civica zapewniają dwa współpracujące ze sobą, mocne silniki elektryczne. Silnik spalinowy jest sterowany przez nową, kompaktową jednostkę sterującą przepływem mocy, która teraz znajduje się pod maską wraz z resztą układu napędowego. Pod tylnymi siedzeniami znajduje się najnowsza wersja inteligentnego zespołu akumulatorów, który jest mniejszy i lżejszy, a jednocześnie charakteryzuje się zwiększoną gęstością magazynowanej energii.
Główne zalety napędu e:HEV? Honda wymienia wysoki moment obrotowy, generowany od najniższych obrotów i mocne przyspieszenie przy jednoczesnej oszczędności. Jesteśmy bardzo ciekawi hybrydowego Civica i nie możemy się już doczekać testu. Pierwsze skrzypce w tym napędzie gra silnik elektryczny. Honda Civic e:HEV porusza się w jednym z trzech trybów jazdy:
Dłuższy o 35 mm rozstaw osi pozwolił projektantom stworzyć przestronniejszą i wygodniejszą kabinę, a także poprawić osiągi dynamiczne i stabilność przy jeździe na wprost. Na prezentacji podkreślano także, że dostęp do sporego bagażnika jest bardzo łatwy, a sam kufer ustawny. Sprawdziliśmy i rzeczywiście tak jest.
Z nowości w kabinie warto wymienić nowe wirtualne zegary o przekątnej 10,2 cala, korzystające z panelu LCD HD i zapewniające lepszą jakość obrazu. Taki wyświetlacz ma być dostępny w wersji Advance. Oczywiście na zapoznanie się z dokładną polską ofertą, wersjami wyposażenia oraz cenami, jest jeszcze za wcześnie.
Centralny ekran dotykowy został powiększony do 9 cali i przesunięty w górę. Nowy system jest przygotowany do obsługi Android Auto i bezprzewodowej komunikacji poprzez Apple CarPlay. Dodatkowo, aby poprawić komfort podróżowania, w wersji Sport wprowadzono osiem głośników, natomiast w wersji Advance – 12 głośników BOSE klasy premium.
Na żywo kabina nowego Civica robi bardzo dobre pierwsze wrażenie. Jest bardzo przestronna, elegancka, przyjemnie wykończona, a kierowca odnajduje się w niej od razu. Cieszy, że do obsługi najważniejszych funkcji auta pozostawiono fizyczne przyciski.
Jak przystało na nowoczesny kompakt Hondę Civic e:HEV napakowano nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa. Co znajdziemy na liście?
Wybraliśmy kilka przykładów. Honda chwali się także zastosowaniem również nowych elementów konstrukcyjnych, które pomogą spełnić rygorystyczne normy bezpieczeństwa Euro NCAP. Należą do nich: dodatkowe belki drzwiowe, które poprawiają odporność na zderzenia boczne, płyty zabezpieczające belki przedniego zderzaka, które pochłaniają energię zderzenia i redukują ryzyko uszkodzenia nóg i kolan i łącznie 11 poduszek powietrznych.
Nowa Honda Civic pojawi się w Europie jesienią 2022 roku. Bliżej rynkowej premiery poznamy ceny i dokładną ofertę nad Wisłą. Jeśli cena wyjściowa nie okaże się dla polskich kierowców zaporowa, to nowy Civic na pewno wykroi dla siebie kawałek segmentu C. Żeby sprawdzić, jak sprawuje się w realnym życiu czekamy więc do jesieni i pierwszych jazd. Na statycznej prezentacji Civic e:HEV obiecał bardzo dużo. Trzymamy kciuki, żeby spełnił te obietnice. Jedenastka zapowiada się na jednen z najciekawszych kompaktów nie tylko na polskim rynku. W ogóle.