Opinie Moto.pl: Nowa Dacia Duster. Jeszcze więcej tego samego, co polscy kierowcy tak lubią

Filip Trusz
Dacia delikatnie odświeżyła swojego bestsellerowego SUV-a. Lubiany w Polsce Duster nic nie stracił ze swoich największych atutów, a otrzymał kilka nowości.

Cena wciąż poniżej 50 tysięcy złotych

Nowa Dacia Duster wciąż będzie dostępna z dobrze nam znanymi jednostkami napędowymi. Jedną propozycję przygotowano nawet dla zwolenników diesli, co w ostatnich czasach trzeba podkreśli, ponieważ wielu producentów kasuje silniki wysokoprężne z oferty. To 1.5 dCi o mocy 115 KM. Jednak pod maską większości nowych Dusterów znajdziemy silniki benzynowe. Do wyboru 1.0 TCe o mocy 90 KM lub większy 1.3 TCe w dwóch wariantach, 130 lub 150 KM.

Wyjściowa cena to 49 900 zł, ale to klasyczny wabik cenowy. W standardzie otrzymujemy elektryczne przednie szyby, 6 poduszek powietrznych, światła LED, czujnik zmierzchu i 16-calowe stalowe felgi. Na tym poziomie mamy jedynie jeden silnik i jest to benzynowa jednostka z oznaczeniem TCe 90 i 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Dokładnie cennik prześwietliliśmy w oddzielnym artykule:

Dacia Duster 2021Znamy ceny odświeżonej Dacii Duster. Nadal jest dosyć atrakcyjnie

To Dacia Duster z LPG cieszy się największym zainteresowaniem w Polsce

Wielu kierowców w Polsce na pewno się w tym momencie ucieszy - wersja po liftingu wciąż będzie miała 100-konny wariant z silnikiem 1.0 i fabryczną instalacją LPG. W cenniku taki Duster kryje się pod oznaczeniem 1.0 TCe Bi-Fuel. Wersja LPG dostała teraz duży bak na gaz o pojemności 49,8 l. Zasięg oraz i zużycie, i na benzynie, na LPG, wyświetlany jest przez komputer pokładowy. Żeby przełączyć się na gaz wystarczy wcisnąć przycisk po lewej stronie kierownicy. Cennik tej wersji otwiera 58 400 zł, a Duster dostępny jest od razu w wyższej wersji Essential. Polecamy jednak spojrzeć raczej na wycenioną na 65 600 zł odmianę Comfort (cena z instalacją), która posiada już ekran 8-calowy, radio DAB, klimatyzację manualną, wspomaganie parkowania tyłem, światła przeciwmgłowe, tempomat, szyby tylne elektryczne i podgrzewane lusterka boczne.

To właśnie Duster z fabryczną instalacją LPG jest w Polsce bestsellerem. Odpowiada za aż 46 proc. sprzedaży.

Zobacz wideo Renault wyczuwa i kreuje trendy rynku? Sprawdzamy modnego Captura

Dzielna terenówka ukryta w SUV-ie

LPG - jest. Napęd 4x4, którym Dacia podbiła serca kierowców, zjeżdżających z utwardzonych szlaków? Też jest. Duster to jeden z najdzielniejszych w terenie SUV-ów na rynku i odświeżenie niczego tu nie zmieni. W dalszym ciągu będzie można wybrać wersję 4WD. Na pierwszych jazdach pozwolono nam przejechać po krótkim torze offroadowym i... nie ma o czym pisać. Lifting niczego tu nie zmienia, to oznacza, że Duster może pochwalić się naprawdę niezłymi parametrami terenowymi.

Prześwit wynosi 217 mm w wersji z napędem na 2 koła i 214 mm w wersji z napędem na 4 koła. Kąt rampowy ma 21 stopni, kąt natarcia 30, a kąt zejścia 34 w wersji 4x2 oraz 33 w wersji 4x4. Do tego w Dusterze 4x4 wyposażonym w Media Display lub Media Nav system 4x4 Monitor dostarcza wielu różnych informacji wyświetlanych na centralnym ekranie, które przydadzą się podczas jazdy po bezdrożach.

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Dacia

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Dacia

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Dacia

Dacia Duster dostała automat EDC

Ważną nowością jest za to pojawienie się w gamie dwusprzęgłowego automatu EDC. Będzie można do niego dopłacić w najmocniejszej benzynie TCe o mocy 150 KM. To zdecydowanie najbardziej prestiżowa odmiana w gamie SUV-a z Rumunii - dostępna tylko w topowej wersji Prestige. W standardzie obejmuje ona: nawigację na nowym 8-calowym ekranie, rozbudowaną łączność z telefonami, klimatyzację automatyczną, system monitorowania martwego pola, kamerę cofania, pakiet LOOK (przyciemniane szyby i chromowane listwy) oraz 17-calowe felgi aluminiowe.

Cena? Od 86 000 zł. A wrażenia z jazdy? Bardzo pozytywne. 150-konny silnik nie ma najmniejszych problemów z lekkim i poręcznym Dusterem, a dwusprzęgłowy automat sprawnie żongluje kolejnymi przełożeniami. Do spokojnej i relaksującej jazdy to dobrana para. Ostatecznie ich pracę ocenimy, kiedy Duster przyjedzie do redakcji na dłużej.

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Filip Trusz

Co jeszcze nowego w Dusterze?

Zmiany w wyglądzie nie są rewolucyjne. To klasyczny lifting, którego celem jest unowocześnienie i odświeżenie bestsellera, a nie tworzenie go na nowo. Stąd poprawniona aerodynamika, nowe reflektory (po części LED-owe), lekko przeprojektowane zderzaki oraz kilka nowych akcentów.

A co słychać we wnętrzu? Tutaj także nie spodziewajcie się drastycznych zmian. Są lekkie porządki, włącznik tempomatu na kierownicy, podświetlane przyciski oraz nowe tapicerki. Ważną nowością jest wspomniany ośmiocalowy ekran z nową wersja systemu multimedialnego, która obsługuje oczywiście Apple CarPlay oraz Android Auto. Także bezprzewodowo. Pojawił się także nowy podłokietnik z ponad litrowym schowkiem. I to nowość, którą od razu zauważyliśmy podczas pierwszych jazd i od postawiliśmy przy niej dużego plusa. Zaktualizowano oczywiście listę pokładowych systemów wsparcia i asystentów kierowcy. Duster ostrzeże m.in. o pojazdach w martwym polu, pomoże zaparkować, na ekranie wyświetli obraz wokół samochodu, w trasie pozwoli skorzystać z tempomatu, a w terenie wspomoże kierowcę choćby systemem Adaptive Hill Descent Control.

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Filip Trusz

Opinie Moto.pl: nowa Dacia Duster - podsumowanie.

Nowa Dacia Duster to klasyczny lifting bestsellera. Nie spodziewajcie się rewolucji. Duster został odświeżony wizualnie, by lepiej wpisać się w nowy język stylistyczny marki, zapoczątkowany przez Sandero, a finalnie zdefiniowany przez Joggera. Wnętrze jest odświeżone i wyposażone w duży ekran z systemem, który bardzo lubi się ze smartfonami. Pojawiła się także topowa propozycja z mocnym silnikiem i automatem. A te dwie, za które Dustera tyle osób pokochało, AWD i LPG, wciąż pozostały w ofercie. Tyle Dusterowi wystarczy. Poważniejsze zmiany mogłyby znacznie wywindować ceny, a przecież nie o to chodzi w tym modelu.

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Filip Trusz

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Filip Trusz

Dacia Duster 2021Dacia Duster 2021 fot. Filip Trusz

Więcej o: