Na drogach nie ma miejsce na przypadek. Legislatorzy europejscy i polscy nie chcą zdawać się na łaskę i pomysłowość drogowców nawet w przypadku kolorów zastosowanych podczas umieszczania elementów odblaskowych. Ich barwy nie są bowiem dowolne, a przez to stanowią dla kierowcy niezwykle ważną informację.
Zobacz wideo Nagrania na skrzynkę Stop Agresji Drogowej
Co oznaczają kolory punktowych elementów odblaskowych na jezdni?
Elementy odblaskowe umieszczone na jezdni mogą mieć trzy kolory. Mowa o barwie czerwonej, białej i żółtej. Co oznacza każdy z nich?
- kolor czerwony jest stosowany do wyznaczania prawej krawędzi jezdni.
- kolor biały jest stosowany do wyznaczania lewej krawędzi jezdni i pasów ruchu.
- kolor żółty jest stosowany do wyznaczania lewej krawędzi jezdni i pasów ruchu. Ma on charakter nadrzędny nad kolorem białym. Gdy pojawiają się obydwa, kierowca powinien się stosować do pasów wskazywanych przez elementy żółte, bo mówią one o zmianie zasad ruchu z uwagi np. na remont. Działa to identycznie, jak w przypadku kolorów pasów na jezdni.
Odblaski na ogół działają na prostej zasadzie. Ich świecenie to wynik odbicia światła emitowanego przez samochodowe reflektory. Stanowią zatem kawałek wytrzymałego materiału z powierzchnią odbłyskową. Po ich obydwu stronach umieszczony może być odblask innej barwy. Poza tym odblaski pojawiają się w rejonie przejść dla pieszych, progów spowalniających czy czasami są montowane na zaporach drogowych (betonowych lub metalowych).
Co dają odblaski w asfalcie?
Odblaski "zatopione" w asfalcie mogą się wydawać zbędną fanaberią. To niepotrzebne wydawanie pieniędzy przez drogowców. Taki sposób myślenia stanowi jednak błąd i to naprawdę poważny. Punktowe elementy odblaskowe odgrywają bowiem ważną rolę. Chodzi konkretnie o dwie funkcje.
- Po pierwsze wskazują kierowcy przebieg drogi i pasów ruchu podczas jazdy po zmroku na nieoświetlonej drodze. Dzięki temu kierujący może bez problemu odnaleźć swoje miejsce na jezdni, ale także ocenić zachowania pojazdów jadących z przeciwnego kierunku jazdy (dostrzeże np. ich wyprzedzanie).
- Po drugie po najechaniu na elementy odblaskowe pojawia się hałas i wibracja nadwozia lub układu kierowniczego. To stanowi element bezpieczeństwa na wypadek, gdyby kierowca zasnął podczas jazdy. Po najechaniu na odblaski być może się obudzi i być może zdąży podjąć reakcję. Ma szansę na uniknięcie wypadku.