Na początku roku na stacjach paliw pojawiła się nowa benzyna. I kierowcy mocno przestraszyli się E-dziesiątki. W sieci krążyły bowiem legendy mówiące o uszkodzonych silnikach, potężnych kosztach eksploatacji i problemach z mocą.
Nowe paliwo jest dostępne na stacjach piąty miesiąc. Mimo wszystko pytania o benzynę E10 cały czas wracają. Na początek zatem przygotujmy tabletkę wiedzy na temat tego napędu. Czego kierowca powinien dowiedzieć się o nim? Kluczowe jest to, że:
Kierowcy często pytają o to, jakie samochody mogą jeździć na benzynie E10. Nie mam jednak żadnych wątpliwości, że dużo bardziej właściwe pytanie powinno brzmieć: "Jakie samochody NIE mogą jeździć na benzynie E10?". Ta wersja jest bardziej prawidłowa, bo łatwiej na nią odpowiedzieć.
90 proc. rynku motoryzacyjnego w Europie już od 2000 r. miała silniki przygotowane do spalania paliwa E10. Silniki, a więc pompy paliwowe, przewody i wtryskiwacze. To elementy szczególnie zagrożone działaniem etanolu w dużym stężeniu. Ostatnie rodzynki zostały wycofane z rynku mniej więcej w pierwszej dekadzie XXI wieku. Czyli dziś są to auta, które mają 20 lat. Tak, średni wiek samochodu eksploatowanego w Polsce to 21,5 roku. Tyle że wynik ten jest mocno tubowany przez ponad 7 mln martwych dusz, które znajdują się w CEPiK. Po ich odjęciu będzie zdecydowanie niższy.
Mimo wszystko w charakterze przestrogi przygotowaliśmy krótką listę modeli, które są spotykane na polskich drogach, a które za benzyną E10 nie będą przepadać. Można znaleźć na niej m.in.:
Na koniec pozostaje jeszcze jedna kwestia. Nawet jedno z powyższych aut nie ulegnie awarii po jednokrotnym zatankowaniu benzyny E10. To wymaga długotrwałego stosowania tego paliwa. To raz. Dwa konieczne są też specyficzne warunki pracy. Aby bioetanol mógł zareagować z przewodami czy aluminiowymi elementami, konieczne jest bardzo wysokie ciśnienie. Ciśnienie, które normalnie nawet pod dużym obciążeniem w silniku nie występuje. Mówienie o zgubnym wpływie E10 na silniki jest zatem raczej dmuchaniem na zimne. Dlatego też na liście jest dużo modeli wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem starego typu (w których ciśnienie podawania paliwa jest wyższe).