Jakie samochody mogą jeździć na benzynie E10? Pytanie powinno brzmieć inaczej

Po pojawieniu się paliwa E10 na polskich stacjach wśród kierowców zapanowała psychoza. Wszyscy przestraszyli się drogich w usunięciu awarii silników. Jakie samochody mogą jeździć na benzynie E10? A właściwie to, jakie samochody NIE mogą jeździć na benzynie E10?

Na początku roku na stacjach paliw pojawiła się nowa benzyna. I kierowcy mocno przestraszyli się E-dziesiątki. W sieci krążyły bowiem legendy mówiące o uszkodzonych silnikach, potężnych kosztach eksploatacji i problemach z mocą.

Zobacz wideo Odnaleziono poszukiwane Audi SQ7. Było w częściach

Co warto wiedzieć o nowej benzynie E10?

Nowe paliwo jest dostępne na stacjach piąty miesiąc. Mimo wszystko pytania o benzynę E10 cały czas wracają. Na początek zatem przygotujmy tabletkę wiedzy na temat tego napędu. Czego kierowca powinien dowiedzieć się o nim? Kluczowe jest to, że:

  • paliwo E10 nie ma 10 proc. biokomponentów, a do 10 proc. Równie dobrze w składzie benzyny może być 7 proc. bioetanolu.
  • benzyna stosowana na stacjach przed styczniem 2024 r. również posiadała biokomponenty. Było ich jednak do 5 proc.
  • nadal na stacjach dostępna jest benzyna E5. Mowa jednak o droższym paliwie premium Pb 98.

Jakie samochody NIE mogą jeździć na benzynie E10?

Kierowcy często pytają o to, jakie samochody mogą jeździć na benzynie E10. Nie mam jednak żadnych wątpliwości, że dużo bardziej właściwe pytanie powinno brzmieć: "Jakie samochody NIE mogą jeździć na benzynie E10?". Ta wersja jest bardziej prawidłowa, bo łatwiej na nią odpowiedzieć.

90 proc. rynku motoryzacyjnego w Europie już od 2000 r. miała silniki przygotowane do spalania paliwa E10. Silniki, a więc pompy paliwowe, przewody i wtryskiwacze. To elementy szczególnie zagrożone działaniem etanolu w dużym stężeniu. Ostatnie rodzynki zostały wycofane z rynku mniej więcej w pierwszej dekadzie XXI wieku. Czyli dziś są to auta, które mają 20 lat. Tak, średni wiek samochodu eksploatowanego w Polsce to 21,5 roku. Tyle że wynik ten jest mocno tubowany przez ponad 7 mln martwych dusz, które znajdują się w CEPiK. Po ich odjęciu będzie zdecydowanie niższy.

Lista modeli i silników, które nie tolerują paliwa E10

Mimo wszystko w charakterze przestrogi przygotowaliśmy krótką listę modeli, które są spotykane na polskich drogach, a które za benzyną E10 nie będą przepadać. Można znaleźć na niej m.in.:

  • Alfę Romeo 147 i silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
  • Audi A2 – silnik 1,6 FSI
  • Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
  • Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
  • Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
  • Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
  • Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
  • Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
  • Renault Megane – silnik 2,0 IDE
  • Seat Altea – silnik 2,0 FSI
  • Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE i 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
  • Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
  • Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI

E10 w silnikach z listy nie zawsze będzie szkodliwe

Na koniec pozostaje jeszcze jedna kwestia. Nawet jedno z powyższych aut nie ulegnie awarii po jednokrotnym zatankowaniu benzyny E10. To wymaga długotrwałego stosowania tego paliwa. To raz. Dwa konieczne są też specyficzne warunki pracy. Aby bioetanol mógł zareagować z przewodami czy aluminiowymi elementami, konieczne jest bardzo wysokie ciśnienie. Ciśnienie, które normalnie nawet pod dużym obciążeniem w silniku nie występuje. Mówienie o zgubnym wpływie E10 na silniki jest zatem raczej dmuchaniem na zimne. Dlatego też na liście jest dużo modeli wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem starego typu (w których ciśnienie podawania paliwa jest wyższe).

Więcej o: