Uszczelki w samochodzie. Pamiętaj o nich nie tylko podczas zimy

Gumowe elementy takie jak uszczelki łatwo uszkodzić nie tylko w okresie zimowym, gdy przymarzną drzwi, klapa bagażnika, a nawet maska silnika. Także wiosną i latem są narażone na różne niekorzystne czynniki. Wbrew pozorom niewiele trzeba, by przedłużyć ich żywotność.

O uszczelkach w samochodzie zazwyczaj przypominamy sobie, gdy przymarzną drzwi w okresie zimowym. Wbrew pozorom gumowe elementy można łatwo uszkodzić także gdy jest dość ciepło. W okresie letnim negatywny wpływ ma m.in. silne światło słoneczne i bardzo wysokie temperatury. Stąd, jeśli nie dbamy o gumowe elementy ich żywotność ulegnie skróceniu. Objawami zużycia jest twardnienie materiału, przecieranie, kruszenie czy pękanie.

Zobacz wideo Sposób na przymarznięte drzwi? Wystarczy kilka minut, aby się zabezpieczyć

Jak przedłużyć żywotność uszczelek? Jest wiele sposobów. Niektórzy kierowcy preferują tzw. domowe metody w postaci smarowania gumy wazeliną, gliceryną czy woskiem (łatwo o nie pobrudzić ubrania). Producenci chemii samochodowej podkreślają, że kluczowe jest by środek wchłonął się w gumę, stąd zwykle rekomendowany jest silikon do uszczelek.

Gąbka czy sprej?

Na rynku dostępne są preparaty w spreju oraz z niewielkim aplikatorem i gąbką. Który jest lepszy? To w dużej mierze kwestia własnych preferencji i wygody nakładania. Kto sięgnie po sprej powinien pamiętać o dodatkowej osłonie (wystarczy kawałek kartonu), by nie pryskać np. na tapicerkę czy deskę rozdzielczą i kierownicę. Przed nakładaniem cienkiej warstwy silikonu dobrze oczyścić uszczelki z zabrudzeń (zaschnięte błoto czy piasek usuń mokrą ściereczką) i wysuszyć (np. ręcznikiem papierowym).

Jak często nakładać silikon na uszczelki? Teoretycznie im częściej, tym lepiej. W praktyce wystarczy kilka razy w roku (np. po myciu samochodu). Warto nałożyć ochroną warstwę tuż przed zimą i po kilku tygodniach powtórzyć konserwację (jeśli to możliwe najlepiej przed prognozowanym spadkiem temperatury).

Więcej o: