"Czy wiesz, że..." Czyli ważne fakty, które warto poznać przed tankowaniem E10 do auta

Mimo serii publikacji dotyczących nowej benzyny E10 oferowane od 1 stycznia paliwo nadal budzi wiele pytań kierowców. Odpowiedzmy, choć na część z nich i udzielmy odpowiedzi na podstawie faktów. Co warto wiedzieć o E10 przed jego zatankowaniem?

Wskazówki eksploatacyjne znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Od 1 stycznia 2024 r. odbywa się stopniowa wymiana benzyny E5 na E10 na polskich stacjach paliwowych. Stopniowa, bo E10 pojawia się wraz z nowymi dostawami realizowanymi po tej dacie. Zmiana, bo nowy standard E10 otrzymuje tylko jedno paliwo. Mowa o benzynie bezołowiowej PB 95. I choć kwestia nowego paliwa jest omawiana w mediach od miesięcy, nadal jest wiele spraw, które pozostają dla kierowców niewiadome. Wyjaśnijmy je.

Zobacz wideo

Czym tak naprawdę benzyna E10 różni się od benzyny E5?

Benzyna E10 nadal będzie bezołowiowa i nadal będzie posiadała 95 oktanów. Różnica będzie się rozbijać o jej skład, a konkretnie udział biokomponentów. W paliwie E5 tych jest do 5 proc. objętości. Przy standardzie E10 etanolu może być zatem do 10 proc. objętości. Biokompopnenty dodawane do paliw są produkowane w procesie fermentacji produktów roślinnych. Sprawdzą się w tym przypadku zboża czy np. buraki.

Po co do paliwa dodaje się biokomponenty?

Większy udział biokomponentów przynosi korzyści na polu emisji szkodliwych związków do atmosfery. Paliwo E10 jest eko-benzyną. Głównie z tego powodu jest wprowadzane w UE. Choć są specjaliści, którzy z tą tezą dyskutują... Poza tym przejście na benzynę E10 ma też skutki – powiedzmy – polityczne. Oznacza wsparcie rolnictwa i mniejszy udział ropy naftowej w produkcji paliw.

Czy stary i nowy typ benzyny można mieszać w baku?

Benzynę E10 bez problemu można mieszać z paliwem E5. A najlepszy dowód na poparcie tej tezy płynie ze... stacji paliwowych. Przejście na nowy standard PB 95 nie oznacza tam czyszczenia zbiorników. Nowa dostawa oznacza dolanie paliwa E10 do kontenera, w którym znajduje się paliwo E5. Kontenery nie będą wcześniej czyszczone. Tak samo można zatem robić w przypadku zbiornika w samochodzie. Nie oznacza to żadnych negatywnych skutków dla kierowcy.

Czy benzyna E10 obniży spalanie samochodu?

Większy udział biokomponentów oznacza niższą kaloryczność paliwa. W naturalny sposób silnik w samochodzie do uzyskania optymalnych osiągów będzie musiał zużyć go WIĘCEJ, a nie mniej. Oczywiście to "więcej" nie oznacza litrów. Różnica będzie symboliczna. Specjaliści oceniają, że nie powinna przekroczyć maksymalnie 1 do 2 proc. Niższa kaloryczność oznacza też gorsze osiągi – ale nadal nieznacznie.

Warto pamiętać o tym, że benzyna E10 może nie być równa benzynie E10. Powód? Przepisy mówią o zawartości biokomponentów do 10 proc. Nie o precyzyjnej wartości 10 proc. Czasami palwio E10 może mieć zatem 6, a czasami 9 proc. tego typu składników. To wpłynie na proces spalania.

Jacy kierowcy muszą się obawiać tankowania benzyny E10?

Realnie tankowania benzyny E10 obawiać się mogą głównie trzy grupy kierujących. Mowa w tym przypadku o właścicielach:

  • aut starszych lub klasycznych. Mowa głównie o takich, które były wyprodukowane przed 2000 r. Ich układy paliwowe mogą ulec uszkodzeniu pod wpływem działania tak dużej ilości etanolu.
  • aut eksploatowanych sporadycznie. Benzyna E10 nie przepada za oczekiwaniem miesiącami na spalanie. Może tracić właściwości.
  • motocykli. To na rynku jednośladów częściej spotykane są jednostki napędowe, które nawet w "młodszych" konstrukcjach nie tolerują E10.

Czy benzyna E5 zniknie raz na zawsze?

Benzyna E5 nie zniknie na dobre – i ta informacja z pewnością ucieszy kierowców, którzy jeżdżą samochodami czy motocyklami, w których E10 nie jest zalecana. Zła informacja natomiast jest taka, że E5 po 1 stycznia 2024 r. będzie oznaczać droższą benzynę PB 98. Kierowcy powinni się zatem liczyć z wyższym wydatkiem. Wyższym czasami nawet o 60 gr na litrze. Różnica nie jest zatem symboliczna.

Więcej o: