Która generacja małego Peugeota podoba Ci się najbardziej?

207-tka to siódme pokolenie małego Francuza. Jego historia sięga lat 20. ubiegłego stulecia. 201 był pierwszym modelem Peugeota nazwany trzycyfrową liczbą z zerem pośrodku

Wszystko o autach marki Peugeot - dane techniczne, opinie, oceny

Masz swój ulubiony samochód, ale nie wszystkie jego generacje uważasz za udane? Z nami możesz wybrać tę najlepszą. Dziś przedstawiamy rodowód małego Peugeota. Francuska marka świętuje w tym roku okrągłe, 200. urodziny, ale na poważnie samochodami zajęła się dopiero w 1891 roku. Wtedy światło dzienne ujrzał pierwszy pojazd Peugeot z silnikiem spalinowym Daimlera.

201 (1929-1936)

Trzycyfrowe nazewnictwo Peugeotów było przedmiotem wielu sporów. Porsche musiało zmienić nazwę 901-ki na 911, a Warszawa 203 ostatecznie stała się Warszawą 223. Co ciekawe, Ferrari udało się wypuścić na drogi model 308.

Peugeot
Peugeot Peugeot

Historię "dwusetek" spod znaku lwa otwiera model 201. Na drogi wyjechał w 1929 roku i od razu zderzył się z Wielkim Kryzysem. Okazało się jednak, że kompaktowa koncepcja samochodu skutecznie przyciąga klientów w trudnych czasach. 3,8-metrowa karoseria 201-ki kryła 4-cylindrowe "rzędówki" o pojemności 1,1-1,5 litra i mocy od 23 do 35 koni. Podstawowa wersja rozpędzała się maksymalnie do prędkości 80 km/h.

W 1931 roku zadebiutował wariant Comfort z niezależnym przednim zawieszeniem. Rok później pod okiem francuskiego automobilklubu na trasie Paryż-Bordeaux-Paryż 201-ka zużyła zaledwie 8 l paliwa na 100 km. Do 1936 roku wyprodukowana została w liczbie blisko 140 tys. sztuk.

202 (1938-1949)

Peugeot
Peugeot Peugeot

Wprowadzona w przededniu II wojny światowej 202-ka dysponowała 1,1-litrowym silnikiem o mocy 30 koni, zdolnym rozpędzić ją do 100 km/h, i aerodynamicznie stylizowanym nadwoziem. Rok po premierze paleta nadwozi uzupełniona została o wersję kabriolet. Produkcję modelu kontynuowano po wojnie. Łącznie powstało 104 126 egzemplarzy.

203 (1948-1960)

Peugeot 203
Peugeot 203 Peugeot

203-ka była jedynym modelem Peugeota wytwarzanym w latach 1949-1954. Do końca produkcji znalazła niemal 700 tys. nabywców. Niskie koszty eksploatacji i praktyczne nadwozie przysporzyły jej we Francji wielu zwolenników. W 1953 roku model wyruszył w trasę Kapsztad-Paryż, liczącą 15 tys. km długości. Pokonał ją w 17 dni i udowodnił nie tylko swoją niezawodność, ale również niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Pod maską pracował 1,3-litrowy benzyniak o mocy 42-45 KM.

204 (1965-1976)

Peugeot 203
Peugeot 203 Peugeot

204-ka w latach 1969-1971 dzierżyła tytuł najlepiej sprzedającego się auta we Francji. Za jej design odpowiadało studio Pininfariny. Model występował w kilku wersjach nadwoziowych: jako 4-drzwiowy sedan i kombi, 2-drzwiowe coupe i kabriolet oraz van. Był to pierwszy Peugeot z hamulcami tarczowymi i napędem na przednią oś, a poza silnikiem benzynowym mógł dysponować także 1,4-litrowym dieslem. W ciągu 11 lat wyprodukowano ponad 1,6 miliona 204-ek.

205 (1983-1998)

Peugeot 205
Peugeot 205 Peugeot

Po takim bestsellerze jak 204, niełatwo było Francuzom stworzyć godnego następcę. Z wynikiem 5,3 miliona sprzedanych egzemplarzy 205-ka w pełni zasługuje jednak na taki tytuł. W powołaniu jej do życia pomogło doświadczenie firmy Simca, którą Peugeot przejął w 1980 roku. Na swoim koncie model ma nie tylko sukcesy handlowe. W latach 80. triumfował m.in. w Rajdzie Paryż-Dakar.

Miłośnicy mocnych wrażeń 205-kę znają przede wszystkim od strony wersji GTI, dysponujących silnikami o pojemności 1,6 i 1,9 litra (105-130 koni) oraz tańszej odmiany Rallye. Żeby uzyskać homologację rajdową, Peugeot wyprodukował również 200 egzemplarzy 205 T16 z napędem na cztery koła i 200-konnym motorem turbo. Pod maskę modelu trafiał nawet 1,9-litrowy turbodiesel.

206 (1998-)

Peugeot 205

Bogate doświadczenie Peugeota w produkcji maluchów zaowocowało premierą 206-ki. Francuzom po raz kolejny udało się pobić własny rekord - do maja 2010 roku wyprodukowano 6,8 miliona egzemplarzy modelu. Jego spóźniony debiut pod koniec lat 90. to powód strategii firmy, zgodnie z którą w palecie modeli wystarczyła mniejsza 106-ka i większa 306-ka. Z czasem jednak dostrzeżono rosnącą popularność aut klasy VW Polo.

206-ka występowała jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan oraz uroczy coupe-cabriolet. Na czele palety silników stały udane jednostki HDi z systemem common rail oraz najmocniejsze benzyniaki - GTi i RC. Ten ostatni rozwijał moc 177 koni i osiągał setkę w 7,4 s. Peugeot 206 nadal oferowany jest w salonach jako 206+.

207 (2006-)

Peugeot 207
Peugeot 207 Peugeot

"Uśmiechnięta" twarz 207-ki to owoc języka stylistycznego, praktykowanego przez Peugeota w II połowie lat 2000. W 2007 roku model ten zyskał tytuł najpopularniejszego samochodu w Europie, rok później - II miejsce, a w 2009 roku - III miejsce. W ciągu 3 lat udało mu się zdobyć 1,7 miliona klientów.

Paleta wersji nadwoziowych obejmuje 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, kombi i coupe-cabriolet. Wśród jednostek napędowych nie zabrakło turbodiesli i nowych turbobenzyn ery downsizingu o pojemności 1,6 litra, stworzonych we współpracy z BMW (150-175 KM). W ubiegłym roku 207-ka przeszła nieznaczny face-lifting.

***

Która generacja małego Peugeota podoba Ci się najbardziej? Zapraszamy do głosowania w sondażu! Dotychczas wybieraliśmy najlepsze generacje poszczególnych modeli:

- BMW serii 5 - Volkswagen Golf - Honda Civic - Mazda 626/6 - Renault Clio - Volkswagen Transporter

Marcin Sobolewski

Elektryzująca przyszłość - Peugeot iOn - WIĘCEJ

Spadła emisja CO2 nowych aut - ZOBACZ TUTAJ

Ogłoszenia autotrader: Peugeot 206

Więcej o: