BMW X6 - coupé czy SUV?

BMW przedstawiło całkowicie nowy typ pojazdu o wyjątkowej koncepcji stylistycznej oraz niespotykanej dotąd dynamice jazdy. Wszystko to w samochodzie typu SUV z nadwoziem coupé.

Kiedy na początku lat dziewięćdziesiątych na okładce jednego z polskich tygodników motoryzacyjnych pojawił się rysunek koncepcyjnego samochodu stylizowanego na BMW, będącego połączeniem trzydrzwiowego kombi- coupé z autem uterenowionym wpadłem w zachwyt. Przód auta przypominał do złudzenia BMW serii 5 (E34) z lat 1987 - 1995, tył zaś w stylu BMW wyglądał trochę jak późniejsza Honda H-RV. Auto miało zwiększony prześwit i duże, wysokoprofilowe opony w stylu A/T (all-terrain: na każdy teren). Niestety okazało się, że to tylko wizja jednego z redaktorów.

Z drugiej strony może to i dobrze, że nikt wówczas nie starał się wprowadzić tak innowacyjnego pojazdu na rynek, gdyż jak wiemy z historii, która ponoć lubi się powtarzać, awangardowe przedsięwzięcia w świecie motoryzacji często okazywały się komercyjnym niewypałem (Chrysler Airflow, Subaru SVX, Renault Avantime).

Teraz, gdy moda na samochody typu SUV (Sport Utility Vehicle: samochód sportowo-użytkowy) jest w pełni, rynek zapełnił się SUV-ami kompaktowymi, klasy średniej, a w USA również pełnowymiarowymi i jeszcze większymi, kiedy powstały samochody "crossowe" (crossover), łączące w sobie cechy osobowych i uterenowionych, przyszła pora na poszukanie nisz rynkowych, w które można by się wpisać. BMW znalazło taką lukę i stworzyło pojazd klasy SAC (Sports Activity Coupé). Jest to oczywiście jedynie zabieg marketingowy, mający na celu podkreślenie przeznaczenia samochodu, ale wyraźnie odróżnia się od konkurencji z pod znaku Porsche, czy Mercedesa, która oferuje usportowione SUV-y ale z klasycznymi nadwoziami typu kombi.

Dotychczasowe terenowe modele BMW odnoszą się do klas samochodów osobowych mimo, że różnice w wymiarach X3 i X5 są minimalne. Tak samo jest z X6, który swoją nazwą nawiązuje do coupé serii 6.

Nadwozie

Linia X6 jest bardzo wygładzona w stosunku do ostro ciętych sylwetek osobowych modeli. Na całe szczęście styliści nie starali się za wszelką cenę zaproponować kontrowersyjnego kształtu klapy bagażnika, znanej z modeli serii 5, 6 i 7. Stylistyka jest niemal identyczna jak w X5. Jedynym odstępstwem jest linia dachu przechodząca w mocno zarysowany tył auta, co nadaje autu kształt coupé. Patrząc na auto z boku ma się wrażenie, że jest on dosyć kompaktowy, jednak podchodząc do niego dopiero widać jego ogrom. Wymiarami też zbliżony jest do X5, co nie powinno dziwić - X6 dzieli z nim płytę podłogową i dużą część podzespołów. Wnętrze, jak przystało na samochód coupé oferuje miejsce tylko dla czterech pasażerów. I to nie ze względu na brak miejsca, lecz dla zaakcentowania sportowego charakteru tego wszechstronnego sportowca.

Konstrukcja karoserii BMW X6 została zaprojektowana tak, aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. X5 ledwo uzyskało pięć gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów w testach zderzeniowych Euro NCAP, jest więc duże prawdopodobieństwo, że i X6 uzyska taki sam wynik. O ich bezpieczeństwo dbają, między innymi, automatyczne, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny chroniące głowę oraz zagłówki na przednich siedzeniach aktywujące się zależnie od uderzenia. W wyposażeniu standardowym są ponadto reflektory biksenonowe z pierścieniami świateł dziennych, lampy przeciwmgielne, dwustopniowe światła stop oraz opony typu Runflat.

Napęd

Do napędu użyto trzech jednostek napędowych w czterech wariantach mocy. Wszystkie silniki zastosowane w nowym X6 posiadają turbosprężarki, co wyraźnie zwiększa ich dynamikę. Współczesne jednostki doładowane mają płaski przebieg krzywej momentu obrotowego i osiągają większą jego wartość maksymalną w stosunku do silników wolnossących o tej samej mocy. Przekłada się to na znacznie lepszą dynamikę samochodu.

Pierwszy silnik, to znany już z modeli 335i i 135i sześciocylindrowy, turbodoładowany motor o pojemności 3,0 l. i mocy 306 KM. Drugi silnik benzynowy to całkowicie nowa jednostka napędowa V8 z układem Twin Turbo (dwóch turbosprężarek) i bezpośrednim wtryskiem paliwa (High Precision Injection). Wyposażony jest w katalizatory cząsteczek stałych, umieszczone w układzie V pomiędzy dwoma rzędami cylindrów. Ten układ pozwala na uzyskanie silnika o kompaktowych rozmiarach i przyczynia się do zredukowania spadków ciśnienia zarówno po stronie ssania, jak i wydechu. Pojemność skokowa wynosi 4,4 l., a moc:407 KM. Silnik ten uzyskuje wartości poniżej norm emisji spalin ULEV II i Euro 5.

Dla oszczędnych przewidziano dobrze znanego diesla o pojemności 3,0 l. w dwóch wariantach mocy: 235 lub 286 KM. Mocniejszy motor wyposażony jest w technologię Variable Twin Turbo, dwóch turbosprężarek o różnej wielkości. Mniejsza z nich załącza się już przy małych obrotach a duża dołącza później. Dzięki temu silnik reaguje od razu po wciśnięciu pedału gazu, baz typowego dla jednej turbiny opóźnienia.

Przeniesienie napędu

Wszystkie silniki będą współpracować z sześciobiegowymi, automatycznymi skrzyniami o zwiększonej dynamice przełączania biegów. We wszystkich wersjach montowane będą dźwigienki do zmiany biegów umieszczone na kierownicy w standardzie.

 

BMW X6 wyposażone jest standardowo w "inteligentny" system napędu na cztery koła BMW xDrive i jako pierwszy samochód na świecie - w układ Dynamic Performance Control zapewniający stabilność i precyzję jazdy oraz doskonałą trakcję w każdej sytuacji. Siła napędu rozdzielana jest w sposób całkowicie adaptacyjny nie tylko przez układ xDrive pomiędzy koła przednie i tylne, ale także przez układ Dynamic Performance Control pomiędzy oba koła tylne. Zapewnia to stabilność pojazdu przy nagłych zmianach obciążenia oraz w przypadku hamowania silnikiem.

Prowadzenie, godne monachijskiego samochodu zapewnia zawieszenie nowego BMW oraz systemy wspomagające kierowcę: Adaptive Drive (stabilizacja przechyłów bocznych i amortyzatory adaptacyjne). W kontakcie kierowcy z kołami pośredniczy aktywny układ kierowniczy, ułatwiający manewrowanie tym niemałym coupé. Dodatkowymi systemami mającymi ułatwić i umilić jazdę, czyniąc ją bardziej bezpieczną są: wyświetlacz Head Up, reflektory adaptacyjne, światła doświetlające zakręty, asystent świateł drogowych oraz tempomat z funkcją hamowania.

Rozrywka

X6 zapewnia szeroki zakres nowatorskich funkcji rozrywki i komfortu, jak system iDrive z przyciskami ulubionych funkcji, zgodny z formatem MP3 odtwarzacz płyt CD, standardowe wejście AUX, gniazdo USB, wielokanałowy system audio, system DVD w tylnej części kabiny pasażerskiej, czterostrefową klimatyzację automatyczna, aktywną wentylację foteli, kamerę cofania, systemy nawigacyjne, usługi BMW Assist, BMW Online oraz, opcjonalnie, BMW TeleServices.

Podsumowanie

Firma z Monachium niskim nakładem kosztów stworzyła ładny, wpadający w oko samochód, który ma szansę znacząco zwiększyć sprzedaż BMW w segmencie SUV. Nowa gama silników z turbodoładowaniem sprawia, że nie jest to tylko X5 w nowej wersji nadwoziowej, ale oryginalne coupé, mające zapewniać jeszcze więcej przyjemności z jazdy.

Dane techniczne

Wymiary

Marcin Lewandowski

Więcej o:
Copyright © Agora SA