Ruszył kolejny etap prac przygotowawczych dla budowy drogi dojazdowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla trasy o łącznej długości ok. 27 km pomiędzy Lubiatowem a drogą ekspresową S6.
- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przed złożeniem wniosku drogowcy musieli przygotować szczegółowe prognozy dotyczące oddziaływania drogi w kwestii hałasu, zanieczyszczeń powietrza, jakości wód oraz na innych komponentów środowiska (roślin, zwierząt, klimatu, krajobrazu itd.). "Każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, ma możliwość zapoznania się z ww. dokumentami na etapie konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku w trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej" - dodają przedstawiciele Dyrekcji.
Zgodnie ze wstępnymi ustaleniami, droga prowadząca do elektrowni będzie jednojezdniową drogą w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Jej budowa została podzielona na dwa odcinki:
Dla obu fragmentów opracowane zostały dwa warianty przebiegu drogi. Drogowcy jako preferowany wskazali wariant drugi, w którym trasa omija Choczewko i biegnie bliżej miejscowości Kurowo.
Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie wyłonienie wykonawców obu odcinków. "Wykonawcy będą odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz innych niezbędnych opracowań. Po uzyskaniu decyzji ZRID, wydanej przez Wojewodę Pomorskiego, rozpoczną się prace budowlane" - tłumaczą drogowcy.
Nowa trasa zapewni skomunikowanie pierwszej w kraju elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Dzięki inwestycji zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego - odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży. Nowa droga krajowa poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport).