Najchętniej wybierane używane auto w Rosji? Zapewne najłatwiej wskazać jeden z modeli Łady. Wiele jednak zależy od klasy i segmentu. Na rosyjskich drogach wciąż króluje leciwa Łada 2107, czyli jeden z najdłużej produkowanych samochodów na wschodzie (produkcję rozpoczęto jeszcze w czasach ZSRR na początku lat 80., a skończono już w Federacji Rosyjskiej w 2012 r.). To król segmentu B, czyli tzw. miejskich aut. Im jednak wyższa klasa, tym łatwiej o produkty zachodnich marek. Stąd liderem w segmencie D jest Toyota Camry (auto produkowano także lokalnie w zakładach w Sankt Petersburgu), a królem reprezentacyjnych limuzyn jest niezmiennie Mercedes Klasy S. Tak przynajmniej klasyfikują samochody lokalni analitycy z agencji Autostat.
Wciąż są miejsca w Federacji Rosyjskiej, gdzie krajowe samochody są wyżej cenione niż zagraniczne. Na początku 2024 r. na północnym Kaukazie częściej rejestrowano auta krajowe (52 proc.) niż zagraniczne (48 proc.). Na drugim końcu skali znajdują się rejony na wschodzie kraju, które zaopatrują się w samochody importowane z Japonii przez port we Władywostoku (aż 97 proc.!) i rzadziej rejestrują wybory własnego przemysłu (ledwie 3 proc.). Im dalej na wschód, tym łatwiej o pojazdy z kierownicą po prawej stronie i trudniej o GAZy, UAZy, Łady czy Wołgi.
Znamienne, że w przypadku zagranicznych używanych aut trudno obecnie o wyroby chińskich konstruktorów. Oczywiście w najbliższych lat sytuacja znacząco się zmieni (obecnie trwa ogromny napływ nowych aut wytwarzanych w Chinach oraz montowanych w Rosji w dawnych zakładach Mercedesa, Renault, Stellantis, Toyoty czy Grupy Volkswagen). Do tego czasu rządzą jednak niedrogie pojazdy zachodnie. W czołówce od dawna są małe Kia Rio i Hyundai Solaris oraz Ford Focus w odmianie sedan (rzadko spotykana wersja na europejskim rynku).
Wspomniana trójka jest bardzo ceniona przez Rosjan. W przypadku Forda jednym z najwierniejszych klientów przez lata była rosyjska policja, drogówka oraz urzędy (aż 20 proc. udziału we flocie pojazdów służbowych rosyjskiej administracji w 2016 r.). Radiowozy na bazie Forda Focusa są dość często widywane na rosyjskich drogach. Nie dziwi zatem, że Focus było numerem jeden w zeszłorocznych statystykach pojazdów używanych.
W tegorocznym zestawieniu znalazły się dwa modele Toyoty. Japońska marka ma wciąż bardzo silną pozycję w Rosji. Jej pozycja jest bardzo mocna, co widać w krajowych statystykach. Okazało się, że wśród 46,3 mln zarejestrowanych samochodów osobowych w Rosji Toyota ma aż 9,2 proc. udziałów. Wyższe notowania ma tylko jedna firma. Królem wciąż jest Łada z wynikiem 28,7 proc. Na podium zmieściły się jeszcze Kia i Hyundai (obie marki po 5,7 proc.).