Pora na nowe paliwo do silników diesla. Na pierwszej stacji w Polsce pojawiło się już na początku maja 2024 r. (to Avia w Myszęcinie). W Niemczech sprzedaż oficjalnie ruszyła kilka tygodni później. To HVO100 (znane także jako XTL), czyli syntetyczne paliwo produkowane z odzyskanych tłuszczów i olejów roślinnych (palmowy i rzepakowy) oraz tzw. odpadów tłuszczowych (olej po smażeniu frytek). Pionierem badań jest Neste, którego śladem podążyły także koncerny takie jak włoskie Eni czy francuski TotalEnergies. Do jego produkcji przygotowuje się także Orlen (zgodnie z planem linia o mocy produkcyjnej 300 tys. ton rocznie ruszy jeszcze w tym roku w Płocku).
Zobacz wideo Hybrydowe Audi Q3 45 TFSI e S line rozwija moc maksymalną 245 KM i jest to wersja mniej dynamiczna od Q3 z silnikiem benzynowym o takiej samej mocy. Zatem czym Q3 plug-in uwodzi?
Zwolennicy nowego biopaliwa przekonują, że to ekologiczna alternatywa dla tradycyjnych paliw. Na stronie instytutu technologii paliw i energii czytamy – "HVO100 jest uznawane za neutralne pod względem emisji ditlenku węgla, ponieważ rośliny wykorzystywane do jego produkcji pochłaniają CO2 podczas wzrostu. Ponadto, spalanie HVO100 w silnikach z zapłonem samoczynnym prowadzi do znacznej redukcji emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu i cząstki stałe. Szacuje się, że spalanie HVO100 emituje od 50 do 90 proc. mniej ditlenku węgla w porównaniu do oleju napędowego".
Okazuje się, że nie wszyscy producenci samochodów zezwalają na stosowanie HVO100 (XTL). Poniżej znajduje się aktualna lista opracowana przez renomowaną niemiecką organizację DAT (Deutsche Automobil Treuhand GmbH) we współpracy ze stowarzyszeniem przemysłu motoryzacyjnego VDA i międzynarodowym zrzeszeniem producentów pojazdów VDIK.
Do których samochodów zatankujesz biopaliwo HVO100 (XTL)?
- Alfa Romeo – XTL niedozwolony
- Audi - - czterocylindrowe TDI od 25 tygodnia 2021 r. (o ile jest etykieta XTL) i sześciocylindrowe TDI (moc do 210 kW) produkowane od 7 tygodnia 2022 r.
- Chrysler — XTL niedozwolony
- Citroen – kompatybilne wszystkie modele zgodne z Euro 5 i Euro 6
- Cupra – czterocylindrowe TDI od 25 tygodnia 2021 r. (o ile jest etykieta XTL)
- Dacia — kompatybilne wszystkie modele zgodne z Euro 6
- DS — kompatybilne wszystkie modele zgodne z Euro 5 i Euro 6
- Fiat – XTL niedozwolony
- Honda – modele na rynek europejski nie są dostosowane do XTL
- Hyundai – XTL niedozwolony
- Jaguar – XTL niedozwolony
- Jeep – XTL niedozwolony
- KIA – XTL niedozwolony
- Lancia – XTL niedozwolony
- Land Rover – modele na rynek europejski nie są dostosowane do XTL
- Lexus - XTL niedozwolony. Wyjątkiem są modele z homologacją XTL EN15940
- Mazda – XTL niedozwolony. Firma obecnie prowadzi badania nowego paliwa
- Mercedes – wybrane modele (A, C, GLB, E, CLE, S, GLC, GLE) z silnikami OM654 i OM656 produkowane od kwietnia 2023 r. lub początku 2024 r.
- Mitsubishi – XTL niedozwolony
- Nissan — kompatybilne wszystkie modele zgodne z Euro 6d Temp
- Opel – brak danych na temat kompatybilności z XTL
- Peugeot — kompatybilne wszystkie modele zgodne z Euro 5 i Euro 6
- Porsche — czterocylindrowe TDI od 25 tygodnia 2021 r. (o ile jest etykieta XTL) i sześciocylindrowe TDI (moc do 210 kW) produkowane od 7 tygodnia 2022 r.
- Renault — kompatybilne wszystkie modele zgodne z Euro 6
- Seat – czterocylindrowe TDI od 25 tygodnia 2021 r. (o ile jest etykieta XTL)
- Skoda – czterocylindrowe TDI od 25 tygodnia 2021 r. (o ile jest etykieta XTL)
- Subaru — XTL niedozwolony
- Suzuki — XTL niedozwolony
- Toyota – Hilux i Landcruiser (od końca stycznia 2023 r.), ProAce (o ile są oznaczone i zgodne z homologacją XTL EN15490)
- Volkswagen - - czterocylindrowe TDI od 25 tygodnia 2021 r. (o ile jest etykieta XTL) i sześciocylindrowe TDI (moc do 210 kW) produkowane od 7 tygodnia 2022 r.
- Volvo – od rocznika modelowego 2015, o ile jest etykieta XTL w instrukcji lub na klapce zbiornika paliwa