Tunel pod Zielonkami przekopany. Będzie mieć niezniszczalną nawierzchnię

Wykonawca właśnie zakończył przekop tunelu na trasie S52 pod miejscowością Zielonki. Chodzi o jej część o długości 12,3 km, która jest fragmentem północnej obwodnicy Krakowa. Tunel ma 653 metry długości.

Mieszkańcy Krakowa z utęsknieniem czekają na pełną obwodnicę swojego miasta. Brakuje tylko jej północnej części, która będzie w ciągu drogi ekspresowej S52 biegnącej przez woj. śląskie i małopolskie. Jej część wchodząca w skład obwodnicy stolicy Małopolski ma zostać ukończona we wrześniu 2024 roku.

Zobacz wideo

Ważnym elementem północnej obwodnicy Krakowa jest tunel pod miejscowością Zielonki. Wykonawca właśnie zakończył jego przekop, który rozpoczął się w 2021 roku. Podziemny fragment trasy S52 ma 653 metry długości, a gdy zostanie oddany do ruchu, w każdą stronę będą prowadzić trzy pasy. To już drugi taki obiekt na drodze ekspresowej S52, który został ukończony latem 2023 roku.

Tunel na trasie S52 w Zielonkach został wybudowany metodą podstropową

Metoda podstropowa przebijania tuneli jest ciekawa i ma kilka etapów. Pierwszy polega na wykopaniu w ziemi szczelin i utworzeniu ścian szczelinowych ze zbrojonego betonu. Dopiero po jego stężeniu wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu i betonuje strop. Później wybiera się ziemię z wnętrza tunelu, a na końcu przystępuje do betonowania dna. Wysokość ścian waha się od 10 do 27 metrów, grubość od 0,8 m do 1 m, a w przypadku stropu wynosi 1,5 m. Prace odbywały się sektorami o długości 50 m w tempie koło 25 m miesięcznie.

Właśnie dziś, 16 stycznia 2024 r. tunel pod Zielonkami został przebity na wylot. Robotnicy usunęli ziemię z pod ostatniego fragmentu stropu, co pozwoliło połączyć wykopy prowadzone od wschodniej i zachodniej strony. Dzięki temu będzie można zakończyć betonowanie tunelu i zacząć prowadzić następne prace. Chodzi o budowę nawierzchni jezdni, montaż niezbędnej instalacji i wyposażenia oraz różne prace wykończeniowe.

Jazda nowym tunelem pod Zielonkami na tym odcinku trasy S52 ma być ciekawym doświadczeniem dla kierowców. Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tym miejscu szybko opada, a potem równie gwałtownie się wznosi. Spadek w najbardziej stromym miejscu wynosi aż 4,6 proc., czyli opada o 4,6 m na każde 100 m drogi. Najniższy punkt tunelu jest położony 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i 5 m niżej od wjazdu od strony Węgrzc.

Przejazd tunelem pod Zielonkami zapewni wyjątkowe wrażenia. Będzie tam ograniczenie do 80 km/h

Poza tym podziemna droga nie prowadzi prosto. Jadąc od strony Zielonek, będziemy skręcać tunelem w lewo i odwrotnie jadąc w przeciwnym kierunku. Ze względu na takie warunki jazdy ma być w nim wprowadzone ograniczenie prędkości do 80 km/h. W skład wyposażenia tunelu pod Zielonkami na północnej obwodnicy Krakowa wejdą 64 kamery monitoringu, 23 wentylatory, 418 lamp oświetlenia i 32 głośniki do przekazywania komunikatów w razie potrzeby lub awarii. W tunelu zostanie zamontowany również system automatycznego gaszenia pożarów. To pierwsza tego rodzaju instalacja podziemna w całej Polsce, przynajmniej jeśli chodzi o pokrycie nią całej długości tunelu. Wcześniej podobne rozwiązanie zostało użyte na krótkim odcinku tunelu pod Świną w Świnoujściu.

Zaawansowanie budowy całego północnego fragmentu obwodnicy Krakowa o długości 12,3 km osiągnęło już 87 proc. Na tym odcinku będą trzy węzły drogowe, 27 mostów, wiaduktów i estakado oraz dwa wymienione tunele. Oba mają betonową nawierzchnię zastosowaną po raz pierwszy na małopolskich drogach szybkiego ruchu. Jej przygotowanie to wyjątkowo skomplikowany i kosztowny proces, ale za to ma być wyjątkowo trwała.

Prace budowlane na północnej obwodnicy Krakowa będą kosztować łącznie prawie 1,9 mld zł, w tym 680 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. GDDKiA nadzorująca budowę tego odcinka trasy S52 jest zadowolona z tempa prac, co oznacza, że powinny zostać zakończone w obiecanym terminie.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.