Prawo jazdy kat. B+. Nasze B miałoby stracić uprawnienia. UE pracuje nad zmianami

Unia Europejska ambitnie dąży do Wizji Zero, czyli sytuacji, kiedy na europejskich drogach w wypadkach nie będzie żadnych ofiar śmiertelnych. Środkiem do celu mają być zmiany w prawie jazdy i nowa kategoria. Takie są przynajmniej pomysły.

O bezpieczeństwie na drogach piszemy więcej na stronie głównej gazeta.pl. Często piszemy o prawie jazdy i przepisach z nim związanych. Dzisiaj od razu uspokajamy - ograniczenie uprawnień kategorii B oraz wprowadzenie kolejnej to na razie propozycja. Padła jednak z ust bardzo ważnej osoby - Karim Delii. To europosłanka z Francji, która szefuje unijnej Komisji Transportu i Turystyki. Nie oznacza to, że jej słowa mamy brać za pewnik, a wprowadzenie B+ to kwestia miesięcy. Warto jednak śledzić tę dyskusję, zwłaszcza że wpisuje się w szerszy obraz. W tym kierunku zmierzają unijne przepisy.

Zobacz wideo Tak kierowcy wpadają na ignorowaniu znaku B-20

Prawo jazdy. Ograniczenie uprawnień kategorii B

Francuzka zwraca uwagę, że nowe samochody się "potwornie rozrosły i roztyły", przez co stanowią większe zagrożenia na drodze i, mimo armii wspierających systemów, wymagają od kierowcy większego skupienia oraz umiejętności. Dlatego szefowa Komisji Transportu i Turystyki proponuje, żeby znacznie ograniczyć uprawnienia kierowców z prawem jazdy kategorii B. To najpopularniejsze prawo jazdy, ponieważ pozwala jeździć przede wszystkim samochodami osobowymi.

Według nowego pomysłu prawo jazdy kategorii B pozwalałoby jeździć tylko pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 1,8 tony. To z szerokiej puli samochodów, jakimi możemy jeździć teraz wyrzuca bardzo dużo pojazdów. Odpadają największe modele (głównie SUV-y), hybrydy, dostawczaki, elektryki, pikapy... W dzisiejszych czasach DMC na poziomie 1,8 tony to naprawdę mało.

DMC oznacza łączną masę pojazdu lub zespołu pojazdów wraz z masą ładunku i osobami podróżującymi deklarowaną jako dopuszczalną na drodze procesu homologacyjnego. Znajdziecie ją w dowodzie rejestracyjnym swojego samochodu w rubryce "F".

Prawo jazdy. Nowa kategoria B+

W przepisach miałaby się pojawić nowa kategoria B+, która dodawałaby do uprawnień kierowcy, to co teraz mamy ze zwykłym B. Można by jeździć pojazdami o DMC od 1800 do 3500 kg. Podejrzewamy, że w przypadku samochodów z napędem alternatywnym (w skrócie: to elektryki i auta z ogniwami wodorowymi) górne widełki byłyby podniesione do 4,25 tony. Tak jest teraz w Polsce.

Kierowca chcący zdobyć nowe uprawnienia B+ musiałby mieć minimum 21 lat oraz dwuletnie doświadczenie jako posiadacz kategorii B.  Ubieganie się o wyższy prawo jazdy miałoby też wiązać się z dodatkowymi testami.

Prawo jazdy - zmiany w przepisach

Tak jak wspomnieliśmy. To na razie plany i propozycje, ale nie zdziwimy się, jeśli w przyszłości coś z nich wejdzie w życie. Urzędnicy pewnie badają teraz grunt, a te pomysły zostaną poddane pod debatę i konsultacje. Przy okazji poznaliśmy też inne, chyba bardziej realne, plany zmiany przepisów. Zwłaszcza te dotyczące okresu ważności prawa jazdy.

  • Prawo jazdy w Unii Europejskiej miałoby być ważne maksymalnie przez 10 lat. Po upływie tego okresu kierowca musiałby udać się do lekarza na badanie. Dla polskich kierowców to akurat żadna nowość. U nas nie wydaje się już bezterminowych praw jazdy. Maksymalny okres to 15 lat.
  • Kierowcy powyżej 60. roku życia badani byliby co siedem lat.
  • Urzędnicy proponują, by badania były jeszcze częstsze dla kierowców po 70. roku życia, ale nie podali konkretnej liczby.
  • Niedoświadczeni kierowcy mieliby zakaz jazdy między północą a szóstą rano. Tutaj również jeszcze brakuje konkretu, ale pamiętajcie, że to na razie propozycje.

Prawo jazdy kat. B - uprawnienia. Czym możemy jeździć teraz?

Z kategorią B możemy prowadzić pojazdy o DMC do 3,5 tony, a jeśli pojazd ma napęd alternatywny, to 4,25 tony. To naprawdę bardzo szerokie pole do popisu dla kierowcy. Można prowadzić:

  • samochody osobowe,
  • małe dostawczaki i pikapy,
  • małe busy i największe vany.
  • europejskie kampery.

Do tego oczywiście dochodzą skutery, małe motocykle z silnikiem do 125 cm3 (tu jest jeszcze warunek stażu za kierownicą), czterokołowce lekkie, quady czy trójkołowce.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.