Tegoroczne wakacje na drogach. Latem Polacy ustanawiali wyjątkowe rekordy

Czy podczas jazdy samochodem używasz nawigacji, czy ostrzegacza drogowego w smartfonie? Możesz się zdziwić co o twoich podróżach wiedzą twórcy mobilnych programów. Oto najnowszy raport o wakacyjnej aktywności polskich kierowców. Okazuje się, że pod względem długości podróży ustanawiano w kraju nowe rekordy.

Twórcy najpopularniejszego drogowego ostrzegacza w Polsce sprawdzili aktywność swoich użytkowników. Sprawdzili, jak wyglądało natężenie ruchu na krajowych drogach oraz co najczęściej zgłaszali użytkownicy Yanosika. Nie zabrakło niespodzianek jak i rekordów przejechanych tras.

Zobacz wideo

Autorzy badania przekonują, że w tym roku nie powinniśmy obawiać się tradycyjnych wrześniowych korków. Dlaczego? Okazuje się, że w trakcie tegorocznych wakacji odnotowano znacznie większy ruch na drogach niż w okresie roku szkolnego. „W tym sezonie wakacyjnym ruch na drogach była całkiem spory. Wszystko za sprawą wzmożonej liczby wyjazdów na wakacje w obrębie kraju" – czytamy w raporcie.

Skąd taki wniosek? Sprawdzono dane ze wszystkich podróży użytkowników aplikacji oraz terminali Yanosik i wyliczoną średnią dla wszystkich dni tygodnia. Przyznaję, że wyniki są dość zaskakujące. Nie spodziewałem się aż tak dużych różnic. Na tym nie koniec.

Średnia liczba przejechanych kilometrów w wakacje (i w roku szkolnym) przez użytkowników Yanosika

  • Poniedziałek – 56,9 mln km (45,5 mln km)
  • Wtorek – 54,1 mln km (44,9 mln km)
  • Środa – 54,4 mln km (46,4 mln km)
  • Czwartek – 57,1 mln km (48 mln km)
  • Piątek – 66,5 mln km (52,3 mln km)
  • Sobota – 57,7 mln km (38,4 mln km)
  • Niedziela – 59,9 mln km (40,6 mln km)

Okazuje się, że w wakacje 2023 r. kierowcy częściej podróżowali po kraju niż jeszcze rok wcześniej. W czerwcu i w lipcu 2023 r. odnotowano największy wzrost liczby przejechanych kilometrów (aż o ponad 22 proc.). Nieco mniejszy wzrost pokonanego dystansu zarejestrowano zaś w sierpniu (+14,4 proc.). Badacze sprawdzili także, które drogi cieszyły się największą popularnością. Wyniki nie powinny nikogo zaskoczyć.

Najczęściej wybierane drogi podczas letnich wakacji w Polsce (wzrost dystansu względem 2022 r.)

  • Autostrady + 39 proc.
  • Drogi krajowe + 22 proc.
  • Drogi szybkiego ruchu (inne niż autostrady) + 38 proc.
  • Drogi pozostałych kategorii (wojewódzkie, powiatowe, gminne) +26 proc.

Skoro policzono pokonane dystanse i sprawdzono ślady GPS to nie mogło zabraknąć także danych o typowej aktywności użytkowników Yanosika, czyli przesyłanych zgłoszeniach. Kierowcy byli najbardziej wyczuleni na wypadki (+ 14 proc.) i zagrożenia drogowe (np. różne obiekty na nawierzchni czy popsute pojazdy pozostawione przy drodze; przyrost o 22 proc.). Co ciekawe z policyjnych danych wynika zaś, że w wakacje było mniej wypadków (o 273 mniej niż rok wcześniej).

Zaskakuje natomiast, że w trakcie wakacji zgłoszono mniej policyjnych kontroli drogowych niż w czasie roku szkolnego (-14 proc.). Niewykluczone, że drogówka wzięła sobie wówczas wolne i większą mobilizację prowadzono dopiero podczas dużych policyjnych akcji krajowych oraz międzynarodowych (ROADPOL). Porządku na drogach zresztą dość skutecznie pilnował sprzęt monitorujący w ramach Centrum Nadzoru nad Ruchem Drogowym. W wakacje zarejestrowano bowiem ponad 122 tys. naruszeń, z czego większość (aż 62 proc.) dotyczyła przekroczenia prędkości w najniższym progu 11-20 km/h (otwartą kwestią pozostaje czy kierujący jeździli wolniej z obawy o wysokie mandaty, czy też, by oszczędzić paliwo).  Potencjalna pamiątka w postaci wakacyjnego mandatu z fotoradaru nie powinna być zatem zbyt dotkliwa dla portfela. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.