Oto skrót z wojskowej terminologii, który warto zapamiętać - MRAP. Innymi słowy, opancerzony pojazd o zwiększonej odporności na miny (Mine-Resistant Ambush Protected) czy tzw. improwizowane ładunki IED (popularnie nazywane ajdikami). W polskim wojsku wykorzystywane są m.in. samochody Cougar czy Oshkosh M-ATV. W ukraińskim jest zaś znacznie więcej typów pojazdów MRAP. W ramach zagranicznej pomocy na front trafiły m.in. amerykańskie MaxxPro, australijskie Bushmastery, brytyjskie Husky i Mastiff czy tureckie Kirpi. A to nie wszystko. Swój udział w dostawach uzbrojenia ma również Kanada.
W prowincji Ontario powstają pojazdy Roshel Senator zbudowane na podwoziu amerykańskiej ciężarówki Ford F-550 z silnikiem wysokoprężnym 6,7 l V8 o mocy 330 KM i 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Według Defence24 od początku wojny na front trafiło już ponad 500 sztuk kanadyjskich Senatorów (pierwsze auta służyły już w maju 2022 r.). I na tym nie koniec. Kanadyjski producent planuje kolejne dostawy (docelowo do ukraińskiego wojska trafi ok. 1000 pojazdów). Okazuje się, że wojskowi i straż graniczna otrzymają zmodernizowane wersje, które poprawiono dzięki doświadczeniom zebranym przez żołnierzy walczących z rosyjską armią i najemnikami.
Według Defence24 kanadyjska firma wprowadziła szereg ulepszeń. Wzmocniono m.in. dno pojazdu (konstrukcja nadwozia w układzie V), by lepiej chronić załogę przed wybuchem min i ładunków IED oraz przekierować falę uderzeniową na boki MRAP (odporność zgodnie z normą STANAG 4659 AEP 55 poziomu drugiego). Producent chwali się także zawieszeniem o podwyższonej wytrzymałości, ulepszonym wspomaganiu układu kierowniczego, mocniejszymi zawiasami drzwi oraz wyposażeniem. Na liście uwzględniono kamerę noktowizyjną, zdalnie sterowane oświetlenie oraz porty w kadłubie, by móc prowadzić ostrzał z borni lekkiej np. w trakcie jazdy.
Otwartą kwestią pozostaje, kiedy uda się wyprodukować wszystkie zamówione egzemplarze. Obecne możliwości produkcyjne zakłady sięgają 30 Senatorów w odmianie MRAP.