O budowie dróg w Polsce szerzej opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Droga ekspresowa S52 docelowo ma mieć długość sięgającą 143 km. Tylko 143 km. Czemu zatem jest taka ważna? Zostanie poprowadzona aż do granicy z Czechami w Cieszynie. Ale nie ten fragment okazuje się kluczowy. Kluczowa stanie się północna obwodnica Krakowa łącząca autostradę A4 w Balicach z drogą ekspresową S7. Ten fragment ma znacznie odciążyć ruch w okolicach stolicy Małopolski i pozwolić na domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu wokoło miasta.
Aktualnie z prawie 143 km drogi S52, oddanych do użytku jest nieco ponad 37 km. Na kluczowych odcinkach budowa trwa. W chwili obecnej newralgiczny jest:
Budowa tych fragmentów sprawi, że droga ekspresowa S52 będzie mogła wykonać zadanie, które zostało przed nią postawione. Chodzi o usprawnienie ruchu na śladzie trasy europejskiej E75 i E462.
Mocno imponująco brzmią informacje dotyczące północnej obwodnicy Krakowa. Ten fragment drogi ekspresowej S52 będzie miała zaledwie 12,5 kilometra długości. Jego budowa została jednak wyceniona na 1,43 mld zł. To astronomiczna kwota! Taka wycena nie wzięła się jednak z sufitu. Wynika w dużej mierze z tego, że trasa ma przebiegać przez teren mocno zurbanizowany. To wymaga zatem budowy wielu drogich obiektów inżynieryjnych, a w tym wiaduktów, estakad czy tuneli. Poza tym, o ile sama obwodnica będzie miała długość 12,5 kilometra, o tyle powstałe przy jej okazji drogi dojazdowe będą już liczyć łącznie 20 kilometrów.
Pierwszy odcinek obwodnicy Krakowa jest już praktycznie gotowy. Na razie jednak samochody nim nie pojadą. Termin jego oddania do użytkowania został przesunięty z tego na przyszły rok. Powód? Tym nie jest opóźnienie. Chodzi o to, że w roku 2024 spodziewane jest ukończenie pozostałych inwestycji w ramach dróg ekspresowych S7 i S52 na terenie Krakowa. W ten sposób gotowy fragment uzyska dużo większą funkcjonalność drogową.