Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Inżynierowie bawarskiej marki mieli podane wszystko na tacy. Za szablon służyło kompaktowe auto, a jego serce miała stanowić mocna, sześciocylindrowa jednostka. Należało jeszcze przeszczepić podwozie oraz tylny napęd z modelu M3 Coupe, aby cała konstrukcja wytrzymała moc silnika.
Silnik S50 o mocy 321 KM generuje 350 Nm momentu obrotowego przy 3250 obr./min. Wyposażone w niego warianty Coupé, Sedan i Kombi są w stanie rozpędzić się do setki już w 5,5 s. A jaką wartością pochwaliłby się M3 Compact, lżejszy o blisko 150 kg? Tego niestety już się nie dowiemy. BMW dopiero po latach postawiło na usportowione auta z segmentu B.
Z monachijskiej fabryki oficjalnie wyszły tylko dwie sztuki kompaktowego M3. Jedna z nich należy do kolekcji producenta. Jednaki istnieją podejrzenia, że BMW wypuściło ich potajemnie więcej. Niemniej to nadal zła wiadomość dla osób, którym auto skradło serce i chcieliby je w swoim garażu.
W tamtych czasach 321 KM pod maską kompakta było nie do pomyślenia fot. BMW, materiały producenta
Jeśli mamy pokaźne zasoby finansowe i wiedzy technicznej, możemy na własną rękę dokonać konwersji silnika z kultowego M3 E36. To jednak zadanie nie dla hobbystów, a fachowców, bo sama wymiana jednostki napędowej to będzie zdecydowanie za mało.
Gdyby zapytać fanów marki o najbrzydsze auto wyprodukowane przez Bawarczyków, większość wskazałaby pewnie na E36 Compact. Mimo to i tak okazał się sprzedażowym sukcesem, ze względu na niższą cenę od pozostałych wersji. Bez trudu spotkamy go na niejednej polskiej drodze. Trzeba przyznać, że mimo uciętego tyłu wygląda jednak uroczo.
BMW Seria 3 Compact (E36) fot. BMW, materiały producenta
Auto produkowano w latach 1994-2000. Marka następnie stworzyła kolejną generację serii 3 (E46) w tym nadwoziu, a oficjalny koniec kompotu nastąpił w 2004 roku. Auto nie miało szans w starciu ze zdecydowanie bardziej atrakcyjnym Audi A3. E36 Compact cieszy się jednak popularnością wśród amatorskich kierowców rajdowych. Na szczęście nie zyskało tak krzywdzącej opinii, jak wariant Sedan i Coupé.
BMW 3 Compact (E36) fot. BMW, materiały producenta