Porsche Vision 357 Speedster na nowo interpretuje pierwsze sportowe auto marki

Porsche upamiętnia 30. rocznicę słynnego Festiwalu Prędkości w Goodwood i prezentuje w pełni elektryczne Porsche Vision 357 Speedster. Nowy samochód koncepcyjny jest siostrzanym modelem zamkniętego Porsche Vision 357, którym producent sportowych aut zapoczątkował obchody swojego 75-lecia.

Porsche Vision 357 Speedster, z wzornictwem nawiązującym do historycznego modelu 356 No. 1 Roadster, który zapoczątkował historię sportowych samochodów marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen, bazuje na modelu 718 GT4 e-Performance. Jego silniki elektryczne i akumulator pochodzą z modelu Mission R, a podwozie – z 718 GT4 Clubsport. Więcej o samochodach elektrycznych piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Obniżona przednia szyba i jednostronna osłona wnętrza

Typowo dla speedsterów koncepcyjny samochód ma spłaszczoną przednią szybę, która dodatkowo akcentuje monolityczne proporcje jego karoserii. Po prawej stronie znajduje się osłona wnętrza, niegdyś powszechna w autach sportowych z otwartym nadwoziem. Specjalny karbonowy element zapewniający ochronę w razie dachowania sprawia, że zagłówek kierowcy wydaje się zawieszony w powietrzu. Z tyłu znajdują się pokrywa gniazda ładowania i mocowanie klasycznego miękkiego dachu. 

Dwukolorowa koncepcja z odcieniami szarości jest inspirowana designem historycznych aut wyścigowych. Koncepcję uzupełniają kontrastowe akcenty w kolorze niebieskim. Wisienką na torcie jest jubileuszowe logo z dużą liczbą 75 oraz dwoma rocznikami – 1948 (wprowadzenie do produkcji modelu 356) i 2023 (bieżący rok obchodów 75-lecia marki). Lusterka zewnętrzne zastąpiono kamerami; podobnie jak w klasycznych poprzednikach, nie są one umieszczone na drzwiach, lecz na przednich błotnikach. W modelu 357 z otwartym nadwoziem zyskały nowy, zoptymalizowany aerodynamicznie kształt, przypominający skrzydła.

Z siostrzanego, zamkniętego samochodu koncepcyjnego, znana jest czteropunktowa sygnatura przednich świateł o okrągłej formie (nawiązująca do 356). Tylne lampy umieszczono za wzorzystym układem punktów wyfrezowanych w samym nadwoziu. Ukłonem w stronę pierwszej historycznego 356 jest także pionowe żebrowanie tylnej pokrywy. Obręcze kół są 20-calowe z mocowaniem centralną śrubą wraz z osłonami z włókna węglowego.

 

Niezbędne minimum we wnętrzu

Zestaw wskaźników na szczycie kolumny kierownicy ma formę przezroczystej płytki. Wyścigowa kierownica jest przykładem lekkości, a jej centralny panel wydaje się zawieszony w przestrzeni. Podobnie jak w przypadku nadwozia poszczególne elementy obsługi wyróżniają akcenty w kolorze niebieskim. Nisko zawieszony fotel ma skorupę wykonaną z CFRP, zintegrowaną z monokokiem. Kierowca siedzi na poduszkach pokrytych materiałem Race-Tex i jest mocno przytrzymywany przez sześciopunktowy pas bezpieczeństwa. 

Cała deska rozdzielcza ma wykończenie z widocznym splotem włókien węglowych. Zamiast konwencjonalnego schowka na rękawiczki do dyspozycji są paski z tkaniny – można je wykorzystać do mocowania akcesoriów. Paski zastępują również konwencjonalne klamki. Ten szczegół, znany ze środowiska motorsportu, pozwala dodatkowo zaoszczędzić na wadze.

Po światowej premierze na Festiwalu Prędkości w Goodwood (impreza odbywa się w dniach 13-16 lipca 2023 r.), koncepcyjne auto zostanie zaprezentowane na zlocie Rennsport Reunion, który odbędzie się pod koniec września w USA. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo Porsche 718 Cayman GT4 jest dla tych, którzy zabawę traktują poważnie
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.