Zupełnie nowy Volkswagen Passat będzie powstawał jedynie z nadwoziem kombi, co już dawno zostało oficjalnie potwierdzone. W przypadku tego auta, produkcja seryjna zostanie zlokalizowana w nowym miejscu, a dokładnie w zakładach Grupy Volkswagen w Bratysławie na Słowacji. To właśnie tam Passat kombi będzie budowany obok czwartej generacji modelu Superb, z którym niemiecki klasyk w nowym wydaniu podzieli większość rozwiązań. W salonach sprzedaży auto zaparkuje w pierwszym kwartale 2024 roku. Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.
Okazuje się, że rodzinny samochód o klasycznym wydłużonym nadwoziu, otrzyma imponujące rozmiary. Nowy Volkswagen Passat Variant oparty o platformę MQB EVO, będzie długi na 4917 mm (+144 mm względem poprzednika), wysokość urośnie o 7 mm do poziomu 1482 mm, a szerokość zwiększy się o 20 mm do 1852 mm. Przyrost rozstawu osi to aż 50 mm (2840 mm), co bezpośrednio ma przyczynić się na zwiększenie przestrzeni w kabinie i wzrost komfortu jazdy, szczególnie w przypadku pasażerów z tyłu.
Dziewiąta generacja jednego z najbardziej udanych samochodów średniej wielkości na świecie, nie zawiedzie użytkowników ceniących ten model za wielki bagażnik. Wraz ze wzrostem nadwozia, poprawiła się pojemność kufra. Przestrzeń załadunkowa ma o 40 litrów więcej, co w konsekwencji daje 690 litrów do wysokości rolety. Po złożeniu oparć kanapy obszar rośnie do 1920 litrów (+140 l).
Przyglądając się wnętrzu widzimy zupełnie nową architekturę. Passat Variant otrzymał kokpit bardzo przypominający rozwiązanie zastosowane w Volkswagenie ID.7. Zupełnie nowy jest system informacyjno-rozrywkowy, który w standardzie otrzyma górujący na szczycie konsoli ekran o przekątnej 12,9", a w opcji wyświetlacz o przekątnej 15". Podświetlane suwaki dotykowe znajdują się pod wyświetlaczem systemu audio-nawigacyjnego i służą do regulacji funkcji, takich jak temperatura wnętrza i głośność radia czy odtwarzanej muzyki.
Niemcy publikując informacje o samochodzie podają, że opcjonalnie Volkswagen zaoferuje nowy wyświetlacz przezierny, który wyświetla dane na przedniej szybie. Ponadto wielofunkcyjna kierownica zachowa przyciski, aby obsługa była łatwiejsza. Fotele przednie ergoActive z regulacją do 14 pozycji, będą dostępne jako opcja. W fotelach dostępne będą także funkcje masażu i wentylacji. Jakość wykończenia kabiny ma prezentować jeszcze wyższy poziom. Za oświetlenie w topowych wersjach auta będzie odpowiadać nowa generacja reflektorów matrycowych IQ.LIGHT LED. Z tyłu zespół świateł będzie tworzyć przeprowadzony przez cały tył pas oświetlenia LED.
Na wyższy komfort jazdy oraz bardziej bezpośrednie poczucie prowadzenia, wpłynie zwiększona sztywność pochylenia i większa siła poprzeczna kierowania czterowahaczową tylną osią (zwiększona stabilność tylnej osi, a tym samym większe bezpieczeństwo jazdy), nowy elektromechaniczny układ kierowniczy, zmodyfikowane stabilizatory i amortyzatory. Właściwości jezdne auta poprawiają bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego i wspomniany już większy rozstaw osi.
Adaptacyjna kontrola podwozia również uległa udoskonaleniu. Opcjonalny system DCC Pro z dwuzaworowymi amortyzatorami stale reaguje na nawierzchnię drogi i sytuację na drodze, biorąc pod uwagę takie parametry, jak manewry kierowania, hamowania i przyspieszania. Tłumienie jest obliczane dla każdego koła i regulowane w amortyzatorach w ułamkach sekundy. Kierowca będzie mógł dostosować DCC do indywidualnych preferencji – od bardzo wygodnego po bardzo sportowy. Częścią wyposażenia standardowego będzie "Menedżer dynamiki pojazdu", który zadebiutował w Golfie GTI. System kontroluje funkcje elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego (XDS) oraz sterowanych amortyzatorów w systemie DCC Pro.
Pod maskę Passata trafią turbodoładowane silniki wysokoprężne, turbodoładowane motory benzynowe, a także jednostki z układem miękkiej hybrydy oraz jednostki z systemami hybrydowymi typu plug-in. Producent w informacji prasowej wylicza, że będą to: TDI, TSI, eTSI i eHybrid. Napęd na cztery koła również się pojawi. Zasięg elektryczny nowych napędów hybrydowych typu plug-in został zwiększony do 100 kilometrów. Ponadto ładowanie prądem przemiennym będzie szybsze we wszystkich wersjach eHybrid, a ładowanie prądem stałym będzie możliwe po raz pierwszy w standardzie.
Łatwo przewidzieć, że dziewiąta generacja to będzie ostatni Volkswagen Passat zbudowany według klasycznego podejścia do konstrukcji samochodu. Sedan już uległ kasacji, a zastąpił go w pełni elektryczny Volkswagen ID.7. Do tej pory w 50-letniej historii Passata, model ten powstał w ponad 30 milionach egzemplarzy. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.