Przeciążysz kampera, słono zapłacisz za każdy kilogram. Kary nawet do 5 tys. euro

Pakowanie auta na wakacje to zawsze spore wyzwanie, ale w przypadku kamperów brak zachowania zdrowego rozsądku może dodatkowo "uderzyć" po kieszeni. W popularnych wakacyjnych kierunkach policja waży kampery i surowo każe za przekroczenie dopuszczalnej masy pojazdu. Oto zestawienie kar za nadprogramowy bagaż w różnych krajach Europy.

To, że kampery zbudowane są na bazie dużych busów, nie oznacza, że mają potężną ładowność. Wiele osób zapomina, że sama zabudowa takich aut plus potężne pojemniki na wodę i dodatkowe baterie „przeżerają" możliwości ładunkowe tych aut. Wbrew pozorom przeciążenie kampera jest znacznie prostsze, niż mogłoby się to wydawać. Nie łudźcie się też, że ujdzie wam to na sucho, bo w wielu krajach, policja w okresie wakacyjnym urządza specjalne akcje, ważenia kamperów i karze płacić za nadprogramowy bagaż, czasem nawet za każdy dodatkowy kilogram.

Jak obliczyć dopuszczalną ładowność kampera?

Jak obliczyć ładowność kampera? Maksymalna masa ładunku zależy od różnicy między wagą własną a dopuszczalną masą całkowitą pojazdu. Niestety, w przypadku kampervanów często robionych przez domorosłe manufaktury, zaglądanie w dokumenty mija się z celem, bo podana tam masa własna pojazdu to wartość przed wykonaniem zabudowy. To oznacza, że faktyczna waga pojazdu jest znacznie wyższa od wartości fabrycznych. Zwykle po takiej konwersji ładowność dostawczaka kurczy się z ponad tony czasem nawet do kilkuset kilogramów. Zatem lepiej ni sugerować się dokumentami, tylko pojechać ze zbiornikami wypełnionymi czystą wodą i bagażami na wagę samochodową, np. na pobliski skup złomu i sprawdźcie, ile faktycznie waży samochód.

Na przykład, jeśli pojazd ma wagę własną 2800 kg, a dopuszczalna masa całkowita wynosi 3,5 tony, to oznacza, że masz do dyspozycji 700 kg ładowności. Należy jednak pamiętać, że oprócz kierowcy również inne osoby wliczają się w ładunek. Czteroosobowa rodzina podróżującej z pełnymi bagażami, może dość szybko przekroczyć dozwolony limit.

Co grozi za przekroczenie dopuszczalnej wagi kampera?

O ile w Polsce mało kto spotkał się z kontrolami i ważeniem kamperów, to nie oznacza, że wszystkie kraje są tak liberalne. W europejskich krajach obowiązują naprawdę wysokie kary za przeciążenie. Ekstremalnym przykładem jest tu Austrii, gdzie kierowca przeciążonego kampera może zapłacić nawet do 5 tys. euro. Poniżej publikujemy zestawienie kar opublikowane przez serwis pincamp.de, jakie grożą za dodatkowe kilogramy kamperowiczom:

  • Niemcy – 10 do 235 euro, tolerancja: 5%;
  • Belgia – 110 do 330 euro, tolerancja: 2%;
  • Dania – 10 euro za każdy punkt procentowy, tolerancja: 1%;
  • Francja – do 750 euro, brak możliwości dalszej podróży, jeśli przeciążenie przekracza 5%, brak tolerancji;
  • Włochy – 41 do około 1700 euro, tolerancja: 5%;
  • Chorwacja – od 40 euro, brak tolerancji;
  • Luksemburg – 74 euro za przeciążenie do 10%, potem od 251 do 5000 euro, brak tolerancji;
  • Holandia – 130 euro do 850 euro, tolerancja: 10%;
  • Austria – 36 do 5000 euro, brak tolerancji;
  • Portugalia – 60 do 300 euro, brak tolerancji;
  • Szwajcaria – 85 euro za przeciążenie poniżej 100 kg, 170 euro za ponad 100 kg; przeciążenie o ponad 5% grozi sprawą karną, brak tolerancji;
  • Hiszpania – 6 do 15% przeciążenia 300 do 400 euro, maksymalna kara 4600 euro, tolerancja: 5%.
Zobacz wideo

Co oznacza tolerancja przy przekroczeniu dopuszczalnego obciążenia?

Cześć krajów pozwala na niewielkie przekroczenia limitów. Na przykład w Niemczech próg tolerancji wynosi 5 proc. Oznacza to, że jeśli zostaniesz zatrzymany przez kontrolę z przekroczeniem dopuszczalnej masy o nie więcej niż 5, zazwyczaj unikniesz konsekwencji, otrzymując jedynie ostrzeżenie, aby następnym razem być bardziej ostrożnym przy pakowaniu.

Zasada ta jednak nie obowiązuje we wszystkich krajach europejskich. Na przykład w Austrii tolerancja wynosi zaledwie 2 proc., a w Danii obliczenia opierają się na indywidualnych wzorze. Natomiast są też kraje, takie jak Francja, w których nie ma żadnej tolerancji. Tam po prostu trzeba płacić za każdy dodatkowy kilogram ponad dmc pojazdu.

Źródło: 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.