Majówki na drogach w latach 2018-2022. Wypadki, ofiary, pijani kierowcy w dniach 1-3 maja

Długi majowy weekend to czas wypoczynku i jednocześnie wzmożonego ruchu na drogach. Cieplejsze dni sprzyjają aktywności motocyklistów, rowerzystów oraz pieszych i niestety przekraczaniu dozwolonych prędkości. Przedstawiamy analizę niebezpiecznych zdarzeń drogowych w latach 2018-2022.

W tym roku długi majowy weekend może liczyć 5 dni, jeśli 2-ego maja będziemy na urlopie, lub aż 9 dni, jeśli weźmiemy 3 dni wolne od pracy. Część osób rozpocznie odpoczynek już w piątek, wyjeżdżając późnym popołudniem bądź wieczorem. Przedłużony weekend oznacza wzmożony ruch na większości dróg, szczególnie na trasach wyjazdowych z miast. Większe natężenie ruchu potęguje zaś ryzyko wypadków. Więcej o niebezpiecznych zdarzeniach drogowych piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Choć w okresie wakacyjnym oraz w miesiącach charakteryzujących się dobrą słoneczną pogodą odnotowywanych jest więcej zdarzeń drogowych, to z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS (POBR) na podstawie danych z Komendy Głównej Policji i Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji wynika, że majówka na drogach (pod względem bezpieczeństwa) nie różni się od pozostałych długich weekendów w roku kalendarzowym. Średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa od średnich wartości dla wszystkich weekendów w latach 2018-2022.

Wypadki i ich ofiary w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022

Wypadki i ich ofiary w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022Wypadki i ich ofiary w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022 Fot. ITS

Pomijając okres pandemiczny (2020-2021, który charakteryzował się mniejszym natężeniem ruchu) lata 2019 i 2022 cechują się malejącą liczbą zabitych i rannych na skutek wypadków. Wyraźna zmiana in plus dotyczy zwłaszcza pasażerów pojazdów oraz pieszych. Optymistyczne statystyki w okresie majowych wyjazdów wpisują się w stały trend redukcji liczby śmiertelnych zdarzeń na polskich drogach – analizy POBR wskazują na 6,3 proc. redukcji zabitych w pierwszych dniach maja między 2021 a 2022 rokiem.

Należy zwrócić uwagę, że najwięcej wypadków w majówkę zdarza się podczas dobrych warunków atmosferycznych (78 proc.), za dnia (83 proc.) i przy suchej nawierzchni (84 proc.). Gros z nich ma miejsce w obszarach zabudowanych (64 proc.), ale poza obszarami zabudowanymi (36 proc.) są one znacznie poważniejsze w skutkach (20 ofiar śmiertelnych na każde 100 wypadków). Dla porównania w obszarach zabudowanych to 5 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Ponadto większość zdarzeń drogowych wydarza się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych (85 proc.)

– wylicza Anna Zielińska z POBR.

Z kolei do najcięższych w skutkach wypadków dochodzi nocą i z udziałem kierujących pod wpływem alkoholu (21 ofiar śmiertelne na 100 wypadków). W trakcie ostatnich pięciu majowych weekendów alkohol był przyczyną 11 proc. wypadków, zaś nadmierna prędkość, czyli bolączka polskich dróg, była przyczyną 26 proc. wypadków. Analizy wskazują także, że w długie majowe weekendy najwięcej ofiar stanowią kierowcy samochodów osobowych (51 proc.), motocykliści (21 proc.) oraz piesi (17 proc.). Przy planowaniu wyjazdu należy pamiętać, że najtrudniejsze warunki i największe zagrożenie występuje zwykle w dzień poprzedzający weekend, czyli w piątek (średnio 82 wypadki)

– podkreśla Anna Zielińska.

Struktura wypadków i ofiar w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022

Struktura wypadków i ofiar w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022Struktura wypadków i ofiar w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022 Fot. ITS

Zobacz wideo Jak Polacy zamierzają spędzić majówkę 2023?
Więcej o:
Copyright © Agora SA