Z ostatniego pomiaru ruchu wynika, że na autostradzie A2 pomiędzy węzłami Łódź Północ i Skierniewice średnio w ciągu doby przejeżdża ok. 50-53 tys. pojazdów. Z kolei pomiędzy węzłami Pruszków i Konotopa ponad 93 tys. aut. Trudno się dziwić, że kierowcy z utęsknieniem wypatrują kolejnych pasów, które już dawno temu obiecali im drogowcy i rząd.
Wiemy już, że autostrada A2 zyska dodatkowy pas ruchu na długości ok. 89 kilometrów. Między węzłami Łódź Północ i Pruszków trasa docelowo będzie miała trzy pasy ruchu, a dalej do węzła Konotopa – cztery pasy ruchu na każdej z jezdni. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała listę firm, które walczą o kontrakt na rozbudowę. Wpłynęło osiem propozycji, ale tylko siedem z nich będzie branych pod uwagę – jedna przekracza zakładany w przetargu budżet.
Lista ofert na poszerzenie autostrady A2:
Poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu, będzie pierwszym tak dużym projektem realizowanym pod ruchem. To oznacza, że na czas rozbudowy trasa będzie czynna. Nowe pasy powstaną w miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km.
Drogowcy zapewniają, że priorytetem przy wyborze wykonawcy będzie minimalizacja utrudnień dla kierowców oraz zapewnienie optymalnych warunków bezpieczeństwa dla uczestników ruchu i pracowników wykonawcy. Wiemy już, że wykonawca zostanie wybrany już w połowie bieżącego roku.
Nowością będzie też zastosowanie przy budowie odnawialnych źródeł energii i optymalizacja zużycia energii na drodze. Przy okazji poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą zostanie zmodernizowane lub powstanie nowe oświetlenia drogowe, wykorzystujące lampy LED. Nowe rozwiązanie zastąpi dotychczasowo stosowane oświetlenie sodowe.
Wiadomo już, że nowe lampy pojawią się na węzłach: Łódź Północ, Łowicz, Skierniewice, Wiskitki, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, a także na MOP-ach i obwodach utrzymania autostrady. W nowym oświetleniu zastosowane zostanie rozwiązanie techniczne, umożliwiające energooszczędne sterowanie oświetleniem drogowym. Natężenie oświetlenia będzie dostosowywać się do m.in. do natężenia ruchu pojazdów i jasności otoczenia.