GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na projekt i przebudowę układu drogowego na DK7 w Libertowie. I choć wygrywająca go firma dopiero przygotuje pełną dokumentację, dyrekcja ma już założenia postawione przed pracami rozbudowującymi. I trzeba przyznać, że ich rozmach może zaskakiwać.
Po pierwsze z DK7 w Libertowie znikną dwa skrzyżowania. Mowa o połączeniu szlaku z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. W tych punktach z trasy będzie można wyłącznie zjechać w prawo. Z trasy wyprowadzony zostanie również ruch pieszych – zamiast przejścia dla pieszych przez jezdnie wybudowana zostanie kładka nad trasą. Takie posunięcie ze strony GDDKiA może oznaczać utrudnienia dla mieszkańców Libertowa? Nic z tych rzeczy. Bo w zamian za dwa zlikwidowane skrzyżowania dostaną tunel przechodzący pod zakopianką. Ten będzie miał 52 m długości, połączy wschodnią i zachodnią częścią Libertowa, a do tego będzie zawierał m.in. ciąg pieszo-rowerowy.
Dwa skrzyżowania to dopiero początek planu rozbudowy DK7 w Libertowie. Drogowcy chcą również likwidacji połączenia z ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skrętu w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic) oraz możliwości wyjazdu z tych ulic na trasę. Odcięte od DK7 zostaną też inne drogi gminne. Ich połączenie zostanie zrealizowane za pomocą dróg łącznikowych poprowadzonych równolegle do zakopianki. Listę modernizacji uzupełnia budowa ekranów akustycznych, ciągu pieszo-rowerowego oraz dwóch przepustów na drogach dojazdowych nad potokiem Olszynka.
Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał na wykonanie wszystkich prac dokładnie 39 miesięcy. Skala przebudowy brzmi imponująco, a jej cele są dwa. Chodzi o zwiększenie przepustowości ruchu na zakopiance. A jego natężenie z biegiem lat wyłącznie rośnie! Ważnym zadaniem jest także zwiększenie poziomu bezpieczeństwa dla mieszkańców Libertowa. Oddzielenie dróg lokalnych od trasy i uporządkowanie połączeń sprawi, że zminimalizowane zostanie ryzyko kolizji czy możliwość potrącenia pieszego.
Aby zobrazować skalę zjawiska, przytoczymy statystyki podawane przez GDDKiA. W roku 2015 tym odcinkiem DK7 przejeżdżało od 30 do 41 tys. pojazdów na dobę. W roku 2021 liczba ta wyniosła już od 40 do 57 tys. pojazdów. Planowana przebudowa w Libertowie stanowi zatem naprawdę dobrą informację. Kolejną dobrą informację. Bo zakres wszystkich prac na zakopiance jest dużo szerszy. W końcu: