PRL miał 1000 szkół na 1000-lecie. Obecny rząd dał nam "Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030". I całe szczęście stara się go realizować. Kolejnym punktem stało się rozpoczęcie budowy trasy prowadzącej dookoła Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22. I co ciekawe, to dopiero pierwsza z sześciu obwodnic, które w sumie powstaną w województwie lubuskim.
Drogowcy wbili pierwszą łopatę na placu budowy. Droga do tej obwodnicy była jednak zdecydowanie dłuższa. Bo rozpoczęła się dokładnie 2 kwietnia 2016 roku. To wtedy GDDKiA podpisała umowę z firmą Multiconsult Polska z Warszawy na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W roku 2018 uzyskana została decyzja środowiskowa, w lipcu 2020 roku ogłoszony był przetarg na budowę, a 27 maja 2021 roku podpisano umowy z firmą Colas Polska na projekt i budowę obwodnicy.
Kiedy mają się zakończyć prace? Planowanie oddanie do użytkowania obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22 ma nastąpić w czwartym kwartale roku 2024. Trasa będzie kosztować 78 mln zł. Na taką dokładnie kwotę opiewa umowa z firmą Colas Polska.
Obwodnica Strzelec Krajeńskich w lubuskim będzie drogą krajową klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego. Powstanie jako szlak jednojezdniowy, dwupasmowy o długości 7,3 km. Wykonawca zobowiązał się nie tylko do budowy drogi, ale także obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Poza tym umowa zakłada wykonanie infrastruktury towarzyszącej, a więc m.in. oświetlenia drogowego.
Obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22 będzie omijać miejscowość od strony północnej. Jak pisze GDDKiA w swoim komunikacie:
Początek obwodnicy znajduje się na DK22 w rejonie miejscowości Brzoza, a trasa początkowo biegnie głównie przez tereny rolne. Na wysokości drugiego kilometra planowana obwodnica przecina drogę lokalną i przebiega w pobliżu zabudowań miejscowości Piastowo. Za trzecim kilometrem przecina drogę wojewódzką nr 156, a kawałek dalej drogę lokalną do wsi Bronowice. Następnie biegnie przez dolinę cieku Młynówka, pomiędzy stawem rybnym a kompleksem obszarów podmokłych i Jeziorem Górnym. W dalszej części trasa poprowadzona została w pobliżu zabudowań produkcyjnych miejscowości Strzelce Klasztorne, a następnie zabudowań mieszkalnych Małego Osiedla, za którym łączy się ponownie z DK22.
78 mln zł za obwodnicę Strzelec Krajeńskich to sporo. Przewrotnie można zapytać zatem czy jest sens wydawania tak dużej kwoty na drogę, która ma wyprowadzić ruch z niespełna 10-tysięcznego miasta. A więc? Oczywiście że jest sens. Bo pomijając kwestię bezpieczeństwa mieszkańców, obwodnica przyniesie jeszcze jeden skutek. Zwiększy się przepustowość drogi krajowej nr 22. To oznacza krótszy czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza oraz dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego i portów Trójmiasta.
Czy nie dało się po prostu rozbudować dróg w Strzelcach? Nie bardzo. Miasto posiada strefę zabytkową wpisaną do rejestru zabytków. To uniemożliwia konieczną rozbudowę układu komunikacyjnego.