Chińskie hybrydy powoli podbijają Europę. Nie tylko Toyota ma problem

Na europejskim rynku samochodów z napędem hybrydowym plug-in coraz lepiej radzą sobie marki z Chin. W statystykach sprzedaży chińskie auta już wyprzedziły wiele modeli tak uznanych marek jak Audi, BMW, KIA, Mercedes, Toyota czy Volkswagen. Czy przed nami prawdziwa chińska ofensywa?

Wizja chińskiego podboju motoryzacyjnego rynku w Europie jest znana od wielu lat. Jak dotąd niewiele wynikło z dość niepokojących prognoz. Kierowcy w Europie niechętnie przesiadają się do samochodów egzotycznych marek. To wcale jednak nie oznacza, że producenci z Chin tak łatwo się poddają.

O istotnych sukcesach można już wspominać w przypadku niszowego rynku hybryd plug-in (PHEV), czyli samochodów spalinowych z opcją ładowania z gniazdka (energia zgromadzona w niewielkim pokładowym akumulatorze powinna wystarczyć na kilkadziesiąt km bezemisyjnej jazdy). Dominuje na nim Ford Kuga (w 2022 r. zarejestrowano w 28 krajach EU aż 57,9 tys. egzemplarzy). Niestety to skromny wynik na tle aut elektrycznych. W tym samym okresie sprzedano w Europie aż 137 tys. Tesli Model Y.

Chiński Lynk & Co już w TOP 10

W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych aut PHEV znalazło się modele takich marek jak BMW, Hyundai, KIA, Peugeot czy Volvo. Wśród nich zmieścił się także chiński Lynk & Co. W drugiej dziesiątce sklasyfikowano zaś brytyjskie MG, czyli chińskie konstrukcje SAIC Motor.

Dobry wynik Lynk & Co 01 (firma należy do chińskiego koncernu Geely, który kontroluje dobrze znane Volvo) zasługuje na uznanie na tle rywali. Okazuje się, że chińskiej marce udało się znaleźć więcej klientów niż Toyocie (popularny RAV4 w odmianie PHEV sklasyfikowano dopiero na 16 pozycji z wynikiem 19,2 tys. pojazdów) czy Volkswagenowi (Tiguan na 19 pozycji z wynikiem 17,2 tys. aut).

Zobacz wideo

Statystyki sprzedaży PHEV znacząco odbiegają od wyników osiąganych przez modele spalinowe. Dobrym przykładem jest Skoda. Czechom łatwiej było znaleźć klientów na tradycyjne spalinowe odmiany Octavii niż wersji plug-in. W 2022 r. w Europie Skoda Octavia plug-in osiągnęła wynik ledwie 9,9 tys. egzemplarzy. To znacznie skromniej niż w przypadku Volkswagena Golfa (14,9 tys. aut) czy takich aut jak Cupra Formentor (22,5 tys.), Mercedes Klasy E (12,5 tys.) czy BMW X5 (24 tys.).

W klasyfikacji producentów hybryd PHEV liderem europejskiego rynku w 2022 r. została Grupa Volkswagena (183 tys. aut) wyprzedzając Stellantis (147 tys.) i BMW Group (141 tys.).

Więcej o:
Copyright © Agora SA