Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Budowa wartej prawie miliard złotych trasy rozpoczęła się w lipcu 2018. Finalnie ok. 3,5-kilometrowa droga, w większości poprowadzona w tunelach, została oddana do użytku 27 sierpnia 2022 roku. Niestety, już po paru tygodniach użytkowania pojawiły się pewne niepokojące wycieki.
Więcej informacji dotyczących polskich dróg znajdziesz na stronie Gazeta.pl.
Jak przekazało RMF24, pierwsze przecieki w tunelach pod rzeką Wilgą dostrzeżono już w październiku. Co więcej, zdarzało się, że przy ujemnych temperaturach ze stropów tuneli zwisały sople lodu. Przeciekająca do wnętrza woda tworzyła również tafle lodu na jezdniach. Przecieki odkryto łącznie w 40 miejscach w czterech tunelach — trzech samochodowych oraz tramwajowym.
Przedstawiciele spółki Trasa Łagiewnicka SA uspokajają — przecieki nie są związane z jakąkolwiek wadą konstrukcyjną. Zdaniem zarządców, nie są one niczym groźnym i na tym etapie eksploatacji nie powinny nikogo dziwić.
Trasa ma jednak gwarancję. W jej ramach główny wykonawca - firma Budimex - ma rozpocząć odpowiednie prace naprawcze. Zgodnie z zapowiedziami, mają one ruszyć pod koniec marca i będą prowadzone nocami. Polegać będą na wpompowaniu dodatkowej warstwy izolacyjnej pomiędzy tunelami a znajdującym się nad nimi gruntem.
Mierząca 3,5 km Trasa Łagiewnicka jest częścią tzw. ringu krakowskiego, czyli trzeciej obwodnicy Krakowa. Ciągnie się od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Ponad 2 km poprowadzono w tunelach. Najdłuższy z nich, zlokalizowany pomiędzy Sanktuarium Jana Pawła II a Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, mierzy ponad 700 metrów.
W ramach inwestycji zmieniono bieg koryta rzeki Wilgi oraz przebieg linii kolejowej Kraków-Skawina. Wzdłuż całej inwestycji zbudowano ścieżki rowerowe. Co więcej, od ulicy Turowicza do Zakopiańskiej poprowadzono nową linię tramwajową. Z kolei nad tunelami, w okolicy ulicy Zbrojarzy, utworzono tereny rekreacyjne, m.in. skatepark, boiska i place zabaw.
Budowa pochłonęła ok. 20 990 000 kg stali zbrojeniowej oraz ok. 207 500 m3 betonu. Wykonano ok. 60 000 m2 ścian szczelinowych i ok. 1340 000 m3 wykopów. Zrealizowano też ok. 570 000 m3 nasypów i zasypek.