Od roku na Podkarpaciu powstaje ważny fragment drogi ekspresowej S19, która będzie elementem międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. To odcinek Rzeszów Południe-Babica o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Budowa jest zlokalizowana w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.
Powstanie też węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Drogowcy w nowym komunikacie prasowym poinformowali o aktualnym stanie prowadzonych prac. W ramach robót przygotowawczych zrealizowano prawie cały (ok. 95 proc.) zakres prac związanych ze zdjęciem warstwy urodzajnej ziemi, poprzedzonej usunięciem drzew i krzewów oraz wykonaniem przewidzianych rozbiórek i wyburzeń. Stan zaawansowania prac w branży drogowej wynosi około 30 proc., a stan prac w branży mostowej to około 17 proc.
W zakresie branży tunelowej trwają roboty zarówno na portalu północ jak i południe. Na portalu południowym wykonywane są wykopy oraz prace związane z wykonaniem zaplecza dla maszyny TBM. 30 stycznia na plac budowy w Babicy dotarły ostatnie ponadgabarytowe transporty z największymi częściami maszyny.
Tunel drążony będzie przez maszynę, którą nazwano Karpatką, mierzącą 112 m długości z tarczą o średnicy 15,2 m. Maszyna ta transportowana była z Hiszpanii. Część elementów przewieziono bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe fragmenty przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej przejechały lądem.
Wykonawca rozpoczął już montaż elementów maszyny w większe segmenty. Pomagają w tym żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Rozpoczęcie wiercenia tunelu zaplanowano na lipiec bieżącego roku. Zakończono również prace dotyczące wykonania hali przeznaczonej do prefabrykacji elementów obudowy tunelu (tubingów). Prowadzone są także prace związane z budową i przebudową sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.
Więcej wiadomości na temat budowy dróg znajdziesz na Gazeta.pl