Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl
Peugeot zapowiedział niedawno, że do 2025 r. wprowadzi pięć samochodów elektrycznych, a głównymi gwiazdami będą e-3008 i e-5008. Zanim jednak to nastąpi, wprowadzone zostaną miękkie hybrydy.
Firma ze zaktualizowaną plakietką lwa przeanalizowała liczby i doszła do wniosku, że modele 3008 i 5008 z instalacją 48 V zużywają o 2,5 litra mniej na 100 kilometrów w mieście i o 0,7 litra mniej poza nim. Na autostradzie ta para kompaktowych crossoverów zużywa mniej więcej tyle samo paliwa, co poprzednio.
Pod maską obydwu modeli z roku modelowego 2024 jest nowo opracowany trzycylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Jednostka o pojemności 1,2 litra wytwarza moc 135 KM przy 5500 obr./min i moment obrotowy wynoszący 230 Nm od 1750 obr./min. Wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, silnik spalinowy pracuje w cyklu Millera i jest wyposażony w łańcuch rozrządu w celu obniżenia kosztów konserwacji.
Nowością jest również dwusprzęgłowa, sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, w której znajduje się silnik elektryczny. Silnik elektryczny zapewnia dodatkowe 28 KM i 55 Nm, przy czym auta działają wyłącznie na energii elektrycznej, gdy wymagany jest minimalny moment obrotowy.
Podczas zwalniania silnik służy również jako generator do zasilania akumulatora 48 V. Ten ostatni jest odmianą litowo-jonową i może pochwalić się pojemnością 432 Wh. Dzięki umieszczeniu akumulatora pod przednim lewym siedzeniem pojemność bagażnika pozostaje niezmieniona w porównaniu z wersjami z klasycznym napędem.
Wciśnięcie mocno pedału przyspieszenia, będzie skutkować tym, że silnik elektryczny zapewni tymczasowe zwiększenie mocy o 12 KM. Ponieważ modelami 3008 i 5008 można krótko jeździć w trybie elektrycznym, Peugeot instaluje dźwiękowy system ostrzegania o pojeździe (AVAS), który uruchamia się przy prędkościach do 30 km/h, ostrzegając pieszych i rowerzystów.
Zastępując układ napędowy PureTech 130 EAT8, nowa konfiguracja miękkiej hybrydy będzie również montowana w modelach 208, 2008, 308, 308 SW i 408. Zelektryfikowane crossovery zadebiutują w drugim kwartale tego roku.