Wiesz czym jest "apex"? A może chcesz wiedzieć?

Apex zakrętu jest kluczowym pojęciem. I sporym błędem jest myślenie, że głównie z punktu widzenia jazdy sportowej czy wręcz wyścigowej. Umiejętnośc wyznaczenia tego punktu przyda się każdemu kierowcy.

O technice jazdy opowiadamy również w szerokiej palecie materiałów publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Apex w fachowym języku dotyczącym techniki jazdy bywa nazywany wierzchołkiem zakrętu (choć nie zawsze w 100 proc. prawidłowo). I choć pojęcie brzmi specjalistycznie, specjalistyczne de facto nie jest. Wiedza w tym zakresie przyda się każdemu kierowcy. Oznacza bowiem poprawę bezpieczeństwa jazdy w łuku także na drogach publicznych.

Zobacz wideo Drift zakończony uderzeniem w drzewo i mandatem w wysokości 5000 zł

Czym jest apex zakrętu?

Apex to nic innego jak punkt w czasie pokonywania łuku, w którym pojazd staje możliwie najbliżej wewnętrznej krawędzi asfaltu. W przypadku torów wyścigowych apexem będzie zatem moment, w którym prawie wjedziecie na tarkę oddzielającą nawierzchnię od trawy. Na drogach publicznych apex nie zawsze będzie jednak aż tak mocno wysunięty. Bo z uwagi na bezpieczeństwo – a w szczególności występowanie śniegu, błota, zanieczyszczeń, dziur czy nierówności – nie zdecydujecie się podjeżdżać do samej krawędzi.

Apex wyznacza dokładnie ten moment, w którym po pierwsze możecie zacząć prostować kierownicę. Po drugie wskazuje punkt, w którym możliwe jest głębsze wciśnięcie gazu.

Co daje apex? Punkt w zakręcie to bezpieczeństwo

Umiejętność wskazywania apexu wymaga dwóch rzeczy. Mowa o zapoznaniu się z autem i jego warunkami trakcyjnymi, ale także znajomości zakrętu. Kierujący powinien wiedzieć jak ostry jest łuk i jak przebiega. Sprawne wyznaczenie punktu w warunkach drogowych pozwoli na bezpieczne pokonanie odcinka drogi. Kierujący w ten sposób minimalizuje bowiem wartość siły odśrodkowej działającej na samochód. W przypadku jazdy sportowej, oznacza precyzyjne pokonanie łuku, utrzymanie możliwie wysokiej prędkości i tym samym skrócenie czasu przejazdu.

Wyróżniane są dwa rodzaje apexu w zakręcie

Nauczyciele techniki jazdy wyróżniają przede wszystkim dwa rodzaje apexu. To apex geometryczny oraz sportowy. Pierwszy oznacza maksymalnie szeroki łuk przejazdu. Drugi wiąże się z ciaśniejszym wejściem w zakręt. Kiedy mogą się ona przydać? A więc:

  1. Apex geometryczny pozwala na zmaksymalizowanie prędkości wchodzenia w zakręt. Szeroki łuk minimalizuje też poziom skrętu kierownicy i tym samym ryzyko wystąpienia podsterowności, a do tego pozwala na oszczędzanie... bieżnika w oponach. Ten apex wyznacza się w okolicy wierzchołka. Często z nim właśnie się pokrywa.
  2. Apex sportowy wymaga mocnego dohamowania, bardzo ciasnego wejścia w zakręt, ale pozwala na zdecydowanie wciśnięcie gazu po jego minięciu. Gdy za zakrętem pojawia się prosta, kierujący może wykorzystać praktycznie pełne możliwości układu napędowego. To tzw. późny apex. Punkt odkręcenia kierownicy i wciśnięcia gazu jest zatem przesunięty często za wierzchołek.

Apex geometryczny ma przede wszystkim sens w przypadku łagodnych lub naprawdę szerokich zakrętów. Wtedy jest miejsce na spokojne zacieśnienie wejścia w łuk i szybsze "rozluźnienie" toru jazdy. Apex sportowy przydaje się przede wszystkim w przypadku ostrych zakrętów, czyli takich, które przebiegają pod kątem co najmniej 90 stopni. Ten wariant jest szczególnie często wykorzystywany na torach wyścigowych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.