Apex w fachowym języku dotyczącym techniki jazdy bywa nazywany wierzchołkiem zakrętu (choć nie zawsze w 100 proc. prawidłowo). I choć pojęcie brzmi specjalistycznie, specjalistyczne de facto nie jest. Wiedza w tym zakresie przyda się każdemu kierowcy. Oznacza bowiem poprawę bezpieczeństwa jazdy w łuku także na drogach publicznych.
Apex to nic innego jak punkt w czasie pokonywania łuku, w którym pojazd staje możliwie najbliżej wewnętrznej krawędzi asfaltu. W przypadku torów wyścigowych apexem będzie zatem moment, w którym prawie wjedziecie na tarkę oddzielającą nawierzchnię od trawy. Na drogach publicznych apex nie zawsze będzie jednak aż tak mocno wysunięty. Bo z uwagi na bezpieczeństwo – a w szczególności występowanie śniegu, błota, zanieczyszczeń, dziur czy nierówności – nie zdecydujecie się podjeżdżać do samej krawędzi.
Apex wyznacza dokładnie ten moment, w którym po pierwsze możecie zacząć prostować kierownicę. Po drugie wskazuje punkt, w którym możliwe jest głębsze wciśnięcie gazu.
Umiejętność wskazywania apexu wymaga dwóch rzeczy. Mowa o zapoznaniu się z autem i jego warunkami trakcyjnymi, ale także znajomości zakrętu. Kierujący powinien wiedzieć jak ostry jest łuk i jak przebiega. Sprawne wyznaczenie punktu w warunkach drogowych pozwoli na bezpieczne pokonanie odcinka drogi. Kierujący w ten sposób minimalizuje bowiem wartość siły odśrodkowej działającej na samochód. W przypadku jazdy sportowej, oznacza precyzyjne pokonanie łuku, utrzymanie możliwie wysokiej prędkości i tym samym skrócenie czasu przejazdu.
Nauczyciele techniki jazdy wyróżniają przede wszystkim dwa rodzaje apexu. To apex geometryczny oraz sportowy. Pierwszy oznacza maksymalnie szeroki łuk przejazdu. Drugi wiąże się z ciaśniejszym wejściem w zakręt. Kiedy mogą się ona przydać? A więc:
Apex geometryczny ma przede wszystkim sens w przypadku łagodnych lub naprawdę szerokich zakrętów. Wtedy jest miejsce na spokojne zacieśnienie wejścia w łuk i szybsze "rozluźnienie" toru jazdy. Apex sportowy przydaje się przede wszystkim w przypadku ostrych zakrętów, czyli takich, które przebiegają pod kątem co najmniej 90 stopni. Ten wariant jest szczególnie często wykorzystywany na torach wyścigowych.