Lista niedokończonych rządowych inwestycji drogowych, a na niej ponad 1750 km dróg

W odpowiedzi na interpelacje posła Michała Jarosa, resort infrastruktury opublikował listę niedokończonych inwestycji drogowych z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Lista jest długa, a na niej sporo kluczowych inwestycji o łącznej długości 1750 km.

W grudniu poznaliśmy kolejny Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota 294,4 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 187 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł oraz rezerwę w wysokości 3 mld zł. Rząd chwali się przy tym, że jest to największy program drogowy w historii Polski.

A co ze starym programem? O rozliczenie realizacji programu na lata 2014-2023 poprosił w interpelacji do prezesa rady ministrów, Michał Jaros. Według posła Koalicji Obywatelskiej "poziom realizacji programu przeznaczonego na lata 2014-2023 jest niezwykle niezadowalający". A dowodem na to ma być między innymi dość wolna rozbudowa sieci autostrad. Jak przypomina Jaros w latach 2015–2021 powstało jedynie 178 km nowych dróg najwyższej kategorii.

Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało właśnie na zapytanie Jarosa. Jak się okazuje, rządowe inwestycje drogowe to nie tylko same wygrane bitwy i pasmo sukcesów. Lista zaplanowanych na te lata, ale niezrealizowanych jeszcze inwestycji jest całkiem długa, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że teoretycznie program ten nadal się toczy (plan przewidywał perspektywę wydłużenia prac do 2025 roku).

Z dokumentów opublikowanych przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Rafała Webera wynika, że do końca 2022 roku nie udało się jeszcze ukończyć ponad 1750 kilometrów dróg krajowych i autostrad, które obejmował plan rządowy.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakładał wybudowanie do końca 2025 r. łącznie 3768 km nowych dróg krajowych. (…) Zgodnie ze stanem na koniec 2022 r. w ramach ww. Programu zakończono budowę lub oddano do użytkowania 2017,3 km dróg krajowych. W realizacji znajdowało się 1211,6 km a w przetargu 132,8 km dróg krajowych. Pozostałe odcinki znajdowały się w przygotowaniu.

- czytamy w odpowiedzi Rafała Webera.

Sekretarz Stanu w MI tłumaczy w odpowiedzi na zapytanie Jarosa, że liczby planowanych dróg, podanej w kończącym się programie rządowym, nie można traktować jako ostatecznej, "gdyż dla kilku inwestycji nie został wówczas określony dokładny przebieg. Ponadto liczba ta obejmuje również długość inwestycji dodanych do Programu w ramach poszczególnych jego nowelizacji".

Resort infrastruktury zastrzegł też, że wszystkie niedokończone inwestycje powstaną. Według zapewnień Webera część przesunięto już do nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

Nowe odcinki Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023
Nowe odcinki Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 bbialecka/GDDKiA

Lista niedokończonych rządowych inwestycji drogowych

Załącznik z niezrealizowanymi inwestycjami drogowymi, jaki opublikowało Ministerstwo Infrastruktury, obejmuje aż 79 pozycji. W tym siedem ważnych odcinków autostrady A2 o łącznej długości ponad 100 km. Oprócz tego odcinek autostrady A1 od Bełchatowa (bez węzła) do węzła Kamieńsk o długości 24,2 km.

Znalazło się też tam aż 29 odcinków drogi S19, czyli tzw. Via Carpatii. Na realizację nadal czeka też modernizacja drogi nr 18, która ma być przekształcona w drogę ekspresową, a dziś znana jest ze złej jakości nawierzchni. Wciąż też brakuje kluczowych inwestycji drogowych na pomorzu zachodnim, które ujęto w programie na lata 2014-20123.

Drogowcom nadal nie udało się wybudować ponad 52-kilometrowego odcinka S5 od Sobótki do Bolkowa (S3) oraz kilku odcinków drogi S7 łączącej Trójmiasto z Krakowem. Co prawda do użytku kierowców jest już długo wyczekiwany odcinek od Mławy do Płońska, ale na kierowców podróżujących z Warszawy już czekają zwężenia na odcinku od Czosnowa od węzła Siedlin. Na drugim krańcu S7 nadal nie ma ważnego odcinka Widoma-Kraków.

To tylko niektóre z inwestycji wymienionych przez resort infrastruktury, których nie udało się "dopiąć" a zostały wpisane do planu na lata 2014-2023. Pełną listę można znaleźć w załączniku do odpowiedzi MI na interpelację posła Jarosa.

Więcej o: