Opona bez powietrza już w roku 2024. Zobacz, jakie opony będą w samochodach

Przebicie opony to początki problemu. Jeżeli samochód pojedzie dalej bez powietrza, wówczas opona ulegnie zniszczeniu. Jeżeli opona pęknie wskutek uderzenia w wyrwę w asfalcie, od razu jest do wyrzucenia. Jeżeli pęknie podczas szybkiej jazdy, wypadek jest gwarantowany. Michelin ma na to radę...

Francuska firma oponiarska opracowała całkowicie nową oponę. Nazwana MICHELIN® Uptis (Unique Puncture-Proof Tire System - unikalny system opon odpornych na przebicie), to bezpowietrzne rozwiązanie dla pojazdów osobowych. Zmniejsza ona ryzyko przebicia opony i innych awarii spowodowanych utratą powietrza w wyniku przebicia lub zagrożeń na drodze (uderzenie w wyrwę, krawężnik).

Zobacz wideo Testujemy sportowe opony na torze. Czy warto w nie zainwestować?

Dzięki doświadczeniu firmy Michelin, w zakresie zaawansowanych technologicznie materiałów, Uptis stanowi znaczący postęp w istniejącej technologii transportu. Uptis eliminuje bowiem potrzebę kontroli ciśnienia. Tym samym, idealnie nadaje się do pojazdów autonomicznych i flot samochodów osobowych typu carsharing.

General Motors, światowy partner Michelin, podpisał umowę badawczą i ma zamiar uczynić oponę Uptis standardową rzeczywistością w samochodach osobowych już w połowie tej dekady.

Rewolucyjny projekt i materiały firmy Uptis przyniosą korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, takie jak zmniejszenie liczby opon przeznaczonych na złom oraz zmniejszenie ogólnej ilości surowców i energii zużywanej do produkcji opon.

Zalety projektu dla kierowców:

  • Kierowcy samochodów poczują się bezpiecznie na drodze, ze względu na zmniejszone ryzyko przebicia opony i innych awarii spowodowanych utratą powietrza w wyniku przebicia opony lub innych zagrożeń na drodze.
  • Właściciele flot i zawodowi kierowcy pojazdów, optymalizują swoją produktywność biznesową (brak przestojów spowodowanych uszkodzeniem koła).
  • Zmniejsza się ilość surowca, co z kolei zmniejsza ilość odpadów.

Technologia Uptis, w przypadku produkcji na dużą skalę, oznacza też znaczne ograniczenia zużycia surowców i odpadów. Firma Michelin podaje bowiem, że wśród złomowanych każdego roku opon:

  • 12 proc. opon trafia tam z powodu nieodwracalnej utraty powietrza
  • 8 proc. opon to efekt nieregularnego zużycia, spowodowanego nieprawidłowym ciśnieniem w oponach.
 

Tym samym zastosowanie nowych opon pozwala na oszczędność 20 proc. zezłomowanych rocznie opon.

Michelin i General Motors, które zaprezentowały nową generację technologii kół bezpowietrznych, MICHELIN Uptis Prototype podały, że GM zamierza wprowadzić go do samochodów osobowych już w 2024 roku.

Rozpoczęto już rzeczywiste testy prototypu Uptis we flocie testowej pojazdów elektrycznych Chevrolet Bolt w stanie Michigan. „General Motors jest podekscytowany możliwościami, jakie oferuje Uptis, a my jesteśmy podekscytowani współpracą z Michelin nad tą przełomową technologią" — powiedział Steve Kiefer, wiceprezes ds. globalnych zakupów i łańcucha dostaw w General Motors. „Uptis idealnie nadaje się do przemysłu motoryzacyjnego przyszłość i jest doskonałym przykładem tego, jak nasi klienci odnoszą korzyści, gdy współpracujemy i wprowadzamy innowacje z naszymi partnerami-dostawcami".

 
Więcej o:
Copyright © Agora SA