Francuska firma oponiarska opracowała całkowicie nową oponę. Nazwana MICHELIN® Uptis (Unique Puncture-Proof Tire System - unikalny system opon odpornych na przebicie), to bezpowietrzne rozwiązanie dla pojazdów osobowych. Zmniejsza ona ryzyko przebicia opony i innych awarii spowodowanych utratą powietrza w wyniku przebicia lub zagrożeń na drodze (uderzenie w wyrwę, krawężnik).
Dzięki doświadczeniu firmy Michelin, w zakresie zaawansowanych technologicznie materiałów, Uptis stanowi znaczący postęp w istniejącej technologii transportu. Uptis eliminuje bowiem potrzebę kontroli ciśnienia. Tym samym, idealnie nadaje się do pojazdów autonomicznych i flot samochodów osobowych typu carsharing.
General Motors, światowy partner Michelin, podpisał umowę badawczą i ma zamiar uczynić oponę Uptis standardową rzeczywistością w samochodach osobowych już w połowie tej dekady.
Rewolucyjny projekt i materiały firmy Uptis przyniosą korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, takie jak zmniejszenie liczby opon przeznaczonych na złom oraz zmniejszenie ogólnej ilości surowców i energii zużywanej do produkcji opon.
Technologia Uptis, w przypadku produkcji na dużą skalę, oznacza też znaczne ograniczenia zużycia surowców i odpadów. Firma Michelin podaje bowiem, że wśród złomowanych każdego roku opon:
Tym samym zastosowanie nowych opon pozwala na oszczędność 20 proc. zezłomowanych rocznie opon.
Michelin i General Motors, które zaprezentowały nową generację technologii kół bezpowietrznych, MICHELIN Uptis Prototype podały, że GM zamierza wprowadzić go do samochodów osobowych już w 2024 roku.
Rozpoczęto już rzeczywiste testy prototypu Uptis we flocie testowej pojazdów elektrycznych Chevrolet Bolt w stanie Michigan. „General Motors jest podekscytowany możliwościami, jakie oferuje Uptis, a my jesteśmy podekscytowani współpracą z Michelin nad tą przełomową technologią" — powiedział Steve Kiefer, wiceprezes ds. globalnych zakupów i łańcucha dostaw w General Motors. „Uptis idealnie nadaje się do przemysłu motoryzacyjnego przyszłość i jest doskonałym przykładem tego, jak nasi klienci odnoszą korzyści, gdy współpracujemy i wprowadzamy innowacje z naszymi partnerami-dostawcami".