O kolejnych podwyżkach czekających kierowców w Polsce donosimy również w serwisie Gazeta.pl.
Parkowanie w centrum polskich miast w wielu przypadkach jest płatne. Kierowcy zdążyli się do tego przyzwyczaić. Powód? Chodzi o większą rotację zatrzymujących się pojazdów. Dzięki temu łatwiej znaleźć wolną przestrzeń parkingową, ale też ograniczana jest ilość pojazdów, które w ciągu dnia poruszają się po centrach. Przyzwyczajenie to jedno. Drugą kwestią są opłaty. I te w roku 2023 bez wątpienia będą wyższe. Winny takiej sytuacji jest fakt, że... zaczynamy zarabiać lepiej. Konkretnie 1 stycznia wzrosła najniższa krajowa.
Kwestię opłat za parkowanie w miastach reguluje ustawa o drogach publicznych. Wniosek płynący z jej lektury jest jeden. Wysokość opłat co prawda ustalają samorządy i działają w ramach wartości maksymalnych. Tyle że wartości maksymalne zależą od najniższej krajowej. A skoro ta w tym roku wzrośnie dwukrotnie, daje to spore pole do popisu radom miast i gmin do aktualizowania cenników.
1 stycznia 2023 roku najniższa krajowa wzrosła z 3090 do 3490 zł. 1 lipca 2023 roku wzrośnie już do 3600 zł.
Wysokość opłaty za parkowanie zależy w pierwszej kolejności od tego, jaki rodzaj strefy obowiązuje na danym terenie. Strefa płatnego parkowania dotyczy przede wszystkim centrów i obowiązuje wyłącznie w dni robocze. Śródmiejska strefa płatnego parkowania z kolei odnosi się do miast o ludności powyżej 100 000 mieszkańców, praktycznie dowolnej części miasta i obowiązuje przez cały tydzień. W przypadku pierwszej z nich opłata za pierwszą godzinę nie może być wyższa niż 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia. W przypadku drugiej stawka rośnie do 0,45 proc. najniższej krajowej.
Ile wynoszą maksymalne stawki za parkowanie w miastach w roku 2023? A więc w przypadku:
W tym punkcie warto pamiętać o jeszcze dwóch rzeczach. Stawka za pierwsze trzy godziny musi być progresywna. Musi zatem rosnąć. Stawki mogą być też miarkowane w zależności od części miasta. W zabytkowym centrum mogą się okazać zatem np. wyższe niż w pozostałych rejonach.
Powtórzymy to jeszcze raz. Powyższe stawki są stawkami maksymalnymi. Ostateczną wysokość kwot obowiązujących na danym terenie ustalają rady miast i gmin. Tyle że w świetle rosnących kosztów utrzymania miejscowości i inflacji, nietrudno się spodziewać że rady będą chętniej podnosić opłaty. I to już dziś staje się faktem. Przykładów nie brakuje.
Z wyższym wydatkiem muszą się liczyć również ci kierowcy, którzy zaparkują pojazd w złym miejscu i ten zostanie odholowany na parking depozytowy. Minister Finansów w formie obwieszczenia jeszcze w zeszłym roku określił maksymalną wysokość stawek w Polsce obowiązujących od 1 stycznia 2023 roku. Ta wynosi: