Via Carpatia to europejska trasa, która ma połączyć południe z północą kontynentu. Docelowo droga pozwoli przejechać z Grecji (Saloniki) aż do Kłajpedy, litewskiego portu nad Bałtykiem. Przebiega przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Wszystkie te kraje liczą, że gotowa trasa rozrusza handel i pozwoli się wzbogacić regionom leżącym wzdłuż niej. W Polsce Via Carpatia w znacznej mierze będzie się pokrywać z drogą ekspresową S19.
570-kilometrowa S19 to ekspresówka przebiegająca przez wschodnią część kraju. Łączy granicę ze Słowacją, Rzeszów, Lublin z Białymstokiem, a dalej pozwoli pojechać na Białoruś. Politycy często nazywają ją "drogą życia" dla wschodniej Polski. Wcale więc nie dziwi, że drogowcy chwalą się każdym kolejnym oddanym odcinkiem, a kierowcy chętnie śledzą informacje o postępach prac.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała właśnie, że wojewoda wydał ZRID na 16-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (granica państwa z Białorusią) do Sokółki. Brzmi groźnie, ale to nic skomplikowanego. ZRID to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Jest kluczowy dla każdej budowanej drogi, ponieważ umożliwia rozpoczęcie pracy w terenie.
Teraz wszystko powinno już pójść szybko. GDDKiA zapewnia, że droga zostanie ukończona za dwa lata. Pod koniec 2024 r. kierowcy powinni móc z niej skorzystać. Przy takich zapowiedziach trzeba zawsze postawić gwiazdkę. Budowy dróg lubią się opóźnić, często z niezależnych od wykonawcy przyczyn, czasem z jego winy. Na razie jednak nic nie wskazuje, by 16 km miało się opóźnić. Trzymamy więc kciuki za 2024 r.
Inwestycja ma kosztować 526 milionów złotych. Do wybudowania jest 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy do Sokółki. Początkowe 5,25 km będzie miało standard drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a na dalszych 10,5 km nowej trasy będzie w standardzie drogi ekspresowej.
Przy samym przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe). W ramach budowy S19 powstaną też dwa nowe węzły: Kuźnica i Sokółka Północ oraz 12 obiektów inżynieryjnych. Drogowcy m.in. zbudują most na rzece Łosośna oraz wiadukt kolejowy.
To nie koniec. GDDKiA podaje, że pomyślano o podróżujących, którzy będą czekać na przejazd przez granicę. Dlatego przewidziano budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na kierunku wjazdowym do Polski MOP Popławce, a na kierunku wyjazdowym będzie to MOP Wojnowce, gdzie funkcjonować będzie System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych.
W tym punkcie przewidziano m.in. ponad 800 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych, 40 dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym, 210 stanowisk dla aut osobowych oraz 10 dla autobusów, umożliwiając oczekiwanie na odprawę graniczną.