Jak donosi dziennik Rzeczpospolita, projekt rozporządzenia o zasadach nowego reedukacyjnego kursu bezpieczeństwa czeka już tylko na podpis ministra. Później będzie już potrzebny tylko komunikat ministra cyfryzacji i rozporządzenie wejdzie w życie w odpowiednim czasie.
Więcej ciekawych newsów motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Konsultacje w tej sprawie wprowadziły sporo zmian w pierwotnej treści przepisów. Nowy kurs potrwa 21 godzin (zamiast 28 godzin) i zajmie trzy dni (zamiast czterech dni). Jednego dnia będzie można przeprowadzić maksymalnie 7 godzin lekcyjnych zajęć (po 45 minut). Koszt kursu reedukacyjnego ustalono na 500 zł.
Podczas kursu kierowcy będą mogli zapoznać się z bezpiecznymi postawami na drodze. Oprócz tego będą mogli poznać przyczyny i skutki niebezpiecznych zachowań za kierownicą. Kursanci dowiedzą się również, jakie konsekwencje mogą spotkać kierowców poruszających się samochodem pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Jednym z bloków tematycznych będą również wypadki drogowe oraz ich skutki.
Na kurs reedukacyjny trafią kierowcy, który przekroczyli limit 24 punktów karnych. Natomiast młodzi kierowcy z krótkim stażem (do roku) będą musieli zaliczyć taki kurs już po zdobyciu 20 punktów karnych. Po przejściu szkolenia ich konto punktowe zostanie wyzerowane. Kierowcy, którzy nie zaliczą takiego szkolenia będą musieli liczyć się z utratą uprawnień.
Gdy kierowca po odbyciu kursu reedukacyjnego w ciągu 5 lat ponownie przekroczy limit 24 punktów karnych, wówczas straci uprawnienia do kierowania pojazdami. Będzie traktowany jak osoba, która nigdy ich nie posiadała.
Przy okazji warto przypomnieć, że od 17 września 2022 r. obowiązują nowe przepisy, w ramach których punkty karne są kasowane dopiero po dwóch latach od momentu zapłacenia mandatu. Zmianie uległ taryfikator punktów karnych. Za niektóre wykroczenia można dostać nawet 15 punktów.
Dłuższy i droższy kurs reedukacyjny wchodzi w życie zamiast kursu redukującego punkty karne. Na wprowadzenie takiej usługi naciskały wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, które w wyniku zmiany przepisów straciły możliwość na dodatkowy zarobek, a tym samym sporą część dochodów.
Kurs reedukacyjny miałby wejść w życie na początku 2023 roku. Jednak najpierw o takim obowiązku musi poinformować w stosownym komunikacie minister cyfryzacji, co najmniej na trzy miesiące przed wdrożeniem zmian.