Dlaczego nad brytyjskimi drogami wiszą dzwonki?

Dzwonki nad brytyjskimi drogami to nie efekt zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Ich zastosowanie jest całkowicie inne. Można spokojnie powiedzieć, że pełnią rolę ostrzegawczą.

Nieubłaganie zbliżają się święta Bożego Narodzenia. W Polsce z tego tytułu dekoruje się uliczne latarnie lampkami ułożonymi w kształt gwiazdki czy Mikołaja. O czym co roku donosimy m.in. w serwisie Gazeta.pl. Czy odpowiednikiem takich ozdób w Wielkiej Brytanii są dzwonki? No właśnie... nie. Odgrywają całkowicie inną rolę. A o niej szerzej opowiemy w dalszej części materiału.

Zobacz wideo Nieodpowiedzialne zachowanie kierowcy na przejeździe kolejowym. Utknął między rogatkami

Dzwonki nad brytyjskimi drogami. O czym informują?

Według oficjalnego wyjaśnienia, dzwonki na specjalnych linkach wiesza się przede wszystkim w okolicy przejazdów kolejowych. Te mają wskazywać kierowcom bezpieczną wysokość pojazdów. Bezpieczną, czyli taką, która pozwala na przejazd pojazdem pod linią wysokiego napięcia zawieszoną nad torami.

Efekt działa w prosty sposób. Gdy kierujący wyższym autem ciężarowym zbliżając się do przejazdu usłyszy dzwonki, jest ostrzegany że pojazd może nie zmieścić się pod linią wysokiego napięcia. Jej zerwanie nie tylko unieruchomi przejazd pociągów w danym punkcie, ale także może stanowić poważne niebezpieczeństwo dla życia kierującego.

Przejazd kolejowyBędą nowe fotoradary. Pojawią się na przejazdach kolejowych

W Polsce inaczej ostrzegamy o wysokości przewodów nad przejazdami

W Polsce nie stosuje się dzwonków przed przejazdami. Przepisy wymagają jednak zastosowania czasami jednego, a czasami dwóch znaków drogowych. Mowa o:

  • samym znaku G-2 "Sieć pod napięciem", jeżeli przewody sieci jezdnej są zawieszone na wysokości większej niż 5,6 m.
  • znaku G-2 "Sieć pod napięciem" i tablicy informacyjnej podającej wysokość zawieszenia przewodów, jeżeli te są zawieszone na wysokości mniejszej niż 5,6 m.

Taką podstawę wskazuje zaktualizowane par. 83 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.

Więcej o: