GITD kupuje nowe radary. Podwojona liczba nieoznakowanych radiowozów na drogach

GITD zwiększa flotę nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w radary. Po polskich drogach jeździ obecnie 26 mobilnych urządzeń, ale już niebawem dołączą do nich kolejne 33 pojazdy wyposażone w czeskie radary. Kierowcy będą musieli zdjąć nogę z gazu.

Nieoznakowane radiowozy wyposażone w radary sieją postrach na polskich drogach. Tylko w tym roku przyłapały na gorącym uczynku ponad 27 tys. kierowców. Nowe samochody we flocie GITD pozwolą podwoić liczbę karanych kierowców.

Więcej ciekawych newsów motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

GITD ma w swoich rękach kilka narzędzi do dyscyplinowania kierowców. Fotoradary, odcinkowy pomiar prędkości, kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle oraz nieoznakowane radiowozy wyposażone w radary.

Już niebawem flota samochodów wyposażonych w mobilne fotoradary AD9C dostarczone przez czeską firmę Ramet powiększy się o 33 nowe pojazdy. Urządzenie produkowane przez południowych sasiadów wyposażono w głowicę radaru dopplerowskiego łączącą funkcję klasycznego fotoradaru oraz wideorejestratora.

Działając w trybie pomiaru stacjonarnego i automatycznym wykryciu naruszenia urządzenie rejestruje dowód w postaci zdjęcia, które trafia do Centrum Przetwarzania Danych CANARD. Tam podlega automatycznej i manualnej weryfikacji. Urządzenie potrafi samodzielnie zakwalifikować kategorie przejeżdżających pojazdów.

Zobacz wideo

Dzięki temu może automatycznie rejestrować wykroczenia w miejscach, gdzie obowiązują różne limity prędkości. Dokładność urządzenia pomiarowego wynosi ± 3 km/h do 100 km/h oraz 3 proc. błędu przy prędkościach powyżej 100 km/h.

W trybie dynamicznej kontroli prędkości urządzenie działa w podobny sposób jak w policyjnym wideorejestratorze. Dokonywany jest pomiar średniej prędkości radiowozu przez co najmniej 10 sekund. Przez ten czas funkcjonariusz musi utrzymywać stałą odległość od nagrywanego pojazdu. Rejestrowane są co najmniej dwa zdjęcia - rozpoczęcie i zakończenie pomiaru prędkości. Na drugim zdjęciu jest utrwalony wynik średniej zarejestrowanej prędkości, czasu i dystansu prowadzonego pomiaru wraz z datą, godziną i prędkością chwilową.

Jak informuje dziennik.pl, komisje przetargowe i zespół projektowy GITD realizują poszczególne zadania tak, by dostawa samochodów w pełni wyposażonych w urządzenia i dodatkowe wyposażenie, np. sygnały uprzywilejowania, została zrealizowana do końca listopada 2023 r.

Aktualnie w rękach GITD znajduje się 29 mobilnych urządzeń rejestrujących Ramet AD9C, ale tylko 26 sztuk pełni służbę na drogach. Pozostałe czekają na legalizację w pojazdach. To proces, który trzeba powtarzać rokrocznie, a także po każdym serwisie urządzeń lub montażu w innym pojeździe.

Fotoradary AD9C można spotkać w nieoznakowanych radiowozach, takich jak Ford Mondeo, Ford Focus, Volkswagen Passat oraz Peugeot Partner. Pojazdy są wykorzystywane na terenie całego kraju, na drogach wszystkich kategorii. GITD informuje, że ich podstawowym zadaniem jest uzupełnianie kontroli prowadzonych z wykorzystaniem stacjonarnych fotoradarów.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.