Po raz pierwszy Opel, który miał zmotoryzować niemieckie społeczeństwo, trafił do sprzedaży w roku 1936. Już wtedy, nosił on nazwę Kadett. Niestety, wybuch wojny i przekształcenie zakładów na potrzeby wojska wymusiły zaprzestanie produkcji. W sumie wyprodukowano tych modeli 107 608. Więcej artykułów o historii znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl.
Zakłady produkcyjne tego przedwojennego modelu zostały przyznane ZSRR w ramach reparacji wojennych i od roku 1948 przedwojenny Kadett był produkowany w Moskwie jako „Moskwicz-400". Wracając zaś do projektu popularnego samochodu w Niemczech, to dopiero w roku 1962 na drogi wyjechał model Kadett. Wtedy też rozpoczęło się drugie życie modelu, które trwa do dnia dzisiejszego.
Nazwę "KADETT" nadano samochodom w roku 1936. W tym roku zakład w Rüsselsheim zaprezentował bowiem model Opel Kadett, przy produkcji którego wykorzystano nową, bezpieczną zasadę montowania karoserii. Ten cieszący się dużym powodzeniem model był napędzany rzędowym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 litra, uzyskującym moc 23 koni mechanicznych. Samochód, ważący 757 kilogramów, osiągał już całkiem sporą prędkość maksymalną 98 km/h. W roku 1938 Kadett uzyskał nowy wygląd. Zmieniono mu m.in. wystrój wewnętrzny oraz kilka elementów nadwozia.
Produkcja zakończyła się wynikiem 107 608 sztuk.
Wprawdzie już przed wojną z zakładów Opla wyjechał pierwszy kompaktowy model (produkcja w latach 1936 – 1940), ale przyjmuje się narodziny rodziny modeli kompaktowych dopiero w roku 1962.
Powodem tego przeskoku czasowego był fakt, że po wojnie fabryka zaprzestała produkcji samochodów cywilnych, koncentrując się głównie na dostawach dla wojska i wersjach użytkowych.
Tym samym kontynuator przedwojennego Kadetta miał premierę dopiero po ponad dwudziestu latach od zaprzestania tamtej produkcji. W roku 1962 wybudowano nową fabrykę w Bochum i tam też zaczęto produkować Kadetta A.
Był to pojazd wyposażony w czterobiegową, manualną skrzynię biegów. Napędzany był czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1 litra (993 ccm), osiągającym moc 40 KM przy 5000 obr/min i rozpędzającym auto do prędkości 120 km/h.
Wyprodukowano 649 512 modeli
W roku 1965 z fabryki w Bochum wyjechała nowa generacja Kadetta: wersja B. Właściwie produkowane były dwie wersje B. Do 1967 roku oferowana była wersja B1, która poza nowym wyglądem w stosunku do poprzednika została wyposażona w szeroka gamę jednostek napędowych: od podstawowej o pojemności od 1,1 litra i mocy 45 KM (130 km/h) do usportowionej 1.9S o mocy 90 KM (osiągał 168 km/h).
Konstruktorzy opracowali też szereg nadwozi od 3-drzwiowego coupe do pełnego sedana. Późniejsza wersja B2 różniła się zmienionym wyglądem zewnętrznym
W roku 1966 (czyli zaledwie cztery lata po rozpoczęciu produkcji modelu Kadett) z hal fabrycznych w Bochum wyjechał milionowy Opel Kadett.
Wyprodukowano 2,6 miliona wersji B.
W roku 1973 roku doczekaliśmy się trzeciej generacji Kadetta: model C. Podstawową jednostką napędową był silnik o pojemności 1200 ccm i mocy 52 KM, chociaż były też jednostki 60 KM i 75KM.
Największym wydarzeniem był jednak Kadett GT/E, z silnikiem o pojemności 1900 ccm i mocy 105 KM, umożliwiającym osiągnięcie prędkości maksymalnej 184 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/s wynosiło 10,2 s. Później model otrzymał silnik 2000 ccm w którym moc wynosiła 110 KM (po modernizacji 115 KM)
Wyprodukowano 1,7 miliona wersji C.
W roku 1974 w świecie modeli kompaktowych zaszła wielka zmiana. Na drogi wyjechał przednionapędowy Volkswagen Golf I.
Odpowiedź na to Opel przygotował dopiero w roku 1979.
Wtedy to wprowadzono do produkcji nowego Kadetta D: pierwszy model Opla z przednim napędem. Nadwozie nawiązywało sylwetką do największych samochodów firmy: Opel Monza i Opel Senator. Ponadto bardzo przypominało produkt GM: Chevrolet Chevette. Chcąc ograniczyć dominację Golfa w segmencie skupiono się na wersjach najbardziej użytecznych. Stąd też zaniechano produkcji modelu sedan.
Najmocniejszym modelem tego Kadetta był GTE, wyposażony w silnik 1800 ccm o mocy 115 KM. Osiągał on prędkość 187 km/h oraz przyspieszenie 0-100 km/s: 9,5 sekundy.
Wyprodukowano 2,1 miliona.
W porównaniu ze swoim poprzednikiem, nadwozie Opla Kadetta E (zwanego popularnie łezką) wyróżnia się przede wszystkim aerodynamicznymi detalami nadwozia. Ma ono zdecydowanie korzystniejszy kształt niż poprzednik. Współczynnik oporu zredukowano do Cx-32, a w modelu GSi nawet do Cx-30. Zmodernizowano także wnętrze samochodu i elementy układu jezdnego.
W stosunku do Golfa pojazd miał ogromną przewagę. Nie dość, że był stylistycznie ładniejszy niż konkurencyjny Golf II, bardziej innowacyjny wewnątrz, to dodatkowo jego bagażnik był większy (390l w wersji hatchback) i wyjątkowo ustawny.
Ciekawostką tego modelu jest wprowadzenie serii GSI z silnikiem 2000 ccm o mocy 155 KM.
Wyprodukowano 3 779 289 modeli.
W roku 1991 dokonano śmiałej zmiany zastępując nazwę Kadett na Astra. Przygotowany model był jednym z największych projektów w historii firmy Opel, a w jego opracowaniu uczestniczyło ponad 8000 inżynierów, techników i projektantów.
Po przerwie wakacyjnej w roku 1994, Astra przeszła delikatne zmiany stylistyczne (zmieniono atrapę chłodnicy, kolor kierunkowskazów przednich z pomarańczowego na biały itp.)
Model ten był od 1994 montowany także w FSO i był początkiem współpracy która miała zaowocować produkcją nowego modelu w Warszawie.
Polska jednak wybrała Daewoo, co opisywaliśmy w osobnym tekście.
Astrę drugiej generacji zaprezentowano jesienią 1997 podczas salonu IAA we Frankfurcie. Największym wydarzeniem związanym z tym modelem jest zastosowanie tej samej płyty podłogowej do produkcji modelu Opla Zafira.
Ciekawostką jest też produkcja wersji coupe i kabrio zlecona firmie Bertone.
Przez cały okres produkcji model nie poddawano żadnym modyfikacjom.
Model miał swoją premierę jesienią 2003 podczas IAA we Frankfurcie.
Ciekawostką jest wprowadzenie do produkcji modelu TwinTop z metalowym, elektrycznie chowanym dachem, dzięki czemu model mógł być równocześnie coupe (z dachem) i kabrio (dach schowany).
Pojazd posiadał także wersje OPC z silnikami 2000 ccm o mocy 200 KM lub 240 KM.
Model postał na nowej płycie, opracowanej przez koncern GM. Wcześniej z płyty tej skorzystał Chevrolet Cruze.
Oprócz klasycznej wersji pięciodrzwiowej, zaprojektowano odmienny stylistycznie trzydrzwiowy model GTC, a także (produkowany w Gliwicach) czterodrzwiowy sedan. Miejsce wersji coupe-cabrio, oznaczonej w poprzedniej generacji Twin Top zajęła nieco większa i bardziej prestiżowa Cascada (nota bene produkowana tylko w Gliwicach)
Ponieważ jest to model często przeglądany w ogłoszeniach, warto przypomnieć warianty tego modelu:
Samochód został zaprezentowany publiczności na targach IAA 2015 we Frankfurcie nad Menem . Produkowany był od lipca 2015 w zakładach Opel/ Vauxhall w Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii i w Gliwicach w Polsce. W listopadzie 2015, Astra K została nagrodzona Złotą Kierownicą w klasie samochodów kompaktowych, a w roku 2016 otrzymała tytuł Car of the Year.
W Chinach seria była sprzedawana jako Buick Verano, w Australii jako Holden Astra
Pod koniec czerwca 2019 r. Opel ogłosił, że następca modelu zostanie wprowadzony na rynek w 2021 r. i po raz pierwszy będzie oparty na platformie PSA .
Aktualnie, ten nowy Opel Astra jest już w sprzedaży. Nowa, szósta generacja kompaktowego bestsellera to stylistyczny majstersztyk z przednim pasem Opel Vizor, w pełni cyfrowym kokpitem Pure Panel oraz rozwiązaniami technicznymi z najwyższej półki, takimi jak najnowsza wersja adaptacyjnych reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED.
Otwiera on kolejny rozdział w ponad 30 letniej historii sukcesu Astry: po raz pierwszy model klasy kompaktowej z Rüsselsheim jest dostępny z napędem elektrycznym. Wkrótce wprowadzona zostanie także druga, mocniejsza wersja hybrydy plug-in, a od roku 2023, ofertę uzupełni w pełni elektryczna Astra-e.
Ponadto dostępne są wersje z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz zoptymalizowaną pod względem tarcia sześciobiegową przekładnią manualną lub ośmiobiegową skrzynią automatyczną.