Dlaczego kierowcy dostają tyle mandatów na OPP? Bo nie wiedzą, jak działa, a przecież to proste

Odcinkowy pomiar prędkości nie ma litości. A do tego kierowcy... nie do końca wiedzą jak działa pomiar. Jak pokonać OPP, żeby nie dostać mandatu? I jakie błędy prowadzący najczęściej popełniają na OPP?

O bezpieczeństwie na polskich drogach piszemy regularnie na stronie głównej Gazety.pl.

Opowieści o odcinkowych pomiarach prędkości mrożą krew w żyłach kierowców. Setki mandatów dziennie, tysiące miesięcznie i przeszło 400 kilometrów nowych odcinków pomiarowych w najbliższych latach. A to cały czas połowa informacji. Druga połowa dotyczy wysokich mandatów. Bo dziś list od ITD w sprawie OPP może być naprawdę kosztowny.

Zobacz wideo Podjechali busem oklejonym czarną folią i ukradli lawetę z koparką o wartości 108 tysięcy złotych

Mandat za OPP? Nawet 2,5 tys. i 15 punktów... na początek!

Przekroczenie dozwolonej prędkości już o 31 km/h kosztuje 800 zł i 9 punktów karnych. Jazda o:

  • 41 km/h za szybko to już 1000 zł kary i 11 punktów,
  • 51 km/h za szybko to 1500 zł mandatu i 13 punktów,
  • 61 km/h za szybko to 2000 zł mandatu i 14 punktów,
  • 71 km/h za szybko to 2500 zł mandatu i 15 punktów,
  • kwoty te mogą zostać podwojone po wyczerpaniu znamion drogowej recydywy.

Wyżej opisane wykroczenia oznaczają drastyczne przekroczenie prędkości? Bez wątpienia tak. Tyle że warto pamiętać o jednym. OPP raczej nie rejestruje wykroczeń w zatłoczonych centrach miast. Ono skupia się na trasach pozamiejskich, które często przebiegają w ramach dróg kategorii A i S. Są zatem oddzielone od ruchu pieszych.

Odcinkowy pomiar nie ma litości. Złamiesz przepisy? Dostaniesz mandat

OPP uważnie obserwuje zachowania kierowców i nie ma żadnej litości. Bardziej niesforni prowadzący nie powinni się zatem dziwić. W razie popełnienia wykroczenia dostaną propozycję mandatu. I choć kara w takim przypadku stanie się nieuchronna, w łatwy sposób można było jej uniknąć. W łatwy, bo rozumiejąc podstawę działania odcinkowego pomiaru prędkości.

Odcinkowy pomiar prędkości to prosta metoda polegająca na sprawdzeniu czasu przejazdu samochodu przez dwa punkty drogi. Rejestrowany jest moment wjazdu i wyjazdu z odcinka testowego. Na tej podstawie system wylicza średnią prędkość jazdy.

Nowe znaki drogowe informujące o odcinkowym pomiarze prędkości
Nowe znaki drogowe informujące o odcinkowym pomiarze prędkości www.gov.pl

Co zrobić, aby na OPP nie dostać mandatu?

No dobrze, a więc jak przejechać odcinkowy pomiar prędkości, aby nie dostać mandatu? Skuteczna metoda jest jedna. Kierowca powinien trzymać się ograniczenia prędkości wyznaczonego dla danej drogi. To raz. Dwa powinien pamiętać o tym, że ograniczenie na odcinku pomiarowym OPP może się zmienić. Musi zatem wypatrywać znaku B-33 przy drodze. Po trzecie powinien pamiętać o dwóch poprzednich zasadach do momentu, w którym nie minie znaku D-51b "Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości". Dopiero wtedy może mieć pewność, że pomiar zakończył się.

Jakie błędy kierowcy popełniają na OPP?

Jakie są najczęstsze błędy kierowców popełniane podczas jazdy po odcinkowym pomiarze prędkości? A więc:

  • kierowcy zwalniają przed tablicą i kamerą, a po ich minięciu przyspieszają. Myślą że OPP to fotoradar. Nie wiedzą, że pomiar zaczyna się tak naprawdę dopiero po minięciu kamery.
  • kierowcy zapominają jaka jest długość odcinka testowego. Po przejechaniu kilku kilometrów przyspieszają, myśląc, że już pokonali odcinek pomiarowy. Zazwyczaj są w błędzie.
Więcej o: