Elektromobilność nad Wisłą w ruinie? Ten raport nie pozostawia złudzeń

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przygotowało raport na temat stanu polskiej elektromobilności. Sytuacja nie wygląda dobrze, a do tego nic nie zapowiada, żeby było lepiej. Co jest powodem problemów?

Nowy raport Polish EV Outlook 2022 przygotowany przez PSPA zawiera informacje dotyczące rozwoju infrastruktury ładowania dla samochodów elektrycznych. Informacje zawarte w badaniu nie są zbyt optymistyczne dla polskiego rynku.

Więcej ciekawych newsów motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Według raportu liczba ogólnodostępnych ładowarek do aut elektrycznych cały czas rośnie, ale dynamika wzrostu jest wolniejsza niż liczba samochodów elektrycznych pojawiających się z roku na rok na polskich drogach.

Zbyt mało ładowarek do aut elektrycznych w Polsce 

Od początku roku wybudowano w Polsce 300 ładowarek – to wzrost o 16 proc. Z jednej strony taka informacja cieszy, ale jest jeszcze druga strona medalu. Od 2019 roku liczba samochodów przypadających na jedną ładowarkę podwoiła się. Obecnie na jeden punkt ładowania przypada prawie 12 samochodów elektrycznych. Do tego praktycznie wszystkie ładowarki (94 proc.) są płatne.

Polska może się pochwalić jednym z najwyższych udziałów stacji ładowania prądem stałym w Europie. W tej chwili wynosi 29 proc. Natomiast ładowarek o mocy powyżej 100 kW jest na terenie naszego kraju zaledwie 51.

W raporcie PSPA pojawiła się analiza lokalizacji ogólnodostępnych ładowarek. Tylko 11 proc. znajduje się przy głównych szlakach komunikacyjnych sieci TEN-T. Spośród wszystkich ładowarek 41 proc. mieści się na ogólnodostępnych parkingach, 17 proc. w centrach handlowych, 16 proc. w hotelach, 11 proc. na stacjach paliw, a 6 proc. w salonach samochodowych.

Zobacz wideo [MATERIAŁ PROMOCYJNY] Jaki jest nowy Renault Megane E-Tech?

W 37 miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców znajduje się 56 proc. wszystkich ładowarek w kraju. Największymi graczami na polskim rynku są w tej chwili Orlen Charge i GreenWay Polska. Obydwa podmioty mają po 19,8 proc. udziałów w rynku.

PSPA uważa, że są potrzebne zmiany prawne, żeby wspomóc rozwój elektromobilności w Polsce. W 2025 r. sieć ogólnodostępnych ładowarek samochodów elektrycznych powinna liczyć 42 tys. punktów, a tymczasem kierowcy mają do dyspozycji zaledwie 5 tys. lokalizacji.

.Elektryczne autobusy nie wyjadą na ulice. Wszystko przez ogromne podwyżki

PSPSA: Potrzeba specustawa

Eksperci od elektromobilności wnioskują o wprowadzenie specustawy, która pozwoli skrócić proces przyłączenia nowych stacji do sieci elektroenergetycznej, a tym samym nakłoni operatorów do rozbudowy sieci. Zdaniem PSPA potrzebne są również standardy budowy stacji ładowania, a także uporządkowany system własności infrastruktury energetycznej na MOP-ach. Oprócz tego powinny zostać uruchomione programy wsparcia publicznego dla inwestorów.

Jeśli zmiany nie zostaną wprowadzone to bieżące inwestycje operatorów mogą nie nadążyć za zwiększonym popytem na samochody elektryczne. W pewnym momencie może dojść do krytycznej sytuacji, gdy pod ładowarkami będą się ustawiać kolejki sfrustrowanych kierowców.

Więcej o: